• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

KW_

Breitling
Hej alla,
Jag funderar på att köpa en vintage JLC, men klockan saknar box och cert samt äkthetsintyg. Är det säkert att köpa klockan utan att kolla upp den?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hej alla,
Jag funderar på att köpa en vintage JLC, men klockan saknar box och cert samt äkthetsintyg. Är det säkert att köpa klockan utan att kolla upp den?

Du svarar ju lite grann på din egen fråga.
Om det är en äldre klocka så är det mer lag än undantag att cert och box saknas. Däremot bör man alltid försöka göra sin due diligence vad gäller klocka/modell.
Förekommer trots allt en del knasigt.
Släng upp en bild här, vettja! Säkert många som är pigga på att hjälpa till.
 

KW_

Breitling
Du svarar ju lite grann på din egen fråga.
Om det är en äldre klocka så är det mer lag än undantag att cert och box saknas. Däremot bör man alltid försöka göra sin due diligence vad gäller klocka/modell.
Förekommer trots allt en del knasigt.
Släng upp en bild här, vettja! Säkert många som är pigga på att hjälpa till.
Hej, tack för svar!
Det är en reverso 270.8.54 som finns på chrono24. Har spanat in modellen länge och vill verkligen ha den! Jag är lite skeptisk till chrono24 då jag inte har köpt något där än. Det kanske är säkrare att vänta tills det kommer upp en på klocksnack?
 

bjmols

Omega
Tack för tips! Köper helst från Sverige om möjligt.

Klockan i annonsen är dock en Ploprof 1200, den nyare modellen som släpptes på 2000-talet, jag är ute efter den gamla modellen som kom ut på 70-talet.

Helt rätt klocka, för mig tog det några år och letande innan jag hittade min 600.
Köpte den från Tyskland. glöm inte att dessa klockor är från 70 talet och användes som beaters av dykare och sjöfolk därav kommer skicket inte vara i nyskick. Om du hittar en i ett ”gott skick” kolla upp den noga. Många bygger fina kopior på dessa nu.
Lycka till i din jakt.
 

Bilagor

  • F1034460-29E8-4CA8-94A0-F728522C797A.jpeg
    F1034460-29E8-4CA8-94A0-F728522C797A.jpeg
    398.8 KB · Visningar: 9

Adam-g

Breitling
Helt rätt klocka, för mig tog det några år och letande innan jag hittade min 600.
Köpte den från Tyskland. glöm inte att dessa klockor är från 70 talet och användes som beaters av dykare och sjöfolk därav kommer skicket inte vara i nyskick. Om du hittar en i ett ”gott skick” kolla upp den noga. Många bygger fina kopior på dessa nu.
Lycka till i din jakt.

Härligt att höra, och tack för att du bifogar bild också. Den är fin :)
Ja, för min del gör det inget om den är lite kantstött sen innan. Det kommer den ju bli ändå om man använder den tänker jag.
Har du några förslag på vad man kan göra för att kolla upp en klocka? Som det ser ut nu har jag ännu inte sett någon Ploprof 600 i person. Bara sett och testat den nyare Ploprof 1200. Det enda jag känner att jag kan förlita mig på nu är hemsidor som beskriver modellen och jämföra mot dem. Finns det något annat som man också borde göra?
 

Klockrentnamn

Breitling
God helg!
Satt i min karantän sippandes på byxmyndig whiskey när jag kom över den här pjäsen. Tycker dock att det är något som inte riktigt stämmer vid lumen över siffrorna. Tankar på saken vore trevligt! Inga stora summor men onödigt att slänga sedlar på elden.

Edit: med nyktra ögon ser jag att inte ett smack stämmer. Trevlig helg! :D
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2020-04-03 kl. 19.11.15.png
    Skärmavbild 2020-04-03 kl. 19.11.15.png
    117.2 KB · Visningar: 7
  • Skärmavbild 2020-04-03 kl. 19.13.34.png
    Skärmavbild 2020-04-03 kl. 19.13.34.png
    89.1 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:

Axid

Omega
Hej KS! Inte helt rätt ämne för tråden men jag hoppas ni ursäktar. Jag äger en vintage DJ (ref 1600) som jag planerar att sälja. Min fråga rör förvaring av klockan fram tills försäljning. Hade ni förvarat den i en Winder för att låta den "hålla igång" eller är det ingen vinning?
 

kuma-kun

Audemars
Hej KS! Inte helt rätt ämne för tråden men jag hoppas ni ursäktar. Jag äger en vintage DJ (ref 1600) som jag planerar att sälja. Min fråga rör förvaring av klockan fram tills försäljning. Hade ni förvarat den i en Winder för att låta den "hålla igång" eller är det ingen vinning?

