• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden med gamla Zeniths

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Compressor-boett va?
Ja, eller Respirator som Zenith kallade dem! Ska enligt konstruktionen först andas och sedan bli tätare och tätare ju högre trycket blir. Som alltid med fyrkantiga boetter så blev det nog ändå inte riktigt tätt;-) Nästa generation hette Respirator X eftersom de inte var någon Respirator :banghead:
 
Senast ändrad:

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Defy El Primero från 1988. Funky Friday!
7E62B81A-6E63-49BF-ABE1-95F157D9AE94.jpeg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Helt galet, kul estimat de hade jämfört med slutpris också..
Varför kostar det såhär mycket, är dessa några speciella exemplar?
Den där verkade ha papper och nästan NOS (men med två rätt iögonfallande prickar på ena subdial).

Ja du. Nu tror jag denna och den som såldes nos förra året för samma pengar typ är outliers. Så jag tror inte de kostar såhär mkt.

Dock har jag ju sagt att jag tycker dessa har varit för billiga relativt annat. De är väldigt attraktiva (tropic panda) med ikoniskt verk och mkt bra boett. A386 och Zenith Daytona har ju dragit upp hur mkt som helst vilket nog drar upp dessa. Om man vill ha en A386 och den kostar 300k men mN kan köpa en tropic A384 för 60 kanske man gör det. Sedan är A384 ganska ovanlig. Jämfört med Daytona och annat folk menar är ovanligt är ju denna riktigt rare. Dock är raritet sällan betydelsefullt innan den är poppis. Men om man då lägger att en tavla med fin tropic patinering såklart gör dne mkt mer ovanlig adderar det.

El Primero har ju firat 50 år och Zenith har gjort ett bra jobb att lyfta fram modellen och sitt heritage vilket också bidragit. Tror alla limiterade varianter av A386 och A384 reissues har sålt slut.

Men summan av kardemumman är att jag tror A384 varit i skuggan länge men nu klivit in i det lite finare rummet där jag tycker den förtjänar att vara.

Men som sagt är priset löjligt högt (vet inte ens om det är ink provision) och exet är speciellt, men ett fint vanligt ex ska nog inte kosta 50-70k längre skulle jag tro. Trist om de blir för dyra. Tappar tjusningen när man är orolig att använda klockorna....
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Den där verkade ha papper och nästan NOS (men med två rätt iögonfallande prickar på ena subdial).

Ja du. Nu tror jag denna och den som såldes nos förra året för samma pengar typ är outliers. Så jag tror inte de kostar såhär mkt.

Dock har jag ju sagt att jag tycker dessa har varit för billiga relativt annat. De är väldigt attraktiva (tropic panda) med ikoniskt verk och mkt bra boett. A386 och Zenith Daytona har ju dragit upp hur mkt som helst vilket nog drar upp dessa. Om man vill ha en A386 och den kostar 300k men mN kan köpa en tropic A384 för 60 kanske man gör det. Sedan är A384 ganska ovanlig. Jämfört med Daytona och annat folk menar är ovanligt är ju denna riktigt rare. Dock är raritet sällan betydelsefullt innan den är poppis. Men om man då lägger att en tavla med fin tropic patinering såklart gör dne mkt mer ovanlig adderar det.

El Primero har ju firat 50 år o H Zenith har gjort ett bra jobb att lyfta fram modellen och sitt heritage vilket också bidragit. Tror alla limiterade varianter av A386 och A384 reissues har sålt slut.

Men summan av kardemumman är att jag tror A384 varit i skuggan länge men nu klivit in i det lite finare rummet där jag tycker den förtjänar att vara.

Men som sagt är priset löjligt högt (vet inte ens om det är ink provision) och exet är speciellt, men ett fint vanligt ex ska nog inte kosta 50-70k längre skulle jag tro. Trist om de blir för dyra. Tappar tjusningen när man är orolig att använda klockorna....

3817 är generellt dyrare än 384 men den på C24 är nog prissatt efter sämre skick och bytta delar. Ingen expert heller dock men en riktigt fin 3817 kostar mkt mer än 100
Fattar, men fattar förstår fortfarande att dessa ska vara så mycket dyrare. Måste nog läsa på mer om dessa modeller för att förstå mig på charmen!

