Laddar...

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Diskussion i 'Vintage' startad av Per, 21 maj 2017.

1. kepp123

kepp123 Plast

Den första ser ut som ett moddat fickur? kan de vara korrekt ? Väldigt fin!

2. adriansand

adriansand Plast

Oj råkade citera haha! Är ny, verkar inte hitta knappen för att radera. My bad. För övrigt en väldigt vacker klocka, så om allting är som det ska tycker jag du gör rätt i att köpa den!

Mehdic gillar detta.
  3. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Detta tycks vara en Chronograph Suisse. CS kallades ”fattigmans guldur” när den kom då det är en enklare klocka med enkelt verk (Landeron cal 148 eller 248) och väldigt tunn och lätt boett, dvs lite guld, och är därav rätt skör mot bucklor och lätt att skada vid öppnande etc. CS gjordes i en stor mängd olika utföranden till en massa klockmärken. Jag är lite förvånad att Baume Mercier har en därifrån. I värsta fall är det ingen BM utan ditsatt logga och eftergraverat i verket/boettlock. CS i olika utföranden brukar kosta från 3-4000kr upp till kanske 7-8000kr? Så denna tycker jag är alldeles för dyr.
    https://www.pantbanken.se/auktioner/avslutade-auktioner/?fran_form=1&fritext=18k chronograph suisse&pris_min=&pris_max=&f_Typ=&kontor=&sortering=&length=20

Jag tycker inte alls att det ser ut som ett moddat fickur, varför tror du det? Bandhornen ser dock ut som man lagat/ändrat. I boettlocket insida står det referensnummer på Omegor. Kan vara värt att kontrollera och leta referensobjekt att jämföra med. @Salesmayne

URsinne, Strindberg, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  4. URsinne

URsinne Silver

Nåt amerikanskt jox. och tavlan ser ovanligt slarvigt hopkommen ut. Om det finns något Omega i den vore intressant att veta. Kan du få baklocket öppnat?

Rozzy gillar detta.
  5. toKarl

toKarl Plast

Från:
    Uppsala
    Jag instämmer angående tavla. Texten ser lite för tjock ut. Den kan vara en redial. Det behöver iof vara något fel med det. :)

6. toKarl

toKarl Plast

Från:
    Uppsala
    Mitt tips är att sälja den utanför Sverige. Jag har en snarlik. Kaplans och Bukowskis säljer dessa betydligt lägre än internationella hus, eller Ebay. Priserna är högre utomlands. Jag har haft min utlagd på Ebay och fått bud om 9-10kkr, vilka jag har avböjt. Mest britter och någon tysk som har frågat om den. Amerikanerna gillar polerouters också. Så, men dagens låga krona rekommenderar jag dig att kränga den utomlands. Lycka till! :)

Simpatico gillar detta.
  7. Anders Forsberg

Anders Forsberg Silver

Från:
    Malmö
    Såldes på auktionshus i Spanien.
    Gick för strax över 10k + avgifter.

Simpatico gillar detta.
  8. Nevada

Nevada Titan

Edit: ej vintage, tar bort fråga

Senast ändrad: 30 mars 2019
  9. Nevada

Nevada Titan

Edit: ej vintage, tar bort fråga

Senast ändrad: 30 mars 2019
  10. Salesmayne

Salesmayne Tantal

Från:
    Skåne
    Jag köpte inget till slut. Kände efter några dagars strosande att försäljarna var svåra att lita på som gringo i Peru samt att min kunskap är för liten för stressiga inköp. Jag har ju trots allt ingen klockstress och gör hellre affärer inom EU...helst i Sverige!

11. HSK

HSK Tantal

Finns det några speciella länder eller regioner man generellt bör undvika att handla från? Indien ska man tydligen hålla sig borta från p.g.a. allt för många fakes och frankens men i övrigt? Jag sitter och kikar på lite Glashütte och förvånansvärt många objekt verkar finnas i länder kring forna Jugoslavien (Albanien/Bulgarien/Grekland/Ungern/Rumänien). Spontant känns det lite suspekt men det kanske finns en naturlig anledning till detta, eller är det allmänt känt att det även här förekommer många skumma objekt?

Senast ändrad: 3 april 2019
  12. Norken

Norken Tantal Premium

Är du säker på att det inte är det enklare märket från forna Östtyskland? Känns naturligt att det skulle finnas i de länderna.

