• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

foppa13

Cartier
Sitter och klurar på om jag skulle gett damen en trevlig klocka i födelsedagspresent. Eftersom jag vet att hon aldrig orkar ställa vare sig tid eller dra upp en en klocka lär det bli en quartz. Storleken bör ligga nånstans runt 25-30mm, den ska vara lite dressigare men gärna med design som känns lite äldre. Sätter ett tak till 500kr, nån som har nått kul tips att dela med sig av?

/Foppa
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Sitter och klurar på om jag skulle gett damen en trevlig klocka i födelsedagspresent. Eftersom jag vet att hon aldrig orkar ställa vare sig tid eller dra upp en en klocka lär det bli en quartz. Storleken bör ligga nånstans runt 25-30mm, den ska vara lite dressigare men gärna med design som känns lite äldre. Sätter ett tak till 500kr, nån som har nått kul tips att dela med sig av?

/Foppa
Jag fyndade en sån här Raymond Weil hos Kaplans, de brukar ha lite roliga damur i sina auktioner. Kvarts, två visare och datum. Simpelt men snyggt.. Tycker vi båda 😄 Mitt tips är att hålla utkik där, bland annat.
D19F09F3-F5E0-44CB-ABDD-E578FAF32598.jpeg


/e
Får tilläggas att denna inte är vintage direkt.. Märkte inte vilken forumdel jag skrev i… Oops
 

abcd

Omega
Fick nyss hem en finfin Tudor! Dessvärre märktejag att båda bandstiften var något böjda, på det ena kan man inte ens trycka ner ena ändan. Hur kinkig ska man vara med sånt här jämt emot säljaren? Det var inget som togs upp i annonsen.

33333333333.jpg


Bonusbild på klockan :)
1.jpg
 

DrKlocka

Audemars
Fick nyss hem en finfin Tudor! Dessvärre märktejag att båda bandstiften var något böjda, på det ena kan man inte ens trycka ner ena ändan. Hur kinkig ska man vara med sånt här jämt emot säljaren? Det var inget som togs upp i annonsen.

33333333333.jpg


Bonusbild på klockan :)
1.jpg

Inte särskilt kinkig alls tycker jag. Det är en småsak. Är ju inte original heller för den delen..
Vill du ha ett par nya så skicka mig meddelande under kvällen med ditt namn och adress så skickar jag dig ett par gratis på posten. Är det 19 eller 20mm mellan bandhornen?
 

abcd

Omega
Inte särskilt kinkig alls tycker jag. Det är en småsak. Är ju inte original heller för den delen..
Vill du ha ett par nya så skicka mig meddelande under kvällen med ditt namn och adress så skickar jag dig ett par gratis på posten. Är det 19 eller 20mm mellan bandhornen?

Ok tack! Wow jättesnällt! Det är 19mm, skickar pm!
 

Gimell

Breitling
Hej,

Har möjlighet att lägga bud på den här 1675 från -73. Finns det någon kunnig här som kan hjälpa mig med vilken tavla det är och annan info mottages gärna. Tack på förhand.
 

Bilagor

  • GMT.jpg
    GMT.jpg
    409.4 KB · Visningar: 25

Chris75

Panerai
2-Faktor
Hej,

Har möjlighet att lägga bud på den här 1675 från -73. Finns det någon kunnig här som kan hjälpa mig med vilken tavla det är och annan info mottages gärna. Tack på förhand.
Skulle inte köpt något baserat på den bilden. Är ingen expert men tycker texten på tavlan ser kladdig ut. Kan ju vara bildkvalitet också förstås men tror inte det.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Skulle inte köpt något baserat på den bilden. Är ingen expert men tycker texten på tavlan ser kladdig ut. Kan ju vara bildkvalitet också förstås men tror inte det.

Halloween-typsnittet kan ju ha med bildkvaliteten att göra, men det är likväl förvånande att det ens går att ta så dåliga bilder 2021. Än mer om man ämnar sälja en klocka i den prisklassen. Fler och bättre bilder! ☺️
 

deddas

Rolex
@bluetrain än en gång…
Det är ingen ”blå” 79090 du annonserar:

Du har bumpat annonsen, som jag sett, 3ggr. Jag har taggat in dig här 3ggr, inklusive denna gång, och du svarar inte på mina frågor? Vad händer?
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
I dagsljus ser man tydligt att tavlan är (mörk)blå och inte svart. Då är det isåfall ljuset på bilderna som gör att det ser svart ut....
Då föreslår jag att du lägger till bilder där man tydligt ser tt tavlan är blå. De jag haft har varit matt blå, och aldrig fått de att se svarta ut på bild, men det har varit snowflakes.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det är ganska vanligt att mörkblå tavlor kan se helt svarta ut i bild i olämpligt ljus.
Titta på insertet. På en bild är ena sidan på det svart och andra blå. Samma fenomen.
 

deddas

Rolex
Jo det är vad min erfarenhet säger mig, men jag reserverar mig för att jag inte hanterat just den modellen. Någonstans så får vi ju höra vad han säger, den är säkert blå :)
Ja det hoppas jag med. Tittade på lite andra blåa 79090, både såna som sålts på forumet och andra, vissa av dem ser onekligen svarta ut på vissa av bilderna. Den blåa färgen i tavlan ser även ut att vara på en skala och skiftar lite mellan olika klockor. Kan ju vara patina eller olika tavlor för olika tidsperioder. Det vet jag inte.
 

deddas

Rolex
Här är andra som sålts på forumet:




(Blunda dock för priserna på vissa! 😅)
 

bluetrain

Cartier
Nej den är inte inte ljusblå i färgen utan mörkblå. Men att den är blå och inte svart är helt tydligt när man ser den i dagsljus och även om du har en svart urtavla jämte. Det kanske inte fångas upp bra på bild men då ska jag försöka ta lite fler bilder som fångar upp detta så det inte är några otydligheter. Sen om den blåa tudor subben har kommit i flera blåa varianter beroende på årsmodell vet jag inte utan vad jag förstått är det antingen blå/blå vridring eller svart/svart vridring.
 

deddas

Rolex
Nej den är inte inte ljusblå i färgen utan mörkblå. Men att den är blå och inte svart är helt tydligt när man ser den i dagsljus och även om du har en svart urtavla jämte. Det kanske inte fångas upp bra på bild men då ska jag försöka ta lite fler bilder som fångar upp detta så det inte är några otydligheter. Sen om den blåa tudor subben har kommit i flera blåa varianter beroende på årsmodell vet jag inte utan vad jag förstått är det antingen blå/blå vridring eller svart/svart vridring.
Grymt!
 
Topp