Jag tycker att slutpriserna på auktionen var bananas överlag, skrev ett inlägg precis på några exempel:
https://klocksnack.se/threads/vinta...uella-auktionstips.3289/page-322#post-3405510
 

Gustafss0n

Breitling
Hej!
Tänkte kolla om någon här har lite mer information om denna Zenithen, är en Respirator va? Slutet av 60-talet?
Case nr : 386A474
Movement nr : 6334938
Zenith Respirator 1.JPG
Zenith Respirator 2.JPG
Zenith Respirator 3.JPG
Zenith Respirator 4.JPG
Zenith Respirator 5.JPG
Zenith Respirator 6.JPG
Zenith Respirator 7.jpg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Tänkte kolla om någon här har lite mer information om denna Zenithen, är en Respirator va? Slutet av 60-talet?
Case nr : 386A474
Movement nr : 6334938
Zenith Respirator 1.JPG
Zenith Respirator 2.JPG
Zenith Respirator 3.JPG
Zenith Respirator 4.JPG
Zenith Respirator 5.JPG
Zenith Respirator 6.JPG
Zenith Respirator 7.jpg
Superfin Respirator! Det går faktiskt att utläsa exakt när boetten är gjord; 12-65 betyder december 1965. Jag har en från juni 1967 i stål med automatiskt verk. Är länken också Zenith-märkt? Kul om det är original. Ser mest ut som en Gay Frères, men skulle kunna vara NSA också. Tack för delning!
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Superfin Respirator! Det går faktiskt att utläsa exakt när boetten är gjord; 12-65 betyder december 1965. Jag har en från juni 1967 i stål med automatiskt verk. Är länken också Zenith-märkt? Kul om det är original. Ser mest ut som en Gay Frères, men skulle kunna vara NSA också. Tack för delning!
Fint manuellt 2532C-urverk också! Serienumret på urverket stämmer väl överens tidsmässigt och är säkert original! Notera särskilt att det förutom stötsäkring på balanshjulet, så har även gånghjulet en stötsäkrad sten. En av många detaljer i Zeniths urverk som gav hög precision och pålitlighet!
 

Gustafss0n

Breitling
Superfin Respirator! Det går faktiskt att utläsa exakt när boetten är gjord; 12-65 betyder december 1965. Jag har en från juni 1967 i stål med automatiskt verk. Är länken också Zenith-märkt? Kul om det är original. Ser mest ut som en Gay Frères, men skulle kunna vara NSA också. Tack för delning!

Tack så mycket för det bra svaret! Tyvärr hittar jag ingen märkning alls på länken förutom "stainless steel". Vet du vad dom inristade nummerna på boettlockets insida betyder? Ser ut som att det står 48911M+ och 432/1Ts
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tack så mycket för det bra svaret! Tyvärr hittar jag ingen märkning alls på länken förutom "stainless steel". Vet du vad dom inristade nummerna på boettlockets insida betyder? Ser ut som att det står 48911M+ och 432/1Ts
Det är urmakaren som gjort en notering vid service. Ibland går det att utläsa när service gjorts, men oftast är det svårt att tyda dem! Det enda de visar med säkerhet är att någon öppnat den vid några tillfällen efter produktion!
 

Gustafss0n

Breitling
Det är urmakaren som gjort en notering vid service. Ibland går det att utläsa när service gjorts, men oftast är det svårt att tyda dem! Det enda de visar med säkerhet är att någon öppnat den vid några tillfällen efter produktion!
Okej, Tack så mycket. är väldigt sugen på att lämna in den på renovering/service för att den ska få tillbaka sin forntida glans. Vad är din tanke om det? eller tycker du att man ska låta den vara som den är?
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Okej, Tack så mycket. är väldigt sugen på att lämna in den på renovering/service för att den ska få tillbaka sin forntida glans. Vad är din tanke om det? eller tycker du att man ska låta den vara som den är?
Den är absolut värd att serva! Jag skulle lämna till någon som kan göra en varsam renovering/rengöring av boett och tavla samt göra service på urverket. Eftersom som det är ett manuellt verk med bara en komplikation behöver det inte bli så dyrt. Ca 4000 hos en utbildad urmakare och kanske hälften hos någon forumprofil/hobby-urmakare. Om armbandet inte är Zenith-märkt skulle jag kosta på ett snyggt läderarmband också! Här kan du se/läsa lite om min som jag nyss lagt till i samlingen: https://klocksnack.se/threads/dagens-köptråden.43436/page-210#post-3404638
 

