• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden med gamla Zeniths

Krosspost: Är den här kronan korrekt till klockan? Fick kronan på en annan klocka och om den passar och är tidstypisk tänkte jag sätta den på Zenithen..
Nej, tyvärr är kronan med logga från 1970 och framåt några år. Din borde ha en sådan här t.ex.:
999E1F89-352B-4354-A760-6D0D26462294.jpeg

Aha, supertack för svar!
Jag trodde min var utbytt generic-krona eftersom den var omärkt men då kanske den här är korrekt trots allt?

Bilagor

• IMG_20200822_200257.jpg
    IMG_20200822_200257.jpg
    204.1 KB · Visningar: 5
  • IMG_20200822_200255.jpg
    IMG_20200822_200255.jpg
    220.1 KB · Visningar: 4
Tack så mycket! Vet inte om den är särskilt ovanlig, dock är den i väldigt bra skick förutom den skadan. Känns faktiskt som om den inte har varit igång särskilt mycket. Enligt annonsen ska det vara kaliber 2531, guldpläterad, inte solitt guld. Armbandet är märkt Zenith i lädret och även låset.
20200820_150408.jpg
Ser superfin ut!

Senast ändrad:
Nej, tyvärr är kronan med logga från 1970 och framåt några år. Din borde ha en sådan här t.ex.:
999E1F89-352B-4354-A760-6D0D26462294.jpeg

Aha, supertack för svar!
Jag trodde min var utbytt generic-krona eftersom den var omärkt men då kanske den här är korrekt trots allt?

Kanske inte syns så tydligt, men ska nog egentligen vara en med ett Z i en stjärna!

Jag hjälper er lite på traven.
416A849F-0758-49B3-8C83-1F202E16BB03.jpeg

Jag budade hem denna på Bukowskis Zenith auktion och undrar ifall någon vet hur man kan få tag på mer info om klockan?
Det stod att klockan var från 1926 och tyckte den såg sjukt cool ut med den stora kronan
20200825_120859.jpg

Jag budade hem denna på Bukowskis Zenith auktion och undrar ifall någon vet hur man kan få tag på mer info om klockan?
Det stod att klockan var från 1926 och tyckte den såg sjukt cool ut med den stora kronan
20200825_120859.jpg
Grattis till kul köp! Med risk för att göra dig besviken så är kronan med största sannolikhet inte original! Vid den tiden fanns det två huvudmodeller på kronor, en väldigt platt med räfflor och en lite större lökformad med räfflor. I Rösslers bok om Zenith finns en likande i helguld (är din förgylld?) från 1928, så 1926 kan säkert stämma. Det är många här som kan ge dig mer information, men då behöver vi se baksida, urverket och insidan av baklocket. Jag skulle gissa på ett kaliber 12-verk. Det som förbryllar mig lite är dock bandhornen, som mer ser ut som 40-50-tal än 20-tal då det ofta var fasta bandhorn som nedan på bilden. Det förekommer ju då och då senare klockor som försöker efterlikna en tidigare fin modell. Endast urverket och insidan på locket kan ge svar på detta! Jag skulle också rekommendera att sätta på ett fint läderarmband! Tack för delning!
95E1EDC3-BE20-4826-B9C4-8E76AB873102.jpeg

Senast ändrad:
Tack så mycket @Klockjägaren!
Den är förgylld, hade nog ändå förväntat mig att något/en del inte skulle vara orginal men tyckte det var en rolig och lite annorlunda klocka ändå :)
Satte faktiskt direkt på ett läderband istället för länken. Ska försöka hitta ett svart eller mörkbrunt som kanske passar lite bättre men detta får duga för nu haha.
Ska försöka öppna klockan och posta här :)
Tack återigen, det finns väldigt mycket kunskap här på KS!
15983539818496899321087890835036.jpg

Senast ändrad:
Den är förgylld, hade nog ändå förväntat mig att allt/en del inte skulle vara orginal men tyckte det var en rolig och lite annorlunda klocka ändå :)
Satte faktiskt direkt på ett läderband istället för länken. Ska försöka hitta ett svart eller mörkbrunt som kanske passar lite bättre men detta får duga för nu haha.
Snyggt!

Ett Zenith cal 13” N.V.S.I. har jag nyligen fått lära mig.
Precis! Väldigt fint verk som är föregångaren till det mycket framgångsrika 135! Och utifrån verkets serienummer så tror jag åtminstone verket kan vara så tidigt som 1919-20. Boettens tillverkare vet jag inget om! Kanske amerikansk, eller vad säger @Anders Forsberg ? Det var i princip bästa möjliga urverk du hittade när du öppnade! Jag ångrar nu att jag inte var med och bjöd på den:D

Senast ändrad:
Den är förgylld, hade nog ändå förväntat mig att allt/en del inte skulle vara orginal men tyckte det var en rolig och lite annorlunda klocka ändå :)

Såhär ser urverket och insidan av locket ut!
20200825_131931.jpg
20200825_131928.jpg

Ett Zenith cal 13” N.V.S.I. har jag nyligen fått lära mig.

