• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för katter, raser och utställning!

DML

Cartier
2-Faktor
Trots kloklipp nyss så är Måns väldigt chill :)
C0E009C4-F7EE-4077-9111-414E454999D1.jpeg
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Man blir alltid glad att gå in här och titta. När allt känns tråkigt och man tappar tron på det mesta finns dessa små päls-egon och gör livet gladare. keep up the posting!!
580E6FCA-68D4-4EFA-AB5F-81BF70491951.jpeg

(vi packar ner vinterskor för säsongen (ja, jag har skolådorns i en flyttkartong. Döm mig inte!))
 

Martin.

Omega
2-Faktor
För något år sedan att jag blev med katt efter att någon "tröttnat" på kattungen när sommaren var över. Vi adopterade henne med vetskapen att vi kommer flytta från lägenhet till hus, och det har vi precis gjort. Tanken är att hon ska bo inne/ute lite som hon själv vill. Så jag har ett par frågor som någon här kanske har kan svara på...

1. Hur länge behöver en katt stanna inomhus innan man kan släppa ut henne? Frågat runt lite och alla säger olika. Allt ifrån "Vi släppte ut katten efter någon dag och det var inga problem" till "Minst 3 månader och sedan i koppel första tiden". Vad gäller? Just nu är planen runt 2 månader.

3. Hon är chippad men vi tänkte ändå köpa ett halsband där man kan skriva kontaktuppgifter men framförallt med någon typ av reflex så hon syns. Vägen utanför oss har inga gatlampor och svart katt + mörker = halvbra. Går det att vänja en katt som levt 1,5 år utan halsband till att ha det...? Spontant utan att ha provat tror jag det kan bli svårt. Alla tips välkomna.

katt.jpg

"Jaga" fåglar genom fönstret är största hobbyn nu.


Vänligen,
Martin
Uppdatering på min egna post. Vi hade henne inomhus i ungefär 2.5 månader ifrån att vi flyttat och allt har gått perfekt. Jobbar hemifrån och har en dörr på glänt dagtid så hon bestämmer själv när hon vill vara inne/ute och hon kommer alltid när man ropar (hon vet att hon får mat/godis..).
I min post frågade jag om halsband men det var bara att glömma.

katt.png


//Martin
 

ThomasP

Cartier
2-Faktor
Läste på lite om den hos sverak. Ganska ovanlig ras ändå.
Tittar man på stamtavlan är det 60% Sibiriska katter i de tidigare leden, men de närmaste är Neva.

Jag är lite allergisk mot katt men det fanns katt (klassisk bondkatt) hemma under uppväxten ändå och det har gått bra.

Nu för att vara lite på säkra sidan så blev det en Neva, då de inte ska ha lika mycket av allergenet. Annars hade det kunnat bli bondkatt, brittisk korthår eller något annat. :)
 
Senast ändrad:
Jag kommer inte ihåg om jag postat denna bild tidigare. Hursomhelst så är detta en bild på vår katt Chimi som tyvärr gick bort för drygt ett år sedan. Hon gillade gos och mat. Min gamle far kallade henne för ”baddräktsmodellen” tack vare denna bild. Hon var riktigt rar och go!
043509EC-1BEF-4484-8AF4-06275F654C69.jpeg
 
Topp