Finns flera trådar om detta om du söker på vintage-delen.Vad räknas som "vintage" inom klockor? Så man har ett hum iaf!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Finns flera trådar om detta om du söker på vintage-delen.Vad räknas som "vintage" inom klockor? Så man har ett hum iaf!
Tavlan ser ut att vara original. Ser dock rätt liten ut, vilket ifs inte behöver vara något problem i sigHej alla vintageälskare! Funderar på att köpa denna.
Tror ni att urtavlan är original? Kronan är nog utbytt, men det kan jag leva med.
Tacksam för alla svar!
Hej alla vintageälskare! Funderar på att köpa denna.
Tror ni att urtavlan är original?
Så trevligtTavlan ser ut att vara original. Ser dock rätt liten ut, vilket ifs inte behöver vara något problem i sig
Ja.
Edit; Där fanns redan svar såg jag nu
Kul, ser ut som ett trevligt köp.Så trevligt
Tack för hjälpen! Ja, den är 33mm; men det är till tjejen så hon blir jätteglad att höra att det är original.
Är inte boetten fel på den? @BrunleifHärligt vintage denna, älskar urtavlan!
Inte en susning, blev inget köp den gången hellerÄr inte boetten fel på den? @Brunleif
Går för det mesta att göra själv. Beror på hur tunt godset är och ifall det redan finns någon buckla.Hejsan!
Jag har spanat in mig på en vintagedressare i 18k men inser att ett bandhorn är lite böjt (nedåt). Kan det böjas tillbaka rimligt enkelt (av tex guldsmed)?
Tack! Låter nog en guldsmed fixa isf. Skickar pm med länk till klockan i fråga.Går för det mesta att göra själv. Beror på hur tunt godset är och ifall det redan finns någon buckla.
Vad är det för typ av klocka du vill ha?Hej, är lite sugen på någon vintage dinga.
Någon som kan ge lite sköna tips, tänker mig inte större än 36mm gärna med fräscht läder, och inte över 10k
Sant! dressare har redan en dykareVad är det för typ av klocka du vill ha?
Dykare, kronograf, dressare?
Strunta i vilket band det är på, det går att köpa ett bra i efterhand!
Stål, guld? Ljus urtavla?Sant! dressare har redan en dykare
Sant! dressare har redan en dykare
Ljus urtavla, gärna åt de gula slitna hållet,Stål, guld? Ljus urtavla?
Manuell, automatisk, quartz? Datum?
För 10k får du väldigt mycket på en sån typ av klocka, jag skulle kolla på någon av de stora märkena. Omega, Longines, Tissot, Certina tex.Ljus urtavla, gärna åt de gula slitna hållet,
Stål
Helst automatisk, datum är inget krav
Ljus urtavla, gärna åt de gula slitna hållet,
Stål
Helst automatisk, datum är inget krav
Den är go, vad får man pynta för en sån?Låter som klockan jag har på mig idag.
Vanligen mellan 5-6, men det finns vissa fina ex som har gått för det tredubbla.Den är go, vad får man pynta för en sån?
Den tavlan är ju målad så den har säkert blivit chippad och någon har försökt fulrenovera den lite. Jag kan ju tycka att det hade varit bättre att låta den vara men det är ju bara min åsikt. Snygg tavla annars, min fru har en likadan fast 26mm och utan chronometertexten.Köpte precis denna och märkte något jag inte lade märke till innan köp. Om ni tittar vid klockan 7 så ser ni att det typ är ifyllt något vitt där. Hur mycket sabbar detta värdet på klockan tror ni?
Jag vet att många vintage har lite defekter på tavlan ibland, men nu verkar någon försökt att göra det lite mindre synligt i detta fallet.
Jo något sånt jag gissade. Vet inte vad som är bäst där eller om det spelar någon roll. Jag hade nog låtit vara. Synd att jag inte såg det innan köpet. Men man ser det inte från alla vinklar ändå, så jag klarar mig nogDen tavlan är ju målad så den har säkert blivit chippad och någon har försökt fulrenovera den lite. Jag kan ju tycka att det hade varit bättre att låta den vara men det är ju bara min åsikt. Snygg tavla annars, min fru har en likadan fast 26mm och utan chronometertexten.
Den nya modellen kallas Heritage. Om det är den du är intresserad av så är det inget särskilt att tänka på. Med vintage så är det oftast tavlan och boettens skick som är det viktiga, samt urverkets kondition.Hej, jag sugen på en Heuer Autavia, men funderar på om den kan kallas vintage när det är en nyversion? Och när jag hittat en beggad, vad är viktigt att tänka på vid köp? Tacksam för alla tips då det är en hyfsat stor peng som skall ut om jag köper.
Nej jag tycker inte man behöver skippa klockor i det skicket, däremot så ska det självklart återspeglas i priset. Jag vet inte vad en med fin tavla ska kosta men en med skada ska självklart vara rejält rabatterat.Har varit på jakt efter en vintage breitling gärna en 810 så är såklart lite nyfiken på denna. Dock är jag rädd att skicket inte är så bra, tänker på visarna och skadan längst upp på urtavlan. Ska man helt hoppa vintage klockor i det skicket eller hur ska man tänka?
https://www.chrono24.com/breitling/...inding-steel-810-caliber-venus--id6982001.htm
Nej jag tycker inte man behöver skippa klockor i det skicket, däremot så ska det självklart återspeglas i priset. Jag vet inte vad en med fin tavla ska kosta men en med skada ska självklart vara rejält rabatterat.
Jag tycker det borde skilja mer än 5k i pris på de här prisnivåerna. Sedan vad de ska kosta vet jag inte.Tack. Frågan är då hur mkt rabatt man kan få på en sådan klocka?
Nedan är samma modell, 810, men i bättre skick och är 5000 dyrare. Ska man se det som mer ett riktpris för en i bra skick.
https://www.chrono24.se/breitling/top-time-810--id12999971.htm