• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

kepp123

Breitling
Två omegor jag gillade lite...jag har råkat hitta en guldgata i Lima, finns hur mycket vintage som helst. Tyvärr en del fake Rolex men dom säger det direkt!
0B1E3497-BA8A-4033-81E0-20F470445146.jpeg
51CF5B75-00D4-48A5-9B6C-774FF3A6DD0D.jpeg
0B1E3497-BA8A-4033-81E0-20F470445146.jpeg
51CF5B75-00D4-48A5-9B6C-774FF3A6DD0D.jpeg
D081DBAE-5080-402E-BA0E-468BF5F1F194.jpeg
1AC8A45F-5276-4178-B94E-200B1326B412.jpeg


Åsikter?
Den första ser ut som ett moddat fickur? kan de vara korrekt ? Väldigt fin!
 

adriansand

Breitling

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Har fått ett erbjudande att köpa denna baume & mercier kronograf. Vad tycker ni om beskrivningen på skicket, är tavlan orörd? https://www.marcelswatch.com/sv/produkt/baume-mercier-kronograf/
74B63E2C-E343-4F8B-A2C3-30236D248838.png
Oj råkade citera haha! Är ny, verkar inte hitta knappen för att radera. My bad. För övrigt en väldigt vacker klocka, så om allting är som det ska tycker jag du gör rätt i att köpa den!
Detta tycks vara en Chronograph Suisse. CS kallades ”fattigmans guldur” när den kom då det är en enklare klocka med enkelt verk (Landeron cal 148 eller 248) och väldigt tunn och lätt boett, dvs lite guld, och är därav rätt skör mot bucklor och lätt att skada vid öppnande etc. CS gjordes i en stor mängd olika utföranden till en massa klockmärken. Jag är lite förvånad att Baume Mercier har en därifrån. I värsta fall är det ingen BM utan ditsatt logga och eftergraverat i verket/boettlock. CS i olika utföranden brukar kosta från 3-4000kr upp till kanske 7-8000kr? Så denna tycker jag är alldeles för dyr.
https://www.pantbanken.se/auktioner/avslutade-auktioner/?fran_form=1&fritext=18k chronograph suisse&pris_min=&pris_max=&f_Typ=&kontor=&sortering=&length=20


Den första ser ut som ett moddat fickur? kan de vara korrekt ? Väldigt fin!
Jag tycker inte alls att det ser ut som ett moddat fickur, varför tror du det? Bandhornen ser dock ut som man lagat/ändrat. I boettlocket insida står det referensnummer på Omegor. Kan vara värt att kontrollera och leta referensobjekt att jämföra med. @Salesmayne
 

toKarl

Omega
Hallo gott folk.
Vad kan jag få för återkoppling på denna?
Gärna med en fingervisning om pris?
pole3.jpg

pole2.jpg
Mitt tips är att sälja den utanför Sverige. Jag har en snarlik. Kaplans och Bukowskis säljer dessa betydligt lägre än internationella hus, eller Ebay. Priserna är högre utomlands. Jag har haft min utlagd på Ebay och fått bud om 9-10kkr, vilka jag har avböjt. Mest britter och någon tysk som har frågat om den. Amerikanerna gillar polerouters också. Så, men dagens låga krona rekommenderar jag dig att kränga den utomlands. Lycka till! :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Mitt tips är att sälja den utanför Sverige. Jag har en snarlik. Kaplans och Bukowskis säljer dessa betydligt lägre än internationella hus, eller Ebay. Priserna är högre utomlands. Jag har haft min utlagd på Ebay och fått bud om 9-10kkr, vilka jag har avböjt. Mest britter och någon tysk som har frågat om den. Amerikanerna gillar polerouters också. Så, men dagens låga krona rekommenderar jag dig att kränga den utomlands. Lycka till! :)

Såldes på auktionshus i Spanien.
Gick för strax över 10k + avgifter.
 

Salesmayne

Panerai
Den på förra sidan ska du inte köpa för 500usd.

Första på denna sida vet jag inte ens om det är Omega? Klart ommålad men tror typ fake. Känns helt off på allt. Andra tycker jag har udda text men svårt att veta med strukturerad tavla.
Alla från samma säljare?
Den sista är nog bara skräp...
Fulmetall. Ingen visare till dag eller datum? Massa datum borta.

Nä köp ingen av de du lagt upp.