HSK och Anders Forsberg gillar detta.
  13. Kessler

Kessler Brons

Från:
    Stockholm
    Spelar det större eller mindre roll för värdet om det är originalkrona eller inte?

14. Aurum

Aurum Harsh but fair

Alltid en fördel. Hur stor beror på hur fin/speciell/dyr kronan är lös. Huvudsaken för mig är dock att den ser någorlunda rätt ut i tidsepok.

15. Kessler

Kessler Brons

Från:
    Stockholm
    Okej. Är en klocka runt 3000kr.

Vad brukar ett byte av plexi gå på förresten?

16. JohanSA

JohanSA Silver

Beror på vad för klocka och glas det är. Men räkna runt en femhundring

17. HSK

HSK Tantal

Visst var det så. Så går det när man är ute och nattsurfar :D

Jag var inte inne på några specifika objekt men jag tyckte det var märkligt att väldigt många objekt i listan fanns i länder som Ungern och Bulgarien.

Norken och Anders Forsberg gillar detta.
  18. Aurum

Aurum Harsh but fair

Ska väl även nämnas att Glashütte förr var mycket enklare ur än de är idag.

19. dagnydigger

dagnydigger Titan

Från:
    Växjö
    På Ebay skulle jag, förutom Indien, undvika Uruguay och Argentina. Det kommer anmärkningsvärt många Breitling, Ulysses Nardin och Girard Perregaux med "väldigt fina" tavlor från just detta område. Med det inte sagt att alla uren är felaktiga, men jag skulle iaktta viss försiktighet.

Senast ändrad: 3 april 2019
    HSK och Aurum gillar detta.
  20. Gåsen

Gåsen Plast

Har någon tips på bra, pålitliga säljare om man vill köpa en vintage Datejust? Inom Europa är väl att föredra.

21. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Det snurrar en massa klockor här på KS Köp och sälj. Eller varför inte titta på Kaplans eller annat större auktionshus (Bukowskis, Stockholms Auktionsverk) och se vad du hittar där. Just i dag går det några fina på Kaplans samt även Date eller liknande klockor.

Gåsen gillar detta.
  22. naggge

naggge Brons

Inte så mycket fråga inför ett vintageköp men jag hittade detta spänne i min byrålåda där det säkert har legat och skräpat i 5-6 år.
    Tycker själv det ser bra ut men jag vet också att det är en jäkla djungel med Omegaspännen och att det finns oändligt många förfalskningar ute på marknaden.
    Ser allt korrekt ut?
    3C12053D-B5B4-432B-8BB5-1984072DE575.
    D5A31952-664F-4309-ACB0-EB49BD5E475C.

ANALOGUE, PJW, Aurum och 2 andra gillar detta.
  23. Empa

Empa Brons

Tycker det ser korrekt ut.
    https://klocksnack.se/threads/omegaspännen-äkthet-och-prisrace.70692/
    https://omegaforums.net/threads/about-omega-buckles.37347/

URsinne, naggge och eriksson850 gillar detta.
  24. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    naggge gillar detta.
  25. naggge

naggge Brons

ANALOGUE, PJW, hejsam och 2 andra gillar detta.
  26. HypeBlvd

HypeBlvd Titan

Från:
    Stockholm
    Läst igenom en del av tråden då jag själv är ute efter en vintage omega. Då jag heller inte vill råka ut för en redial så hittade jag denna artikel. Tyckte den var rätt lärorik (även om den bara skrapar på ytan)

https://wahawatches.com/spot-redial-like-pro/

27. Salesmayne

Salesmayne Tantal

Från:
    Skåne
    Omega, Connie, pris runt 30k, allt är original, 18k guld, minns tyvärr ej referens (168025 står det iofs på baksidan he he)

vad anser panelen?

wat18010-06. wat18010-09. wat18010-15.

Jerico och Simpatico gillar detta.
  28. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

29. Punkt

Punkt Titan

Vad tror panelen? Verkar nåt inte stå rätt till? Tycker den verkar ball men ska man bli långnäsad så ska nog priset va något lägre.
    Screenshot_20190419-123945_Tradera.

30. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Säkert ok, men fulmetall (tråkigt) och Oris var lite av ett budgetmärke på den tiden.

Aurum och URsinne gillar detta.
Mollstedt