Precis! Väldigt fint verk som är föregångaren till det mycket framgångsrika 135! Och utifrån verkets serienummer så tror jag åtminstone verket kan vara så tidigt som 1919-20. Boettens tillverkare vet jag inget om! Kanske amerikansk, eller vad säger @Anders Forsberg ? Det var i princip bästa möjliga urverk du hittade när du öppnade! Jag ångrar nu att jag inte var med och bjöd på den:D
Var tvungen att stilla min nyfikenhet angående boetten;-) Tydligen så tillverkade Star Watch Case Co (grundat 1897 i Elgin, Illinois) förgyllda boetter märkta Scepter. Det stämmer väl med texten på verket som är på engelska till skillnad från dem som såldes i Europa. Riktig kul ur du köpt; 100 år gammal av mycket bra kvalitet! Hade den varit av helguld hade jag fällt en tår;-)
https://mb.nawcc.org/wiki/Star-Watch-Case-Co

Var tvungen att stilla min nyfikenhet angående boetten;-) Tydligen så tillverkade Star Watch Case Co (grundat 1897 i Elgin, Illinois) förgyllda boetter märkta Scepter. Det stämmer väl med texten på verket som är på engelska till skillnad från dem som såldes i Europa. Riktig kul ur du köpt; 100 år gammal av mycket bra kvalitet! Hade den varit av helguld hade jag fällt en tår;-)
https://mb.nawcc.org/wiki/Star-Watch-Case-Co
Tack för lektionen! Började dock fundera på om det här verket är 13", isf är det en ganska stor klocka för sin tid.
Edit; missade att du @Klockjägaren skrivit att det var cal 12

Väldigt roligt att läsa! @Klockjägaren @Zacke
Läste lite i andra trådar här på forumet angående Bukowskis Zenith auktion som jag budade på att kollektionen var ganska svag men är nu när jag fått hem klockan väldigt glad att jag chansade ändå! :)
Har lärt mig mer än jag kunnat önska om klockan, så tack så väldigt för det! :)
Klockan mäter förövrigt 32 mm i diameter ex kronan.
Väldigt intressant info angående boetten också!

Väldigt roligt att läsa! @Klockjägaren @Zacke
Läste lite i andra trådar här på forumet angående Bukowskis Zenith auktion som jag budade på att kollektionen var ganska svag men är nu när jag fått hem klockan väldigt glad att jag chansade ändå! :)
Har lärt mig mer än jag kunnat önska om klockan, så tack så väldigt för det! :)
Klockan mäter förövrigt 32 mm i diameter ex kronan.
Väldigt intressant info angående boetten också!
Bra och intressant köp!

Det står inget i din bok? Jag har en liknande från Doxa som jag tycker är ganska stor för tiden på ca 33mm och den har 11'
Hm, blir lite osäker nu om den är 12''' eller 13'''! På bilden från Rösslers bok som jag delat ovan säger han att det är 12''', men geometrin på både den och @001218 s klocka stämmer med den schematiska bilden av 13''' NVSI från Rössler bok snarare än 12''' (se bilder nedan). Måtten på botten verkar kunna stämma med det också. Ca en mm boett på var sida om verket. Röstar för 13! Någon som tycker det börjar bli för tekniskt?
IMG_8365.jpeg

IMG_8366.jpeg

Hm, blir lite osäker nu om den är 12''' eller 13'''! På bilden från Rösslers bok som jag delat ovan säger han att det är 12''', men geometrin på både den och @001218 s klocka stämmer med den schematiska bilden av 13''' NVSI från Rössler bok (se bild nedan). Måtten på botten verkar kunna stämma med det också. Ca en mm boett på var sida om verket. Röstar för 13!
Mmm jag tyckte också geometrin stämde men tänkte att klockcaset isf hade behövt vara större, men du har nog rätt.

Loppisfyndade min första Zenith häromveckan. Kaliber 106, gravyr på baksidan fån 1941. Vill minnas att serienumret tydde på att den var tillverkad då också. Går dessvärre inte men den var helt klart ett fynd ändå. :)
IMG_20200826_094507_225.jpg
Riktigt fin! Gillar boetten skarpt med mycket gods utanför glaset. Påminner om Longines step case. Går det att få se några bilder till?

Såhär ser urverket och insidan av locket ut!
20200825_131931.jpg
20200825_131928.jpg
Måste bara kommentera lite till eftersom det är ett av de snyggaste Zenith-verken jag sett;-) 13’’’ NVSI är ca 29,3mm så jag blir alltmer säker på att det är detta som klämts in i en ganska liten boett på 32mm. Finishen på urverket är definitivt inte standard! Alla andra jag sett har ett förgyllt verk med slät matt yta, men ditt är högblankt och dekorerat med vågor (côtes de Genève). Med stor sannolikhet rodium-pläterat eftersom det inte verkar ha oxiderats alls! Grymt exklusivt!
Fullt i klass med detta (kaliber 135):
DA93B4FE-F4A7-48D6-AEB6-4355C1FA1474.jpeg

Senast ändrad:
Måste bara kommentera lite till eftersom det är ett av de snyggaste Zenith-verken jag sett;-) 13’’’ NVSI är ca 29,3mm så jag blir alltmer säker på att det är detta som klämts in i en ganska liten boett på 32mm. Finishen på urverket är definitivt inte standard! Alla andra jag sett har ett förgyllt verk med slät matt yta, men ditt är högblankt och dekorerat med vågor (côtes de Genève). Med stor sannolikhet rodium-pläterat eftersom det inte verkar ha oxiderats alls! Grymt exklusivt!
Fullt i klass med detta (kaliber 135):
DA93B4FE-F4A7-48D6-AEB6-4355C1FA1474.jpeg
Väldigt roligt att läsa, tack! :)
Är alldeles för okunnig känner jag, men får bli till att spendera dagen åt att försöka läsa på :)

Tillbaka
Topp