Jag köpte inget till slut. Kände efter några dagars strosande att försäljarna var svåra att lita på som gringo i Peru samt att min kunskap är för liten för stressiga inköp. Jag har ju trots allt ingen klockstress och gör hellre affärer inom EU...helst i Sverige!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Finns det några speciella länder eller regioner man generellt bör undvika att handla från? Indien ska man tydligen hålla sig borta från p.g.a. allt för många fakes och frankens men i övrigt? Jag sitter och kikar på lite Glashütte och förvånansvärt många objekt verkar finnas i länder kring forna Jugoslavien (Albanien/Bulgarien/Grekland/Ungern/Rumänien). Spontant känns det lite suspekt men det kanske finns en naturlig anledning till detta, eller är det allmänt känt att det även här förekommer många skumma objekt?
 
Senast ändrad:

Norken

Panerai
2-Faktor
Finns det några speciella länder eller regioner man generellt bör undvika att handla från? Indien ska man tydligen hålla sig borta från p.g.a. allt för många fakes och frankens men i övrigt? Jag sitter och kikar på lite Glashütte och förvånansvärt många objekt verkar finnas i länder kring forna Jugoslavien (Albanien/Bulgarien/Grekland/Ungern/Rumänien). Spontant känns det lite suspekt men det kanske finns en naturlig anledning till detta, eller är det allmänt känt att det även här förekommer många skumma objekt?
Är du säker på att det inte är det enklare märket från forna Östtyskland? Känns naturligt att det skulle finnas i de länderna.
 

dagnydigger

Cartier
Finns det några speciella länder eller regioner man generellt bör undvika att handla från? Indien ska man tydligen hålla sig borta från p.g.a. allt för många fakes och frankens men i övrigt? Jag sitter och kikar på lite Glashütte och förvånansvärt många objekt verkar finnas i länder kring forna Jugoslavien (Albanien/Bulgarien/Grekland/Ungern/Rumänien). Spontant känns det lite suspekt men det kanske finns en naturlig anledning till detta, eller är det allmänt känt att det även här förekommer många skumma objekt?
På Ebay skulle jag, förutom Indien, undvika Uruguay och Argentina. Det kommer anmärkningsvärt många Breitling, Ulysses Nardin och Girard Perregaux med "väldigt fina" tavlor från just detta område. Med det inte sagt att alla uren är felaktiga, men jag skulle iaktta viss försiktighet.
 
Senast ändrad:

Gåsen

Omega
Har någon tips på bra, pålitliga säljare om man vill köpa en vintage Datejust? Inom Europa är väl att föredra.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Har någon tips på bra, pålitliga säljare om man vill köpa en vintage Datejust? Inom Europa är väl att föredra.
Det snurrar en massa klockor här på KS Köp och sälj. Eller varför inte titta på Kaplans eller annat större auktionshus (Bukowskis, Stockholms Auktionsverk) och se vad du hittar där. Just i dag går det några fina på Kaplans samt även Date eller liknande klockor.
 

naggge

Panerai
Inte så mycket fråga inför ett vintageköp men jag hittade detta spänne i min byrålåda där det säkert har legat och skräpat i 5-6 år.
Tycker själv det ser bra ut men jag vet också att det är en jäkla djungel med Omegaspännen och att det finns oändligt många förfalskningar ute på marknaden.
Ser allt korrekt ut?
3C12053D-B5B4-432B-8BB5-1984072DE575.jpeg

D5A31952-664F-4309-ACB0-EB49BD5E475C.jpeg
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Inte så mycket fråga inför ett vintageköp men jag hittade detta spänne i min byrålåda där det säkert har legat och skräpat i 5-6 år.
Tycker själv det ser bra ut men jag vet också att det är en jäkla djungel med Omegaspännen och att det finns oändligt många förfalskningar ute på marknaden.
Ser allt korrekt ut?
3C12053D-B5B4-432B-8BB5-1984072DE575.jpeg

D5A31952-664F-4309-ACB0-EB49BD5E475C.jpeg

Tycker det ser korrekt ut.
https://klocksnack.se/threads/omegaspännen-äkthet-och-prisrace.70692/
https://omegaforums.net/threads/about-omega-buckles.37347/
 

Punkt

Omega
Vad tror panelen? Verkar nåt inte stå rätt till? Tycker den verkar ball men ska man bli långnäsad så ska nog priset va något lägre.
Screenshot_20190419-123945_Tradera.jpg
 
Topp