• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ok så du tänker att den dyrare ändå inte är ett så mkt bättre skick trots allt, eller vad menade du?
Eller att den billigare ska vara ännu billigare. Vet som sagt inte var de ska ligga men det bör skilja mer i pris än 5k mellan en bra och en skadad tavla. Sedan är det svårt att avgöra skicket utifrån dem bilderna.
 

Vigge_S

Omega
Eller att den billigare ska vara ännu billigare. Vet som sagt inte var de ska ligga men det bör skilja mer i pris än 5k mellan en bra och en skadad tavla. Sedan är det svårt att avgöra skicket utifrån dem bilderna.

Ahh okej då förstår jag. Det har du nog rätt i. Tycker mig också så se att den med lägre pris kanske har en böjd minutvisare..
 

Mr.Olsson

Breitling
Vad tros om denna? Och hur långt är det rimligt att hänga med?
352656249_a476b187-50f9-4cd0-ac5a-6a7a5cc44a45.jpg
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Tror kronan är fel men ser vettig ut i boett spontant. Kan väl inte veta om allt är reko på en bild utan info men inget säger mig ngt annat. Jag hade iaf förutsatt det om jag bjöd på en auktion tex. Värde kke 7k om den funkar?
Ja den ska ticka och gå men vet inte hur väl. Saknar ju sekundvisare också som kan vara svårt att hitta som matchar hyfsat. Ska suga på det.
 
Hejsan!
Har kommit emot en vintage longines på nätet, tyvärr lite suddiga bildet men undrar om det finns någon som kan hjälpa till med att eventuellt identifiera modellen och kanske ja ge lite råd angående pris? Tack på förhand!
Screenshot_20200523-173228_Chrome.jpg
 
Tror ni att "Longines" texten på denna är omgjord?
1581112167_20200207_214556.jpg


Texten ser ut att vara låg kvalitet och inte jämn - "L" ser inte ut att vara i proportion till "O", "G" verkar inte vara i linje med de övriga bokstäverna och så vidare. Håller ni med? Tror jag har sett flera Longines med liknande logga varför jag frågar.
 

3AMEternal

Omega
2-Faktor
Sprungit på en Tudor subba (75190, japp vad mina "damhandleder" helst vill ha; 36mm!). Privat säljare, i Sverige.
Rimligt prissatt -- inget superkap/ingen blåsning. Allt ser legit ut enl bilderna.
MEN, och det är här jag behöver er! Bakboetten är Tudormärkt, EJ oystercase by Rolex... hm, alla jag sett hittills, 90-tal samt tidigare, har haft Rolexvarianten. Sitter någon inne på en rimlig förklaring?

EDIT:
Har efter lite efterforskningar hittat svar på denna fundering, verkar som Tudor började leverera Tudor-märkta baklock just kring dessa årgångar (denna är från 1997).

SÅ, sista frågan: 33 k känns rimligt, no?

Fram:
tudor_fram.JPG

Bak (aka mitt "lilla huvudbry" NOT anymore, men iaf en bild på baklocket):
bakboett.JPG

Tack!
/Dan
 
Senast ändrad:
Hej! Snöar in mig på vintage klockor allt vad jag hinner, och märket Newton har kommit emot, modell "Incabloc" (?) med riktigt fräsch blå tavla, kanske 60-70tal. Jag undrar om det finns någon som vet något om märket i fråga, då det är väldigt svårt att hitta något på nätet. Tackar på förhand!
Mvh Johannes
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hej! Snöar in mig på vintage klockor allt vad jag hinner, och märket Newton har kommit emot, modell "Incabloc" (?) med riktigt fräsch blå tavla, kanske 60-70tal. Jag undrar om det finns någon som vet något om märket i fråga, då det är väldigt svårt att hitta något på nätet. Tackar på förhand!
Mvh Johannes
Släng upp en bild, troligtvis ett vanligt dussin/postorderur. Incabloc är ett stötskyddssystem, inte en modell av klocka. :)
 
Jo, tänker också i de svängarna att knappast något av värde i sig men kul att veta mera om tillverkarn! Ja, okej, lär oss direkt lite mera
 

Bilagor

  • 20200531_202502.jpg
    20200531_202502.jpg
    74.8 KB · Visningar: 8

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jo, tänker också i de svängarna att knappast något av värde i sig men kul att veta mera om tillverkarn! Ja, okej, lär oss direkt lite mera
Nja tillverkaren... Nu vet jag inget särskilt om just denna men sannolikt finns heller inget särskilt att veta.
Det är i regel inga märken utan handelsnamn på stordelen av klockorna man hittar. Praktiskt taget alla armbandsur heter något men färre är riktiga märken med någon dokumentation att tala om. Handlare och importörer satte sitt eget handelsnamn på produkten de sålde. Tillverkaren sålde generiska boetter och verk till/för handlaren som hittade på ett eget namn på det denne beställde. En del blev mer kända, de flesta mindre. Verken kan många gånger gå att identifiera då de såldes i regel i stora upplagor av massproducerade tillverkare och återfanns ibland i mängder olika klockor.

Man bör förstå skillnaden på märken som hade egen tillverkning och till och med egna verk, och handelsnamn. Många frågar liknande men ofta finns inget särskilt dokumenterat. Betydelsen av märke verkar ha försvunnit numera och gör att alla tror att det är ett särskilt märke på deras vintageklocka och att den har något speciellt märkesverk specifikt för just den klockan med en egen inhemsk historia. Så är det inte riktigt.
 
I see, funderat på just det där då jag kollat runt på diverse klockhandlares sidor och alla världens "märken" dyker upp som är omöjliga att hitta någon vettig information om. Tusen tack för långt svar, uppskattas!
 

DukeNukem

Omega
Hej!

Skulle vilja höra lite med er om en klocka jag spanat på. Aldrig köpt vintage förut. Se länk till objektet.
Vad tycker ni om skicket och priset? Själv tycker jag den ser helt ok ut, priset verkar också rimligt. Verkar inte finnas info om service men ska tydligen fungera fint.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag hade nog letat på EBay. Finns nog en hel del nere i Tyskland. Du vet att de tillverkades i forna Östtyskland och har snarlik kvalité som ryska klockor? I och med namnet som förknippas med dagens Glashütte brukar de vara ganska överprisade.
Verkar vara mycket som är renoverat också. Den ovan ser lite tveksam ut.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Vad tror ni om den här? Tycker det känns helt orimligt att det skulle vara original lysmassa på visarna med tanke på hur fräsch den ser ut samtidigt som lysmassa på tavlan är rejält åldrad och delvis söndervittrad. Jag är dålig på Omega men jag hade nog gissat att inte ens visarna är original. Vill minnas att minutvisaren inte pekat en bit utanför minutindex på liknande exemplar jag sett. @tdn-dk @ConElPueblo jag tror att ni kan ha koll på det här?
_20200605_184658.JPG
InstaSave.jpg
InstaSave.jpg
InstaSave.jpg
InstaSave.jpg
 
Topp