• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden med gamla Zeniths

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
13EBD265-8123-41E8-8C68-6B563A691EED.jpeg

Från gårdagens cykeltur.
Garmin på höger.
 

240snusit

Panerai
Gammelfarfars och farfars Zeniths. Vi är en Zenith familj antar jag - jag hoppas kunna föra vidare den traditionen någon dag. 18k Captain fick farfar när han fällde en massa träd på 70-talet som betalning. Fickuret är från 1912 om jag läst serienummertabellerna rätt och Captain från 1963. Ps, jag ska byta ut bandet och fixa rätt krona någon dag, lovar 😄
28840704-F722-4EB3-A02E-8E6492BF21BD.jpeg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Denna blir det idag, inspirerad av 2022 års mest oväntade reissue.

Fin!

Kör på en billigare och solbränd kusin idag
IMG_20190312_153836.jpg
fyfan råkade se min gamla ElPrimero. Ibland är man så dum… Får trösta mig med min Defy.
04340A05-710F-49CF-A513-B1274C06F0BA.jpeg
36C4E8B1-63CF-4C9F-9477-8DD5072194E6.jpeg
D892C2E3-40A6-4709-A021-5DCF5DC55277.jpeg
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Fin!


fyfan råkade se min gamla ElPrimero. Ibland är man så dum… Får trösta mig med min Defy.
04340A05-710F-49CF-A513-B1274C06F0BA.jpeg
36C4E8B1-63CF-4C9F-9477-8DD5072194E6.jpeg
D892C2E3-40A6-4709-A021-5DCF5DC55277.jpeg
Snygg klocka denna med, även om jag förstår dig angående El Primeron.

När det gäller reissuen. Jag älskar dessa gamla oktagonala Defy men ifrågasätter ändå det kloka i affärsbeslutet att återuppväcka den för en ytterst begränsad upplaga. Coolt men weird…
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Snygg klocka denna med, även om jag förstår dig angående El Primeron.

När det gäller reissuen. Jag älskar dessa gamla oktagonala Defy men ifrågasätter ändå det kloka i affärsbeslutet att återuppväcka den för en ytterst begränsad upplaga. Coolt men weird…
Its all about the hype. Som alla, man gör allt man kan för att få en hype, så börjar även Zenith flyga av hyllorna? Tänker det är förhoppningen? De har ändå lyckats skapligt att få lite hajp med ElPrimero?
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Its all about the hype. Som alla, man gör allt man kan för att få en hype, så börjar även Zenith flyga av hyllorna? Tänker det är förhoppningen? De har ändå lyckats skapligt att få lite hajp med ElPrimero?
Jo, deras andra reissues har ju tagits emot väl verkar det som. Fast deras El Primero-reissues känns som betydligt mer lättsmälta ändå. T.o.m. deras "Tonneau" som den du hade känns mer rimlig än denna octo-Defy. Fast kul är det ändå på nån nivå.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vem i 08 är the way to go för gamle Zenith? Verket (10 1/2 - 2) behöver kärlek gånger en hel del, tavlan behöver likaså lite kärlek för att få bort smuts.

Om ej i 08, någon rekommendation att skicka till istället?

Allt gott
20220206_093954.jpg
20220206_093903.jpg
 

Fadershan

Patek
Vem i 08 är the way to go för gamle Zenith? Verket (10 1/2 - 2) behöver kärlek gånger en hel del, tavlan behöver likaså lite kärlek för att få bort smuts.

Om ej i 08, någon rekommendation att skicka till istället?

Allt gott
20220206_093954.jpg
20220206_093903.jpg
Dessvärre är det nog mer lacksläpp än smuts skulle jag tro. Blir nog inga underverk med tavlan men visst finns det säkert löst att lyfta bort å det ser ju såklart mkt bättre lajv! :)
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Dessvärre är det nog mer lacksläpp än smuts skulle jag tro. Blir nog inga underverk med tavlan men visst finns det säkert löst att lyfta bort å det ser ju såklart mkt bättre lajv! :)
Körde en del med tops innan jag tog denna bild, då var det en jäkla mycket sämre än nu så lite mer går nog att göra för proffsen, även om en viss del kändes som du säger att lacket har börjat tryta 😄
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Slicka inte på topsen…
Använde den i örat istället... Nädå, jag satt i balkongöppningen med med fläkt utåt och munskydd när jag öppnade upp den första gången med handskar.

Inte den bästa lösningen men inte heller den sämsta. Lös med UVn innan och det var inga synliga lösa partiklar radium iaf, även om det är radonet som borde vara farligast nu (?)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Använde den i örat istället... Nädå, jag satt i balkongöppningen med med fläkt utåt och munskydd när jag öppnade upp den första gången med handskar.

Inte den bästa lösningen men inte heller den sämsta. Lös med UVn innan och det var inga synliga lösa partiklar radium iaf, även om det är radonet som borde vara farligast nu (?)
Radium reagerar inte på UV? Men du var helt klart försiktig. Har glömt det själv någon gång.
 

Fadershan

Patek
Använde den i örat istället... Nädå, jag satt i balkongöppningen med med fläkt utåt och munskydd när jag öppnade upp den första gången med handskar.

Inte den bästa lösningen men inte heller den sämsta. Lös med UVn innan och det var inga synliga lösa partiklar radium iaf, även om det är radonet som borde vara farligast nu (?)

Radium reagerar inte på UV? Men du var helt klart försiktig. Har glömt det själv någon gång.
Får panik av er.. sitter i min skrubb/verksatd å meckar gamla radiumklockor allt för ofta. Har lovat mig själv fleratalet ggr att bli försiktigare.. men det e svårt iom att det blir så opraktiskt.
 
Topp