• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Inga konstigheter. Inte säkert att någon visare behöver böjas till.
Säker på att det är rätt glas? Ser lite konstigt ut tycker jag. Ser ut att vara ett glas utan armeringsring?

sekunden fastnar i timvisaren och hela verket stannar så den behöver böjas till. Är säkert därför det är en misalignment, visst låter det troligt?
Ang glaset har jag ingen aning. Har omega symbol i mitten av glaset men vet ej om det är rätt för modellen?
 

DrKlocka

Audemars
sekunden fastnar i timvisaren och hela verket stannar så den behöver böjas till. Är säkert därför det är en misalignment, visst låter det troligt?
Ang glaset har jag ingen aning. Har omega symbol i mitten av glaset men vet ej om det är rätt för modellen?
Inte säkert att själva visaren behöver böjas, men riktas, ja. Det är inte samma sak.
Någon har bara satt visarna fel så den linjerar inte rätt.

Du får kolla om den har armeringsring. Rätt glas är dyrare än att ordna visare.
 
Säkert en dumdum fråga som ställt tidigare men: Finns det en bra källa för att beställa glas och packningar etc eller är det bara att leta efter del för del?
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Inte säkert att själva visaren behöver böjas, men riktas, ja. Det är inte samma sak.
Någon har bara satt visarna fel så den linjerar inte rätt.

Du får kolla om den har armeringsring. Rätt glas är dyrare än att ordna visare.

Ok, fixa ska det men sen vad får vi se. Är ju bra om det är ett enkelt jobb.

jo orignalglas brukar vara dyrt.... får se hur jag gör. Viktigaste är visarna så jag kan använda klockan :)
 

DrKlocka

Audemars
Ok, fixa ska det men sen vad får vi se. Är ju bra om det är ett enkelt jobb.

jo orignalglas brukar vara dyrt.... får se hur jag gör. Viktigaste är visarna så jag kan använda klockan :)
Ja visarna är en enkel justering så det ska du inte oroa dig över. Någon slarvig utan lupp som monterat dem troligtvis.

Kolla noggrannare på glaset och glasringen så du tar med det om du vill få återbetalning.. Hade personligen tyckt det väger tyngre än visarna.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ja visarna är en enkel justering så det ska du inte oroa dig över. Någon slarvig utan lupp som monterat dem troligtvis.

Kolla noggrannare på glaset och glasringen så du tar med det om du vill få återbetalning.. Hade personligen tyckt det väger tyngre än visarna.

har redan fått en slant tillbaka och det stod inte nått att det var ett omegamärkt glas heller så det blev en bonus. Tycker det ser ut som att det är en armeringsring när jag kollar med lupp. Oavsett så är jag rätt nöjd med priset jag betalat och med lite fix blir denna kanon.

tack för all feedback, uppskattas! :)
 

DrKlocka

Audemars
har redan fått en slant tillbaka och det stod inte nått att det var ett omegamärkt glas heller så det blev en bonus. Tycker det ser ut som att det är en armeringsring när jag kollar med lupp. Oavsett så är jag rätt nöjd med priset jag betalat och med lite fix blir denna kanon.

tack för all feedback, uppskattas! :)
Den ser fin ut annars! Lätta fix hur som helst. Grattis!
 
Hej, jag är ny här på forumet. Jag har blivit mer och mer sugen på att köpa en vintage Rolex datejust. Har fastnat för datejusten med vit/ silver urtavla med jubileelänk.
Det är väl ungefär där min kunskap tar slut. Har försökt läsa mig till vad som är viktigt och sådär men känns ändå svårt så därför kände jag att de passade bra att gå med i forumet här och kanske få tips från lite mer kunniga. Är referensnummer osv vidare viktigt? Är det bättre ju nyare den är? Är box och cert viktigt?
Har främst kollat på auktionshusen då jag är lite rädd för privata affärer.
Budget ska helst inte överskrida 40k.
Tack på förhand
 

Bilagor

  • A64EA45D-9B1B-4AF4-8DDB-5310FF7D8DAD.png
    A64EA45D-9B1B-4AF4-8DDB-5310FF7D8DAD.png
    200.9 KB · Visningar: 5
  • BC9A100D-4813-4325-988D-1232D28F3A3A.png
    BC9A100D-4813-4325-988D-1232D28F3A3A.png
    200.9 KB · Visningar: 7

newk15

Cartier
Hej!
Jag har varit på span efter en Constellation och kommit i kontakt med en som ska kränga denna 168.005. Jag kan däremot väldigt lite om dem och säljaren befinner sig utanför EU. Vad säger ni, är den så bra som jag tycker den ser ut?
 

Bilagor

  • IMG_4425.jpg
    IMG_4425.jpg
    102.7 KB · Visningar: 5
  • IMG_4426.jpg
    IMG_4426.jpg
    115.4 KB · Visningar: 8
  • IMG_4427.jpg
    IMG_4427.jpg
    109.5 KB · Visningar: 7
  • IMG_4428.jpg
    IMG_4428.jpg
    140.1 KB · Visningar: 8
  • IMG_4429.jpg
    IMG_4429.jpg
    315.7 KB · Visningar: 7
  • IMG_4432.jpg
    IMG_4432.jpg
    248.3 KB · Visningar: 5
  • IMG_4433.jpg
    IMG_4433.jpg
    226.7 KB · Visningar: 10

