• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

AndersE

Cartier
2-Faktor
Ja jag är helt inne på vintage just för tillfället så vill helst ha en vintage dykare.
Naturligtvis helt rätt tänkt ;) Kanske en Skindiver? En tvåkronig kompressor är också ett kul alternativ, men då lär det bli lite dyrare. Min Titus (36 mm), som inspiration:
9F398B0C-E63E-4050-A03E-53F4968E724C.jpeg
 

Kafka

Breitling
Vad tror ni om denna, kändes lite för bra på nått sätt.. ommålad tavla? Kommer säkert sticka iväg i pris också tyvärr, har en magkänsla av att dom svarta omega ofta blir väldigt dyra ?
 

Bilagor

  • EC9CD1D4-2B22-4745-92B7-2F3E1EB71783.png
    EC9CD1D4-2B22-4745-92B7-2F3E1EB71783.png
    116.5 KB · Visningar: 3

CarlE

Omega
2-Faktor
Vet inte om detta är helt rätt tråd, men då jag har noll kunskap om vintage så gör jag ett försök.

Jag kollar på en Omega speedmaster MKIII. En grym klocka som jag verkligen vill hitta ett bra exemplar av.
Jag har hittat några på C24, som säljs av handlare som vad efter jag kan hitta verkar vara någorlunda ok.

Vad ska jag tänka på? Vad är de stora riskerna?
Jag hittar inte många, om ens något exemplar med papper som visar historik eller liknande. Påverkar avsaknaden av handlingar och dylikt värdet på klockan eller är det allmänt accepterat att sådant fattas?

Jag funderar på länken, om man behöver göra den längre, går det att hitta extra bitar någorlunda enkelt eller är det svårt att hitta?

Är urverket något som fortfarande går att få tag på reservdelar till?

Många frågor blev det, som ni förstår så försöker jag undvika att gå på några minor.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vet inte om detta är helt rätt tråd, men då jag har noll kunskap om vintage så gör jag ett försök.

Jag kollar på en Omega speedmaster MKIII. En grym klocka som jag verkligen vill hitta ett bra exemplar av.
Jag har hittat några på C24, som säljs av handlare som vad efter jag kan hitta verkar vara någorlunda ok.

Vad ska jag tänka på? Vad är de stora riskerna?
Jag hittar inte många, om ens något exemplar med papper som visar historik eller liknande. Påverkar avsaknaden av handlingar och dylikt värdet på klockan eller är det allmänt accepterat att sådant fattas?

Jag funderar på länken, om man behöver göra den längre, går det att hitta extra bitar någorlunda enkelt eller är det svårt att hitta?

Är urverket något som fortfarande går att få tag på reservdelar till?

Många frågor blev det, som ni förstår så försöker jag undvika att gå på några minor.
C24’s priser är oftast rätt saltade men det går ofta pruta rätt lätt.
Full sett (instruktioner, cert och låda) är inte så vanligt att hitta till klockor som är så pass gamla. Om det finns ger det premium till klockan (såvida det är en någorlunda känd modell i alla fall).
Kolla med handlaren innan hur lång länken är. Är den för kort så skall det inte vara allt för svårt att hitta extra länkbitar. Jag vet inte om III:ans länk skiljer sig från ex II:ans vad gäller förlängningslänkarna. Fråga säljaren.
Urverken går absolut att serva/laga, det finns bra om reservdelar mig vetligen.

Testa gärna klockan här, visa upp den, så skall vi försöka guida dig gällande skick och pris. Lycka till!
 

CarlE

Omega
2-Faktor
C24’s priser är oftast rätt saltade men det går ofta pruta rätt lätt.
Full sett (instruktioner, cert och låda) är inte så vanligt att hitta till klockor som är så pass gamla. Om det finns ger det premium till klockan (såvida det är en någorlunda känd modell i alla fall).
Kolla med handlaren innan hur lång länken är. Är den för kort så skall det inte vara allt för svårt att hitta extra länkbitar. Jag vet inte om III:ans länk skiljer sig från ex II:ans vad gäller förlängningslänkarna. Fråga säljaren.
Urverken går absolut att serva/laga, det finns bra om reservdelar mig vetligen.

Testa gärna klockan här, visa upp den, så skall vi försöka guida dig gällande skick och pris. Lycka till!