Gustafss0n

Breitling
Den är absolut värd att serva! Jag skulle lämna till någon som kan göra en varsam renovering/rengöring av boett och tavla samt göra service på urverket. Eftersom som det är ett manuellt verk med bara en komplikation behöver det inte bli så dyrt. Ca 4000 hos en utbildad urmakare och kanske hälften hos någon forumprofil/hobby-urmakare. Om armbandet inte är Zenith-märkt skulle jag kosta på ett snyggt läderarmband också! Här kan du se/läsa lite om min som jag nyss lagt till i samlingen: https://klocksnack.se/threads/dagens-köptråden.43436/page-210#post-3404638
Okej då får det bli så:)
Har även denna Zenithen som jag dock inte har lyckats öppna upp än.
Så då ska jag leta upp en bra urmakare så får det bli två flugor i en smäll:)
Btw, vet du vad detta är för modell och ungefär årsmodell utan att se urverket?
IMG_0955.JPG
IMG_0956.JPG
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Okej då får det bli så:)
Har även denna Zenithen som jag dock inte har lyckats öppna upp än.
Så då ska jag leta upp en bra urmakare så får det bli två flugor i en smäll:)
Btw, vet du vad detta är för modell och ungefär årsmodell utan att se urverket?
IMG_0955.JPG
IMG_0956.JPG
En fin Zenith till! Så kul! Svårt att säga säkert eftersom jag inte riktigt ser hur stor den är. Geometrin på urtavlan säger mig ändå att det kan vara ett kaliber 126 eller det något senare kaliber 40. Serienumret på boetten indikerar andra halvan av 50-talet. Något särskilt namn har nog inte modellen; Zenith hade ganska många namnlösa modeller. Kronan är med största sannolikhet inte original, så får du tag på en sådan när du servar så är det ju kul!
 

Gustafss0n

Breitling
En fin Zenith till! Så kul! Svårt att säga säkert eftersom jag inte riktigt ser hur stor den är. Geometrin på urtavlan säger mig ändå att det kan vara ett kaliber 126 eller det något senare kaliber 40. Serienumret på boetten indikerar andra halvan av 50-talet. Något särskilt namn har nog inte modellen; Zenith hade ganska många namnlösa modeller. Kronan är med största sannolikhet inte original, så får du tag på en sådan när du servar så är det ju kul!
Okej, Tack så mycket, får komma tillbaka när jag har öppnat upp den:)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Okej då får det bli så:)
Har även denna Zenithen som jag dock inte har lyckats öppna upp än.
Så då ska jag leta upp en bra urmakare så får det bli två flugor i en smäll:)
Btw, vet du vad detta är för modell och ungefär årsmodell utan att se urverket?
IMG_0955.JPG
IMG_0956.JPG

En fin Zenith till! Så kul! Svårt att säga säkert eftersom jag inte riktigt ser hur stor den är. Geometrin på urtavlan säger mig ändå att det kan vara ett kaliber 126 eller det något senare kaliber 40. Serienumret på boetten indikerar andra halvan av 50-talet. Något särskilt namn har nog inte modellen; Zenith hade ganska många namnlösa modeller. Kronan är med största sannolikhet inte original, så får du tag på en sådan när du servar så är det ju kul!
Med ganska stor sannolikhet cal 126. :)
126-6 om det är Incabloc.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Har ju visat den här förut, men rätt kul att kunna uppdatera med noggrannheten efter service hos Urbra. Rätt imponerande för en 60 år gammal klocka. Tack Zenith för kaliber 40 och Sven-Arne för service och mästerlig reglering!
16F7DC21-43ED-4149-9101-641A3F904815.jpeg
DC61DD39-9B0C-422C-8B12-CEDB0BA802E1.jpeg
CEE950BA-BD6F-4606-B754-DF40E2B51880.jpeg
 
Då har jag till slut fått tummen ur och fått min gamla Zenith fixad efter att för några år sedan dragit upp den för våldsamt.
Hann tyvärr inte knäppa någon bild på urverket, men ska med största sannolikhet sitta ett 126-6 verk därinne som tickar på riktigt fint.

Känns bra att ha fått lite mögel att rotera med sportstål. Stötsäkrad :cool:
 

Bilagor

  • B48A4BD0-B8F8-4388-B16F-5D2C3C7D5CD3.jpeg
    B48A4BD0-B8F8-4388-B16F-5D2C3C7D5CD3.jpeg
    114.2 KB · Visningar: 4
  • 74CC379C-DFAC-41F6-A260-4F6E0939DD51.jpeg
    74CC379C-DFAC-41F6-A260-4F6E0939DD51.jpeg
    119.9 KB · Visningar: 5
  • F29DC1C5-FE6F-4069-95EF-7BF9F7279DA2.jpeg
    F29DC1C5-FE6F-4069-95EF-7BF9F7279DA2.jpeg
    466 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Då har jag till slut fått tummen ur och fått min gamla Zenith fixad efter att för några år sedan dragit upp den för våldsamt.
Hann tyvärr inte knäppa någon bild på urverket, men ska med största sannolikhet sitta ett 126-6 verk därinne som tickar på riktigt fint.

Känns bra att ha fått lite mögel att rotera med sportstål. Stötsäkrad :cool:
Väldigt trevlig modell! Som du säger troligen 126 eller 126-6. Skulle också kunna vara kaliber 40 baserat på boettens serienummer!
 
Topp