• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

virrooo

Audemars
2-Faktor
Värt att tänka på är servicekostnaden, tror inte det är jättekul att leta reservdelar till microtorverken. Innan jag ens skulle buda på något liknande ovanför, så skulle jag vilja veta servicebehovet och hur den gick...

20k+ Känns också lite halvgalen, men lite mer förståeligt, och det är ju upp till var och en att bedöma vad man får för pengarna. Jag skulle nog inte ens betala 7,5k för den som @virrooo visade upp iaf.

Jag var lite för trigger happy, har velat testa en sån här länge. Men då hoppar jag, läser på lite innan istället för att göra det efter köp som jag börjat göra nu för tiden...
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
20k+ Känns också lite halvgalen, men lite mer förståeligt, och det är ju upp till var och en att bedöma vad man får för pengarna. Jag skulle nog inte ens betala 7,5k för den som @virrooo visade upp iaf.[
Jag var lite för trigger happy, har velat testa en sån här länge. Men då hoppar jag, läser på lite innan istället för att göra det efter köp som jag börjat göra nu för tiden...
Du kan låna min lite (sålänge ingen unge kräks på den) ;)
Jag gillar nd bumper.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
11676686_fullsize.jpg
En fin ljus kostar tydligen drygt 20 så en fin svart lär vara dyrare än så...?
Edit: Denna klubbades för drygt 20k på Bukowskis igår kväll.
https://www.bukowskis.com/sv/auctio...sal-geneve-polerouter-date-armbandsur-35-5-mm
 
Senast ändrad:

Berns

KS Explorers Club
OWG March
Även jag har börjat fundera på UG Polerouter. Har hittat den här som jag tror har ref. 10357-1
Den är utan datum och i Roséguld.
Image-2.jpeg
Image-3.jpeg
Image-1.jpeg
Image.jpeg

1. Ser den ok ut?
2. Värde? säljaren har begärt ca 30-35' kr
Är utan datum mer populärt än med datum?
tacksam för all hjälp.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vad tycker ni om denna? Inte hur den ser ut, utan mer tillförlitligheten överlag. Klockor från Indien har jag hört kan vara lurigt med udda delar i klockan osv.
Screenshot_20190906-100021_eBay.jpg


https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.co.uk/ulk/itm/153629607853
Det står ju att tavlan är "refurbished", och med tanke på att säljaren har typ 5000 andra indien-renoverade klockor, så skulle jag inte hoppas på för mycket. Borde gå att hitta liknande men mer "orignalklockor" någon annanstans.
 

kuma-kun

Audemars
Har en Enicar på intåg, klippte den blåtavlade från @Rozzy (tusen tack)

Har ju även varit sugen på en HEQ vintage antingen från Seiko eller Citizen. Hittade en svarttavlad Citizen Crystron för hyggligt pris från Tyskland på Ebay. Inga konstigheter i annonsen som ni ser?

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.de/ulk/itm/233321599367

Svårt att se skicket på dom bilderna.
Men inte HEQ och inte orginal länk.

För övrigt har du kvar 61 GS?
 

mabac

Breitling
Hej,

Jag letar efter en Explorer och blev fundersam över triangeln på denna. Känns som att lysmassan vid kl 12 inte fyller ut triangeln. Och jag tycker att lysmassan i siffrorna ser bara så lite annorlunda ut än på andra ex av samma modell. Någon som har getöga för detta?
https://www.chrono24.se/rolex/explorer-i-ref114270-mit-box--papiere-von-2006--id11517512.htm

Jag har bett säljaren om några detaljbilder och beskrev artigt min fundering. Han svarade rätt kort att han inte säljer klockor med defekter och att han inte är i sin butik nu (vilket var svar på begäran om fler bilder antar jag).
 

