• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tavlan som sådan finns ju, men jag har faktiskt inte ens orkat gräva fram referensbilder på dessa, utan tyckte det var roligare att diskutera här. :)

Kände mig dock inte tillräckligt säker på att den hörde hemma i Fulurstråden för att göra inlägget där.
 

danielg

Omega
Hallå vänner!

Har ett tag varit på jakt att köpa min första vintage Rolex. Tankarna har hamnat på en Rolex datejust 16014. Har hittat en säljare på Chrono24 som verkar vars legit. (Se annons nedan). Har frågat gällande service, vart klockan är köpt samt att se skicket på länken. Har även fått info gällande amplitud osv. Enligt säljaren så har hans urmakare servat den och vad jag har förstått av tidigare erfarenheter här på Klocksnack att en service enligt säljarna på chrono inte alltid är en riktigt service. Anledningen jag skriver här är vad ni på detta härliga forum tycker jag har missat att fråga, priset eller andra tankar.
Tack på förhand!

https://chrono24.app/rolex/16014-da...box--id12373215.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK
 

Bilagor

  • 6C85E5C2-3733-499F-A1CE-19796C15460B.png
    6C85E5C2-3733-499F-A1CE-19796C15460B.png
    93.3 KB · Visningar: 5
  • 37576EB9-1EE1-4CAD-8362-7EC6C334DECB.png
    37576EB9-1EE1-4CAD-8362-7EC6C334DECB.png
    93 KB · Visningar: 5
  • 7DFDC3E6-C1D5-410D-8D73-C28EB07071DD.png
    7DFDC3E6-C1D5-410D-8D73-C28EB07071DD.png
    215.8 KB · Visningar: 5

Psykel

Patek
Hallå vänner!

Har ett tag varit på jakt att köpa min första vintage Rolex. Tankarna har hamnat på en Rolex datejust 16014. Har hittat en säljare på Chrono24 som verkar vars legit. (Se annons nedan). Har frågat gällande service, vart klockan är köpt samt att se skicket på länken. Har även fått info gällande amplitud osv. Enligt säljaren så har hans urmakare servat den och vad jag har förstått av tidigare erfarenheter här på Klocksnack att en service enligt säljarna på chrono inte alltid är en riktigt service. Anledningen jag skriver här är vad ni på detta härliga forum tycker jag har missat att fråga, priset eller andra tankar.
Tack på förhand!

https://chrono24.app/rolex/16014-da...box--id12373215.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK
Länken ser väl rätt normalstretchad ut för ett 40 år gammalt jubilee?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hallå vänner!

Har ett tag varit på jakt att köpa min första vintage Rolex. Tankarna har hamnat på en Rolex datejust 16014. Har hittat en säljare på Chrono24 som verkar vars legit. (Se annons nedan). Har frågat gällande service, vart klockan är köpt samt att se skicket på länken. Har även fått info gällande amplitud osv. Enligt säljaren så har hans urmakare servat den och vad jag har förstått av tidigare erfarenheter här på Klocksnack att en service enligt säljarna på chrono inte alltid är en riktigt service. Anledningen jag skriver här är vad ni på detta härliga forum tycker jag har missat att fråga, priset eller andra tankar.
Tack på förhand!