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej!
Jag har varit på span efter en Constellation och kommit i kontakt med en som ska kränga denna 168.005. Jag kan däremot väldigt lite om dem och säljaren befinner sig utanför EU. Vad säger ni, är den så bra som jag tycker den ser ut?
Av det jag ser så ser den extremt fin ut och korrekt. Jag hade gärna velat se undersidan för att se att inga fasningar är bortslipade och att medaljongen (med observatoriet och stjärnorna) ser bra ut. Men även baksida av bandhorn som kan avslöja mycket. Även bättre bild från sidan för att se att rätt glasring sitter på plats. Men som sagt, första intrycket är gott!
Studera @Räv utmätkta guide angående Piepans;
http://www.timetotalk.se/post57013.html?hilit=piepan#p57013
 

newk15

Cartier
Av det jag ser så ser den extremt fin ut och korrekt. Jag hade gärna velat se undersidan för att se att inga fasningar är bortslipade och att medaljongen (med observatoriet och stjärnorna) ser bra ut. Men även baksida av bandhorn som kan avslöja mycket. Även bättre bild från sidan för att se att rätt glasring sitter på plats. Men som sagt, första intrycket är gott!
Studera @Räv utmätkta guide angående Piepans;
http://www.timetotalk.se/post57013.html?hilit=piepan#p57013

Tack! Jag har två ytterligare bilder som jag fick nedan där åtminstone medaljongen syns väl och ser ut att vara i fint skick. Vad gäller bandhornen eller glasringen har jag inte fler bilder än som skickats nu dock. Jag ska ta en titt på guiden!
 

Bilagor

  • IMG_4430.JPG
    IMG_4430.JPG
    76.4 KB · Visningar: 9
  • IMG_4431.JPG
    IMG_4431.JPG
    193.6 KB · Visningar: 10

hejsam

Patek
2-Faktor
Hej!
Jag har varit på span efter en Constellation och kommit i kontakt med en som ska kränga denna 168.005. Jag kan däremot väldigt lite om dem och säljaren befinner sig utanför EU. Vad säger ni, är den så bra som jag tycker den ser ut?
Väldigt fin och ser ut att ha alla originaldelar kvar inklusive krona och plexit. Vad begärs för pris?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack! Jag har två ytterligare bilder som jag fick nedan där åtminstone medaljongen syns väl och ser ut att vara i fint skick. Vad gäller bandhornen eller glasringen har jag inte fler bilder än som skickats nu dock. Jag ska ta en titt på guiden!
Den ser fortsatt bra ut. Priset är väl som väntat för en i nära NOS skick. Medföljer box och papper?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Skulle säga att det är ett bra pris för en i det skicket, jag hade gladeligen betalat det själv för den om jag inte redan haft en.
Men som sagt får du även räkna med tull och moms!
 

DrKlocka

Audemars
Ok, tack för synpunkter! Det är utan tull/frakt så jag får nog lägga på 25% av det. Skicket är ju dock magiskt... Utan box och papper.
Ja den är ju jättefin.
Vet du något om den blivit servad? Om du tänkt använda den dagligen kan det vara gott att ha fina oljor så det inte slits allt för mycket. Service ligger på runt 5 för en sån.

Att köpa fina klockor handlar inte alltid om att hitta det billigaste möjliga exemplaret. Vill du verkligen ha modellen så tycker jag inte att du gör bort dig. Tidlös, jättefin modell.
 

newk15

Cartier
Ja den är ju jättefin.
Vet du något om den blivit servad? Om du tänkt använda den dagligen kan det vara gott att ha fina oljor så det inte slits allt för mycket. Service ligger på runt 5 för en sån.

Att köpa fina klockor handlar inte alltid om att hitta det billigaste möjliga exemplaret. Vill du verkligen ha modellen så tycker jag inte att du gör bort dig. Tidlös, jättefin modell.
Den har precis blivit servad av hans urmakare. Den är nästa i lite för fint skick för att jag ska använda den dagligen, men jag tänkte växla den mot min andra mer beater. Jag håller med om det sistnämnda. En fröjd för ögat när de är så välbevarade
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Helt ok och under 90 för en med SEL och lugholes från handlare måste anses som ett bra pris!
Står 97?
Min polare köpte och sålde (han fick sedan samtal från AD som hade fått in en Daytona efter han köat 3 veckor... Turgubbe ;) ) just en finare med 4 inserts och dubbla länkar (även jubilee) för 87. Tror det var lite lågt men inte är väl 97 för den där ngt vidare?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Står 97?
Min polare köpte och sålde (han fick sedan samtal från AD som hade fått in en Daytona efter han köat 3 veckor... Turgubbe ;) ) just en finare med 4 inserts och dubbla länkar (även jubilee) för 87. Tror det var lite lågt men inte är väl 97 för den där ngt vidare?
Det stod 87k när jag kollade också, uretvintage måste ha höjt priset :D

Beroende på insert och skick på jubileet så kan ju de vara värt 10-20k extra, isåfall är 87 extremt billigt. Var längesedan jag såg någon 16710 under 85k oavsett skick!
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Det stod 87k när jag kollade också, uretvintage måste ha höjt priset :D

Beroende på insert och skick på jubileet så kan ju de vara värt 10-20k extra, isåfall är 87 extremt billigt. Var längesedan jag såg någon 16710 under 85k oavsett skick!
Ja jubilee var nos och allt var bra skick men inte mint. Han fick köpa billigt för 87 pga mig så när han var tvungen att sälja när han fick köpa Daytonan sade jag att han minsann fick erbjuda återköp då det bara hade gått några veckor. Så det var nog några tusingar under marknad (kanske 10) men inte 20 tror jag.
 
Topp