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
God förmiddag! Tänkte höra mig för lite gällande C24 och vintage. Har inte handlat vintage där tidigare men går nu i tankarna på om ja skall leta upp något kul där! Av de annonser jag kollat så är många i prisspannet (5-20k)utan handlingar o låda. Är detta något man bör va försiktig med? Samt finns de någon typ av annons/säljare man skall va extra kritisk mot? :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
God förmiddag! Tänkte höra mig för lite gällande C24 och vintage. Har inte handlat vintage där tidigare men går nu i tankarna på om ja skall leta upp något kul där! Av de annonser jag kollat så är många i prisspannet (5-20k)utan handlingar o låda. Är detta något man bör va försiktig med? Samt finns de någon typ av annons/säljare man skall va extra kritisk mot? :)
Nu vet jag inte vad det är för vintage du är ute efter men vintageklockor har som regel bara undantagsvis några "papper" eller boxar. När de har det sistnämnda så är det vanligen inte den som var till klockan ifråga, även om man kan tro det. En extra bonus kan det vara möjligen.
Det mesta annat med klockan är viktigare tycker jag. Skick, servicehistorik etc.
 

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
Nu vet jag inte vad det är för vintage du är ute efter men vintageklockor har som regel bara undantagsvis några "papper" eller boxar. När de har det sistnämnda så är det vanligen inte den som var till klockan ifråga, även om man kan tro det. En extra bonus kan det vara möjligen.
Det mesta annat med klockan är viktigare tycker jag.
Kikat lite på seamaster 60-70 tal, Tudor prince date, air king 5500. Försöker hitta något kul man kan bära på länk då jag själv föredrar detta! Tack för info!
 

Psykel

Patek
Kikat lite på seamaster 60-70 tal, Tudor prince date, air king 5500. Försöker hitta något kul man kan bära på länk då jag själv föredrar detta! Tack för info!
Det var nog rätt sällan man såg nåt samlarvärde i att spara på papper och låda på den tiden, jämfört med hur vi gör med nya klockor idag. Det är ju knappast nåt misstänkt med att det inte finns kvar ett cert som inte gällt för garanti på 50 år.
 

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
Det var nog rätt sällan man såg nåt samlarvärde i att spara på papper och låda på den tiden, jämfört med hur vi gör med nya klockor idag. Det är ju knappast nåt misstänkt med att det inte finns kvar ett cert som inte gällt för garanti på 50 år.
Jag förstår vad du menar, tänkte väl främst på om klockor utan Cert osv var mer benägna att vara oservade och de som har cert box osv generellt var mer omhändertagna. Men förstår ju att de är orimligt att spara på sånt i massa år o_O
 

Psykel

Patek
Jag förstår vad du menar, tänkte väl främst på om klockor utan Cert osv var mer benägna att vara oservade och de som har cert box osv generellt var mer omhändertagna. Men förstår ju att de är orimligt att spara på sånt i massa år o_O
Nja, tror inte man kan hårdra det på det viset. Men ska du handla (dyrare) vintage över nätet kan det vara bra att be om foton på urverket om det inte redan finns, för att kolla så det ser bra ut.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
3767E5BE-3281-435C-AE42-1DC083DBEBBE.jpeg


A917D7DC-2B27-4508-B70F-FB1D005275AD.jpeg


https://www.tradera.com/item/364322962?utm_source=ios&utm_medium=link&utm_campaign=share

Tyckte inte riktigt den hörde hemma i tråden om svarta 40-talare, så den landade här istället.

Först och främst - jag är inte alls intresserad av ovan klocka.
Däremot lite nyfiken på om den verkligen är korrekt?
Priset säger att den är det, men min spontana känsla är lite sådär.

Discuss!
;)
Spontant känns det som den hör hemma i Fulursvarningar. För visst måste den vara ommålad, minst? Det första jag reagerade på var de fnasiga kanterna i datumfönstret. Lumen på tavlan är också den kladdigaste jag sett på någon liknande Omega. Det senare vet jag inte om det väger så tungt. Har aldrig snöat in på de här tavlorna och jämför bara med diffusa minnesbilder. Att ca varannan Omega jag ser med den här typen av tavla verkar vara suspekt på ett eller annat vis hjälper väl inte heller...
 
Topp