Spelar inte så stor roll och kan inte se någon vinning.
Windern drar lite ström och klockan slits något uns mer.
 

j_r_m

Breitling
Jag önskar hjälp att hitta en Casio G shock från 1998-1999. Inköpt i Sverige på typ Stjärnurmakarna år 1999. Jag fick en olivfärgad g shock i konfirmationspresent år 1999. Klockan är borta sedan länge (jag vet faktiskt inte var den tog vägen). Den hade ett armband med någon orange detalj på som föreställde en drake om jag minns rätt. Jag har länge letat på ebay och liknande efter en likadan g shock men kan inte hitta den. Jag har också kikat på amerikansk katalog från åren 1998 och 1999 men kan inte hitta den där. Tyvärr vet jag varken vad modell eller serienummer är. Nu undrar jag hur ni skulle gått tillväga om ni var på en likadan jakt som jag. Finns det något arkiv eller liknande där man kan hitta gamla modeller? Tar tacksamt emot all hjälp!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej KS! Inte helt rätt ämne för tråden men jag hoppas ni ursäktar. Jag äger en vintage DJ (ref 1600) som jag planerar att sälja. Min fråga rör förvaring av klockan fram tills försäljning. Hade ni förvarat den i en Winder för att låta den "hålla igång" eller är det ingen vinning?
Om den ska säljas inom kort, så kan det vara schysst att hålla igång den så köparen inte behöver jobba för mycket för att ställa in rätt datum, om klockan INTE har quick-set, dvs.
 

MrBeam

Cartier
Jag önskar hjälp att hitta en Casio G shock från 1998-1999. Inköpt i Sverige på typ Stjärnurmakarna år 1999. Jag fick en olivfärgad g shock i konfirmationspresent år 1999. Klockan är borta sedan länge (jag vet faktiskt inte var den tog vägen). Den hade ett armband med någon orange detalj på som föreställde en drake om jag minns rätt. Jag har länge letat på ebay och liknande efter en likadan g shock men kan inte hitta den. Jag har också kikat på amerikansk katalog från åren 1998 och 1999 men kan inte hitta den där. Tyvärr vet jag varken vad modell eller serienummer är. Nu undrar jag hur ni skulle gått tillväga om ni var på en likadan jakt som jag. Finns det något arkiv eller liknande där man kan hitta gamla modeller? Tar tacksamt emot all hjälp!
Kan det här hjälpa? http://mygshock.com/wiki/List_of_Every_G-Shock_Model#1988
http://watchshock.com/archive/Casio/G-Shock/
 
Senast ändrad:
Jag tror detta är rätt tråd för min fråga, annars ber jag om ursäkt redan nu.
Jag skulle vilja ha en klocka från mitt födelseår, 1991. Borde räknas som vintage, om inte annat semi?
Har ni koll på några roliga modeller eller klassiska ur som kommer från 1991? Helst inte över 10k om man får vara kräsen.
/ oscar
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
@MasterChief https://klocksnack.se/threads/pierce-chronograph-50-tal.131050/

Din Pierce kronograf har nog inte stålboett mtp att det står ”stainless steel back” (och ”fond acier inoxydable” som betyder samma sak)
och bör alltså bara vara baklocket som är i stål.

Fin klocka annars :)
Tack! Ja, den är mysig. :)
Vad betyder det för boetten? Var det vanligt att man på den tiden enbart markerade de delar som var i stål och att resten inte var det?
Går liksom inte att peta bort nån färg på boetten.

Edit: Nedan är en bild på en klocka som är mer sliten än min. Kan man dra nån slutsats av den?
https://www.aaronfaber.com/product/pierce-swiss-chronograph-circa-1940s/
Skärmavbild 2020-04-21 kl. 15.31.30.png
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack! Ja, den är mysig. :)
Vad betyder det för boetten? Var det vanligt att man på den tiden enbart markerade de delar som var i stål och att resten inte var det?
Går liksom inte att peta bort nån färg på boetten.

Edit: Nedan är en bild på en klocka som är mer sliten än min. Kan man dra nån slutsats av den?
https://www.aaronfaber.com/product/pierce-swiss-chronograph-circa-1940s/
Skärmavbild 2020-04-21 kl. 15.31.30.png
Ja, på den (men även din) syns det tyvärr tydligt att det är kromad mässingsboett.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tack! Ja, den är mysig. :)
Vad betyder det för boetten? Var det vanligt att man på den tiden enbart markerade de delar som var i stål och att resten inte var det?
Går liksom inte att peta bort nån färg på boetten.