https://chrono24.app/rolex/16014-da...box--id12373215.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK
Tycker den ser ut att ha drabbats av en rätt fumlig polering. Jag hade letat rätt på ett bättre exemplar. Det finns gott om DJ:s. Ha inte för bråttom.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Satt och funderade lite på materialval då stor del av uren från förr tillverkades i fulmetall snarare än stål, hur stor kostnadsvinst var detta vid tillverkningen? Jag tänker att stål i sådan liten volym inte bör vara så dyrt ändå. Eller handlar det om hur lättarbetat materialet är?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Satt och funderade lite på materialval då stor del av uren från förr tillverkades i fulmetall snarare än stål, hur stor kostnadsvinst var detta vid tillverkningen? Jag tänker att stål i sådan liten volym inte bör vara så dyrt ändå. Eller handlar det om hur lättarbetat materialet är?
Det var nog framförallt det senare. Rostfritt stål är mycket svårare att bearbeta. Varje moment tar betydligt längre tid, sliter mer på verktygen, som måste bytas ut och eventuellt slipas om, det nya verktyget måste mätas in, osv... Det bli mer ställtid och mindre bearbetningstid vid varje maskin. En del i stål som förutom materialet är identisk med en i fulmetall kan också kräva en större och stabilare maskin. När rostfritt stål var relativt nytt som boettmaterial fanns det nog en tröghet i övergången till det pga att det krävdes avsevärda investeringar i maskinparken hos tillverkarna.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Det var nog framförallt det senare. Rostfritt stål är mycket svårare att bearbeta. Varje moment tar betydligt längre tid, sliter mer på verktygen, som måste bytas ut och eventuellt slipas om, det nya verktyget måste mätas in, osv... Det bli mer ställtid och mindre bearbetningstid vid varje maskin. En del i stål som förutom materialet är identisk med en i fulmetall kan också kräva en större och stabilare maskin. När rostfritt stål var relativt nytt som boettmaterial fanns det nog en tröghet i övergången till det pga att det krävdes avsevärda investeringar i maskinparken hos tillverkarna.
Tack för svar, lite så jag misstänkte. Skulle vara kul med en tråd som endast behandlar material, finns mycket att lära sig om de vanliga stål/guld/mässing men också många roliga materialval som tantal, tungsten, platina etc. Skulle vara kul att veta hur egenskaperna ser ut hos dessa material och hur arbetet för att tillverka klockor gått till :)
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Okey, då avvaktar jag! Tack för feedback. Är det något mer du tycker man bör försöka fiska ut från en säljare på chrono?
Ska jag försöka ge ett par generella råd så är det väl följande.
Skit i att det är på c24. Det är ingen vidare kvalitetsgaranti att man hittar en säljare där. Det förekommer mycket ohederliga säljare och dåliga klockor där. Försök luska lite om enskilda säljare istället. Det finns en recensionstråd här på forumet nånstans t ex.
Är inte bilderna bra, be om fler. Kommer det inte är det en varningssignal. Handlar man med Rolex har man rimligen råd med en okej kamera.
Ha tålamod. Läs på. Forska i prisnivåer så du kan lägga ett adekvat bud om du hittar ett trevligt exemplar med ett för högt begärt pris.
Köp ett snyggt examplar utan sönderpolerad boett inte minst. En serviceboett är svindyr, och det skiljer alldeles för lite i pris mellan snygga ex och rishögar av Date och DJ. För ett extremt exempel på vad jag menar med sönderpolerad, se en relativt färsk annons här på K&S med en Date där boetten ser ut att ha blivit flera millimeter kortare när Stevie Wonder gick lös på den med en slipmaskin.
 

danielg

Omega
Ska jag försöka ge ett par generella råd så är det väl följande.
Skit i att det är på c24. Det är ingen vidare kvalitetsgaranti att man hittar en säljare där. Det förekommer mycket ohederliga säljare och dåliga klockor där. Försök luska lite om enskilda säljare istället. Det finns en recensionstråd här på forumet nånstans t ex.
Är inte bilderna bra, be om fler. Kommer det inte är det en varningssignal. Handlar man med Rolex har man rimligen råd med en okej kamera.
Ha tålamod. Läs på. Forska i prisnivåer så du kan lägga ett adekvat bud om du hittar ett trevligt exemplar med ett för högt begärt pris.
Köp ett snyggt examplar utan sönderpolerad boett inte minst. En serviceboett är svindyr, och det skiljer alldeles för lite i pris mellan snygga ex och rishögar av Date och DJ. För ett extremt exempel på vad jag menar med sönderpolerad, se en relativt färsk annons här på K&S med en Date där boetten ser ut att ha blivit flera millimeter kortare när Stevie Wonder gick lös på den med en slipmaskin.