Super! Tack för svaret!
Länk till klockan, https://www.chrono24.se/omega/speedmaster-mark-iii-vintage-just-serviced-4842--id10287327.htm

Jag läste lite om urverket, och det ser ut som att rotorn har blivit lite för rengjord då den nu inte är kopparfärgad längre. Dock är det ingen servicerotor om jag förstod det rätt, om någon vet bättre så rätta mig gärna.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Super! Tack för svaret!
Länk till klockan, https://www.chrono24.se/omega/speedmaster-mark-iii-vintage-just-serviced-4842--id10287327.htm

Jag läste lite om urverket, och det ser ut som att rotorn har blivit lite för rengjord då den nu inte är kopparfärgad längre. Dock är det ingen servicerotor om jag förstod det rätt, om någon vet bättre så rätta mig gärna.
Jag tycker den ser fin ut! Om den nu är nyservad så är priset säkert inte helt off, men lite kan du nog pruta.
Det är ju en rätt hög speciell boett, har du testat någon i verkligheten?
 

CarlE

Omega
2-Faktor
Jag tycker den ser fin ut! Om den nu är nyservad så är priset säkert inte helt off, men lite kan du nog pruta.
Det är ju en rätt hög speciell boett, har du testat någon i verkligheten?

Okej, stort tack! Nej, jag har inte testat någon, men jag är inte orolig för storleken i sig. Mest för risken att man lätt slår i klockan i resten av världen, typ. Jag gillar verkligen klockan, och självklart den blå urtavlan. Sen är det roligt med en lite ”udda” klocka. Tycker jag.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Okej, stort tack! Nej, jag har inte testat någon, men jag är inte orolig för storleken i sig. Mest för risken att man lätt slår i klockan i resten av världen, typ. Jag gillar verkligen klockan, och självklart den blå urtavlan. Sen är det roligt med en lite ”udda” klocka. Tycker jag.
Skulle tyvärr avråda starkt från ett köp av modellen om det inte är så att verkligen gillar superklumpiga ur. Synd då jag tycker den är stentuff.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Okej, stort tack! Nej, jag har inte testat någon, men jag är inte orolig för storleken i sig. Mest för risken att man lätt slår i klockan i resten av världen, typ. Jag gillar verkligen klockan, och självklart den blå urtavlan. Sen är det roligt med en lite ”udda” klocka. Tycker jag.
Är det tavlan och urverket du gillar så tycker jag du ska söka på omega 176.007, samma klocka förutom boetten. Mycket mera lättburen!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Okej, stort tack! Nej, jag har inte testat någon, men jag är inte orolig för storleken i sig. Mest för risken att man lätt slår i klockan i resten av världen, typ. Jag gillar verkligen klockan, och självklart den blå urtavlan. Sen är det roligt med en lite ”udda” klocka. Tycker jag.

Ja de är rätt stora, jag hade en 176.005 ett tag, man slog verkligen i det mesta. https://www.calibre1040.com/cal-1040-collectors-guide-case-references/005-2/
Synd för de gamla Omegorna är verkligen fina. Men gillar du modellen så kör, man vänjer sig efter ett tag, bara att byta glas.
 

CarlE

Omega
2-Faktor
Ja de är rätt stora, jag hade en 176.005 ett tag, man slog verkligen i det mesta. https://www.calibre1040.com/cal-1040-collectors-guide-case-references/005-2/
Synd för de gamla Omegorna är verkligen fina. Men gillar du modellen så kör, man vänjer sig efter ett tag, bara att byta glas.

Håller helt med, de gamla Omegorna ser riktigt trevliga ut! Jag har gått och sneglat på Flightmaster de senaste två åren, men Mark 3 med blå tavla är snäppet vassare.

En fråga som speglar min okunnighet om vintage, går det att lämna in en MK3 till en Omegaverkstad och få tag på ett orginalglas, eller hur fungerar det?
 

ConElPueblo

Panerai
Vet inte om detta är helt rätt tråd, men då jag har noll kunskap om vintage så gör jag ett försök.

Jag kollar på en Omega speedmaster MKIII. En grym klocka som jag verkligen vill hitta ett bra exemplar av.
Jag har hittat några på C24, som säljs av handlare som vad efter jag kan hitta verkar vara någorlunda ok.

Vad ska jag tänka på? Vad är de stora riskerna?

...

Jag funderar på länken, om man behöver göra den längre, går det att hitta extra bitar någorlunda enkelt eller är det svårt att hitta?

