• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för Pappaskämt

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Kom att tänka på när jag för några år sedan pratade med en som jobbade på ett företag som gjorde elrullstolar. Finns olika styrsystem som joystick, nackstyrning osv. Finns även det vi på svenska kallar sug och blås... Blev inget bra att göra en direkt översättning från svengelska på en mässa i USA. Många blev väldigt förvånade. Here we have the suck and blow system you know... (Heter sip and puff och inget annat)
Värsta svengelskan jag har hört måste nog vara när fackförening blev ”översatt” till ”the fuck organisation”
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Värsta svengelskan jag har hört måste nog vara när fackförening blev ”översatt” till ”the fuck organisation”
Haha har faktiskt hört en variant personligen av detta som jag hade glömt. Tack för att du påminner mig. Det var fackordförande för IF-metall som skulle vara med vid ett besök från USA (vi skulle byta ERP system) med en kvinna som var ansvarig för IT i ett internationellt bolag. När vi passerade IF metalls krypin säger han högt. This is the metal fack room. Trodde jag skulle avlida. :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Lite off topic igen men kom att tänka på en händelse till. Var ute med några kollegor, tror vi var i Skottland, och åt en jättefin middag. När det var dags att gå säger en kvinnlig kollega till servitören. Kiss the cock from me:) Fast hon insåg direkt vad hon sagt och blev röd som en tomat i ansiktet.
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Lite mer off-topic då....
Konversation som utspelades mellan ett ankommande flygplan o kontrollen på Arlanda, sommartid i mitten på 70-talet.
Piloten: Theese big yellow fields we see here, what are they ?
Kontrollen: That must be the rape-fields (raps fält).
Piloten: Oh...... You have fields for that in Sweden ?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lite mer off-topic då....
Konversation som utspelades mellan ett ankommande flygplan o kontrollen på Arlanda, sommartid i mitten på 70-talet.
Piloten: Theese big yellow fields we see here, what are they ?
Kontrollen: That must be the rape-fields (raps fält).
Piloten: Oh...... You have fields for that in Sweden ?
Finns en anledning till att man döpte om rape-seed till canola när man pratar om olja.
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Finns en anledning till att man döpte om rape-seed till canola när man pratar om olja.

Är väl inte helt korrekt. Canola är en variant av raps förädlat för att ha en lägre halt erukasyra.
Det vill si att Canola är rapsola men inte all rapsolja är Canola.
I Europa används fortfarande rapsolja/rapeseedoil som betäckning fast oljan i normala fall ligger inom definitionen for att kallas Canolaoil.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är väl inte helt korrekt. Canola är en variant av raps förädlat för att ha en lägre halt erukasyra.
Det vill si att Canola är rapsola men inte all rapsolja är Canola.
I Europa används fortfarande rapsolja/rapeseedoil som betäckning fast oljan i normala fall ligger inom definitionen for att kallas Canolaoil.
All olja man använder till mat faller inom canola-definitionen vad jag känner till. Huvudsyftet var att döpa om oljan för att det skulle låta bättre, därav mitt inlägg.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Lite off topic igen men kom att tänka på en händelse till. Var ute med några kollegor, tror vi var i Skottland, och åt en jättefin middag. När det var dags att gå säger en kvinnlig kollega till servitören. Kiss the cock from me:) Fast hon insåg direkt vad hon sagt och blev röd som en tomat i ansiktet.
Så off-topic är det la inte i en humortråd? Jag njuter i alla fall av anekdoterna!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Nu är han inte så het nu som för några år sedan, men varje gång Eric Saade nämns, syns eller kommer på tal brukar jag säga (med en gammal tantröst): ”Vad var det du saade?”
 

1965ek

Patek
2-Faktor
upload_2020-2-12_13-4-15.jpeg
 

Bilagor

  • upload_2020-2-12_13-4-15.png
    upload_2020-2-12_13-4-15.png
    91.5 KB · Visningar: 19

JohanHLM

Rolex
Lite off topic igen men kom att tänka på en händelse till. Var ute med några kollegor, tror vi var i Skottland, och åt en jättefin middag. När det var dags att gå säger en kvinnlig kollega till servitören. Kiss the cock from me:) Fast hon insåg direkt vad hon sagt och blev röd som en tomat i ansiktet.
Hon kanske är hjärnan bakom denna fantastiska gamla reklamfilm?
 
Topp