Edit: Nedan är en bild på en klocka som är mer sliten än min. Kan man dra nån slutsats av den?
https://www.aaronfaber.com/product/pierce-swiss-chronograph-circa-1940s/
Skärmavbild 2020-04-21 kl. 15.31.30.png
Den du länkar till har inte heller stålboett.
Inte bara vanligt att det inte är stål på boetten i övrigt när det står så, det är alltid så. (Bara) baklocket är i stål är betydelsen. Det syns också tydligt på den som sagts.
Vet ej om det finns stålboett öht på den typen av Pierce. Skulle tro det är ovanligt isf.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tack! Ja, den är mysig. :)
Vad betyder det för boetten? Var det vanligt att man på den tiden enbart markerade de delar som var i stål och att resten inte var det?
Går liksom inte att peta bort nån färg på boetten.

Edit: Nedan är en bild på en klocka som är mer sliten än min. Kan man dra nån slutsats av den?
https://www.aaronfaber.com/product/pierce-swiss-chronograph-circa-1940s/
Skärmavbild 2020-04-21 kl. 15.31.30.png
Min uppfattning är att majoriteten av klockorna från den tiden ej hade stålboett, framförallt bland de mindre tillverkarna. Hade det varit stålboett ska det stå ”stainless steel” eller liknande på annat språk (acier inoxydable, straybite osv).

Din boett är relativt välbevarad och har därför inte så mycket genomslitningar men visst syns det att det inte är stål rakt igenom utan en kromad mässingsboett.
 

Teppas79

Cartier
@Teppas79, har kronan fått en smäll? Vet inte om det är en synvilla men den ser sned ut på samtliga bilder i din annons. Ball klocka för övrigt! Tror det är det enda exemplaret med vit tavla jag sett på nätet förutom den jag hade, trots ganska idogt letande.
https://klocksnack.se/threads/citizen-200m-diver-40mm.131264/
_20200427_114457.JPG
_20200427_114404.JPG
_20200427_114428.JPG

Tjenare, visst är det en ball och udda klocka - gillade den direkt när jag såg den i fönstret hos urmakaren nere i centrum. Har även jag synat den och kronan verkar vara rak (ivf kan jag inte se ngt annat) men däremot är borrningen genom boetten inte helt centrerad i mellan kronskydden, se fotot nedan där kronan ligger skruvad dikt an. Gick det där att begripa:)?
29767868-0A90-46D8-B37F-A64205333A4E.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Tjenare, visst är det en ball och udda klocka - gillade den direkt när jag såg den i fönstret hos urmakaren nere i centrum. Har även jag synat den och kronan verkar vara rak (ivf kan jag inte se ngt annat) men däremot är borrningen genom boetten inte helt centrerad i mellan kronskydden, se fotot nedan där kronan ligger skruvad dikt an. Gick det där att begripa:)?
29767868-0A90-46D8-B37F-A64205333A4E.jpeg
Jag tror det. Men jag hänger ändå inte riktigt med. Är den utskruvad en bit, och sned, på bilderna i annonsen? Och ligger rakt mot boetten när man drar åt den? Sitter kronhalsen löst?
 

Teppas79

Cartier
Jag tror det. Men jag hänger ändå inte riktigt med. Är den utskruvad en bit, och sned, på bilderna i annonsen? Och ligger rakt mot boetten när man drar åt den? Sitter kronhalsen löst?

Njae, på fotona låg kronan låg möjligen lite snett mot första gängan (den var nog inte helt inskruvad av mig ser jag). Nedan foto när den är helt ute, det är då svårare att se att borrningen ligger liiite söder om mitten i boetten... Det ser ivf ut att vara så.
27680492-DBB6-4134-A1B2-3A1FED2010CF.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Njae, på fotona låg kronan låg möjligen lite snett mot första gängan (den var nog inte helt inskruvad av mig ser jag). Nedan foto när den är helt ute, det är då svårare att se att borrningen ligger liiite söder om mitten i boetten... Det ser ivf ut att vara så.
27680492-DBB6-4134-A1B2-3A1FED2010CF.jpeg
Ja där ser det ju fint ut! Skumt att det såg så snett ut i de andra bilderna. Ta lite nya kanske så inte någon mer tro att det är galet. :)
Har för övrigt en snarlik på ingång. Tror det är samma boett man annan vridring. Återkommer i Citizentråden med den.
 

Teppas79

Cartier
Ja där ser det ju fint ut! Skumt att det såg så snett ut i de andra bilderna. Ta lite nya kanske så inte någon mer tro att det är galet. :)
Har för övrigt en snarlik på ingång. Tror det är samma boett man annan vridring. Återkommer i Citizentråden med den.

Tack för påpekandet och bra idé - jag ska ta några nya foton (där man ser att kronan inte sitter på sniskan:)) så snart jag hinner. Då ska jag absolut hålla utkik efter din nya i Citizen-tråden! Vh
 

deddas

Rolex
Detta har säkert avhandlats förut...
Men jag kör ändå! Jag har en 79190 och jag upplever safirglaset som lite "platt" och därmed lite tråkigt. Går det att klämma på ett plexi på en sådan?
 
Topp