Du skal være opmærksom på, om boetten er blevet re-finished. Der er så meget metal, at det let lader sig gøre at slibe ujævnheder væk og give den "korrekt" børstning og fasninger, som på afstand og på billeder vil se korrekt ud, men som i virkeligheden har "kostet" meget metal.

Länkbitar er nemme at finde, da de udskiftelige bitar er de samme som til virkelig mange Omega-länker.
 

CarlE

Omega
2-Faktor
Du skal være opmærksom på, om boetten er blevet re-finished. Der er så meget metal, at det let lader sig gøre at slibe ujævnheder væk og give den "korrekt" børstning og fasninger, som på afstand og på billeder vil se korrekt ud, men som i virkeligheden har "kostet" meget metal.

Länkbitar er nemme at finde, da de udskiftelige bitar er de samme som til virkelig mange Omega-länker.

Ja det är svårt att avgöra om den har blivit re-finished. Jag hittade en annons där jag blev tveksam till boetten, https://www.chrono24.com/omega/speedmaster-mark-iii--id10527134.htm . Men som sagt det är inte helt lätt att avgöra på bilder. Det är tveksamt om jag skulle kunna avgöra skillnaden mellan en bra och en dålig polering/uppfräschning ens i riktiga livet. Jag har inte tillräckligt bra koll på hur boetten ska se ut.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja det är svårt att avgöra om den har blivit re-finished. Jag hittade en annons där jag blev tveksam till boetten, https://www.chrono24.com/omega/speedmaster-mark-iii--id10527134.htm . Men som sagt det är inte helt lätt att avgöra på bilder. Det är tveksamt om jag skulle kunna avgöra skillnaden mellan en bra och en dålig polering/uppfräschning ens i riktiga livet. Jag har inte tillräckligt bra koll på hur boetten ska se ut.
Håller du dem i handen kommer du definitivt upptäcka skillnaden, Den du länkar till är helt rund och förstörd. Ytorna skall vara plana och kanterna vassa.
 

Husse

Patek
Ja det är svårt att avgöra om den har blivit re-finished. Jag hittade en annons där jag blev tveksam till boetten, https://www.chrono24.com/omega/speedmaster-mark-iii--id10527134.htm . Men som sagt det är inte helt lätt att avgöra på bilder. Det är tveksamt om jag skulle kunna avgöra skillnaden mellan en bra och en dålig polering/uppfräschning ens i riktiga livet. Jag har inte tillräckligt bra koll på hur boetten ska se ut.
Jag tycker den verkar konstigt polerad/sliten. Hade fördelen att få se en bekants mk3 som har legat oanvänd sedan ny (+50år)!
Nyservad och gudomligt fin :)
Har kollat på Chrono24 och hittat dessa,som jag tycker ser bra ut.
Kommentar @Aurum ?
3306D34F-0C02-4865-9983-95D0BD7F0F99.png
08344FFF-798B-4158-B50C-BC2F486F73F1.png

Man ser MÅNGA som ör helt sönderpolerade!
Blanka hemska boetter, usch!
 

ConElPueblo

Panerai
Ja det är svårt att avgöra om den har blivit re-finished. Jag hittade en annons där jag blev tveksam till boetten, https://www.chrono24.com/omega/speedmaster-mark-iii--id10527134.htm . Men som sagt det är inte helt lätt att avgöra på bilder. Det är tveksamt om jag skulle kunna avgöra skillnaden mellan en bra och en dålig polering/uppfräschning ens i riktiga livet. Jag har inte tillräckligt bra koll på hur boetten ska se ut.

Jeg vil anbefale dig at du får billeder taget direkte fra siden. Da skal du kigge efter, hvor højt over boetten glasset er, da glassets placering altid er den samme, men et hårdt poleret boett vil være lavere i forhold til øvre kant af glasset. Desuden er det vanskeligt at lavet et ordentligt refinish af backloket, så kig også der og sammenlign med "verificerede" korrekte boetter.

Ja de är rätt stora, jag hade en 176.005 ett tag, man slog verkligen i det mesta. https://www.calibre1040.com/cal-1040-collectors-guide-case-references/005-2/
Synd för de gamla Omegorna är verkligen fina. Men gillar du modellen så kör, man vänjer sig efter ett tag, bara att byta glas.