Tack så mycket för svar. Man blir så ivrig att köpa loss en nu när man sparat klart för en DJ. Lätt att man nästan bara tar det första bästa man ser. Men ska se till att följa de tipsen du och de andra kommit med!
Tack ännu en gång :)
 

Cougan

Rolex
2-Faktor
Fellas. Jag har på tok för lite kompetens om vintage Rolex och hoppas på hjälp om denna. Estetiken är det som jag attraheras av och om allt är som det ska även beredd att offra en del för att få in den i lådan. Ref är 1003 och serienr är 692616 och beroende på vart jag söker (bobswatches och est1897) så säger de 1957-1961. Google ger mig inget, kombo svart tavla/helguldsboett i 18k finns inte att finna, iaf får jag inte fram nåt bra. Har tyvärr inte bättre bilder än de här. Pingar @Aurum och @Per om ni skulle veta.

5EB91A55-73D5-41EB-8BF6-8D6B34FFB819.jpeg

E13B6B98-6757-49E8-8252-7A43B4D1B970.jpeg

30AF8B60-BEE8-4619-80A6-4EF091FB1FA4.jpeg
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fellas. Jag har på tok för lite kompetens om vintage Rolex och hoppas på hjälp om denna. Estetiken är det som jag attraheras av och om allt är som det ska även beredd att offra en del för att få in den i lådan. Ref är 1003 och serienr är 692616 och beroende på vart jag söker (bobswatches och est1897) så säger de 1957-1961. Google ger mig inget, kombo svart tavla/helguldsboett i 18k finns inte att finna, iaf får jag inte fram nåt bra. Har tyvärr inte bättre bilder än de här. Pingar @Aurum och @Per om ni skulle veta.

5EB91A55-73D5-41EB-8BF6-8D6B34FFB819.jpeg

E13B6B98-6757-49E8-8252-7A43B4D1B970.jpeg
Är index kl 6 snett?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Några gissningar på vad det här är för klockor?Boetten på dykaren ser ju intressant ut...
Screenshot_20190920-233034_Facebook-02.jpeg
Screenshot_20190920-233034_Facebook-01-01.jpeg
Screenshot_20190920-233034_Facebook-01-02.jpeg
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Några gissningar på vad det här är för klockor?Boetten på dykaren ser ju intressant ut...
Screenshot_20190920-233034_Facebook-02.jpeg
Screenshot_20190920-233034_Facebook-01-01.jpeg
Screenshot_20190920-233034_Facebook-01-02.jpeg
Dom två till höger är väl Certina, skulle jag tro? Dykaren känns som det kan vara en halvbillig quartzdykare från 90-talet. Möjligtvis ganska liten också. Litet urverk baserat på datumfönstret.
Men det är min oprofessionella gissning!
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor

Exilnorrlänning

Cartier
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Letar med ljus och lykta efter en Seiko 6138 "John Player". Utbudet är väl inte sådär överväldigande,så jag har inte hittat så många att jämföra.
Vad ska man betala för en i bra skick?
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.befr.ebay.be/ulk/itm/193105905508
Hittade denna, med dåliga bilder och en chronovisare som verkar ommålad eller bytt,svårt att se. Känns lite dyr,eller är det där dom ligger. Dock servad.
Tacksam för tips och input!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Hittade den här från Norrlands antik! Loggan har strecket genom T! Den passar troligen till en seastar från 60-talet!
tackar @Zacke för ledtråd!
61115DA1-D963-48FB-BBAE-A0B0949AA1FA.jpeg
 
Senast ändrad:

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Bakar tanter småkakor?
Ha,ha!:) Jo jag försöker hitta rätt ref. Jag tror dock att boxen är något senare, runt sent 60 eller början av 70-talet.
Vad jag kan läsa mig till så var den loggan under en ca 15 års period! Rätta mig om jag har fel! @Ariste har du något tips angående ref till den blå boxen!
 
Senast ändrad:
Topp