Kig eventuelt på den hjemmeside, som Empa foreslår her; Andy er en good guy og hjælper gerne - hvis du skriver til ham, så sig at Troels har sendt dig :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tycker den verkar konstigt polerad/sliten. Hade fördelen att få se en bekants mk3 som har legat oanvänd sedan ny (+50år)!
Nyservad och gudomligt fin :)
Har kollat på Chrono24 och hittat dessa,som jag tycker ser bra ut.
Kommentar @Aurum ?
3306D34F-0C02-4865-9983-95D0BD7F0F99.png
08344FFF-798B-4158-B50C-BC2F486F73F1.png

Man ser MÅNGA som ör helt sönderpolerade!
Blanka hemska boetter, usch!
Många "sönderpolerade", men som sagt tidigare, mycket gods att slipa på, inte omöjligt att återställa de flesta ifall man har kunskapen och rätt verktyg (lapping machine).

Lillebrorsan fixade @McGyver fint enligt mig.

https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-pilot.43603/
 

Husse

Patek
Många "sönderpolerade", men som sagt tidigare, mycket gods att slipa på, inte omöjligt att återställa de flesta ifall man har kunskapen och rätt verktyg (lapping machine).

Lillebrorsan fixade @McGyver fint enligt mig.

https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-pilot.43603/
Javisst! Den blev kalasfin!
Har sett ett par boetter som ”min” uris fixat till!
Från världskrig till nyskick, med rätt kunskap och verktyg!
Överlag tycker jag mig se klockor från USA som är blanka och all crisp i boetten är borta!
Är det en korrekt iakttagelse, eller är jag helt ute och cyklar?
 

CarlE

Omega
2-Faktor
Jag tycker den verkar konstigt polerad/sliten. Hade fördelen att få se en bekants mk3 som har legat oanvänd sedan ny (+50år)!
Nyservad och gudomligt fin :)
Har kollat på Chrono24 och hittat dessa,som jag tycker ser bra ut.
Kommentar @Aurum ?
3306D34F-0C02-4865-9983-95D0BD7F0F99.png
08344FFF-798B-4158-B50C-BC2F486F73F1.png

Man ser MÅNGA som ör helt sönderpolerade!
Blanka hemska boetter, usch!

Det är min största oro, att köpa en förstörd klocka. Jag tar hellre en opolerad, repig och ärlig klocka. Men jag antar att det är en del av att köpa vintage, att faktiskt lära sig klockan man köper!

Har du möjligtvis chansen att få referensbilder från din bekant, hur en orörd boett skall se ut?
 

CarlE

Omega
2-Faktor
Jeg vil anbefale dig at du får billeder taget direkte fra siden. Da skal du kigge efter, hvor højt over boetten glasset er, da glassets placering altid er den samme, men et hårdt poleret boett vil være lavere i forhold til øvre kant af glasset. Desuden er det vanskeligt at lavet et ordentligt refinish af backloket, så kig også der og sammenlign med "verificerede" korrekte boetter.



Kig eventuelt på den hjemmeside, som Empa foreslår her; Andy er en good guy og hjælper gerne - hvis du skriver til ham, så sig at Troels har sendt dig :)

Stort tack! Mycket bra info till en förstagångsköpare! Jag ska be om bilder ur fler vinklar. Jag har sett att vissa C24 handlare, så som den som jag länkade till, har nästan överexponerade bilder. De är så ljusa så att klockans linjer blir otydliga. Är det ett medvetet trick eller bara en tillfällighet?

Återigen stort tack för alla bra råd!
 

CarlE

Omega
2-Faktor
Stort tack till alla som svarat och givit mig tips! Jag uppskattar verkligen att så många av er delar med sig av er kunskap!

Fortsätt gärna med att komma med tips, synpunkter och förslag, det är mycket välkommet!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tycker den verkar konstigt polerad/sliten. Hade fördelen att få se en bekants mk3 som har legat oanvänd sedan ny (+50år)!
Nyservad och gudomligt fin :)
Har kollat på Chrono24 och hittat dessa,som jag tycker ser bra ut.
Kommentar @Aurum ?
3306D34F-0C02-4865-9983-95D0BD7F0F99.png
08344FFF-798B-4158-B50C-BC2F486F73F1.png

Man ser MÅNGA som ör helt sönderpolerade!
Blanka hemska boetter, usch!
Lär vara nyslipade, men så länge tavlan inte har för mycket patina är det bara trevligt med en ny finpolering.
 
Topp