• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden med gamla Zeniths

Chris75

Panerai
2-Faktor
Någon som vet om den här tavlan fejk? Aldrig sett förut så antar det?😅
92E2D7DD-9E8D-4EE5-9910-52674B820963.jpeg
Skulle behövas lite bättre bilder för att vara säker på att den 100% schysst men klockan har tillverkats. Denna tavla satt i den kraftigare oktagonala boetten som har kronan kl 4:30. Kolla länken nedan för fördjupande info.

 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Skulle behövas lite bättre bilder för att vara säker på att den 100% schysst men klockan har tillverkats. Denna tavla satt i den kraftigare oktagonala boetten som har kronan kl 4:30. Kolla länken nedan för fördjupande info.

Tusen tack, grym läsning där! Sånt här man älskar med KS, när det alltid finns nån med bra svar😊 Kan isåfall mycket väl vara original då verket såg bra ut och det var original GF Ladder.
Hade bara aldrig sett den där tavlan tidigare.
 

after

Breitling
2-Faktor
Farfars gamla klocka som jag precis fått tillbaka från service. Vad jag kunna läsa mig till så var denna modell utfärdad för den svenska militären under andra världskriget. Är märkt med "Stötsäker" på boettens lock. Är förvånad över hur pass bra skick den är i för åldern, och det blev ett ordentligt lyft när de bytt glaset!
zenith.jpeg
 
Farfars gamla klocka som jag precis fått tillbaka från service. Vad jag kunna läsa mig till så var denna modell utfärdad för den svenska militären under andra världskriget. Är märkt med "Stötsäker" på boettens lock. Är förvånad över hur pass bra skick den är i för åldern, och det blev ett ordentligt lyft när de bytt glaset!
zenith.jpeg
Man älskar ju "farfars gamla". Önskar jag hade motsvarande. Ser jättefin ut! Välkommen in i "stötsäkerklubben" :D
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Farfars gamla klocka som jag precis fått tillbaka från service. Vad jag kunna läsa mig till så var denna modell utfärdad för den svenska militären under andra världskriget. Är märkt med "Stötsäker" på boettens lock. Är förvånad över hur pass bra skick den är i för åldern, och det blev ett ordentligt lyft när de bytt glaset!
zenith.jpeg
Fin! Men jag förstår inte vad det är som tyder på någon militär bakgrund. Är den märkt med tre kronor eller något? :)
 

after

Breitling
2-Faktor
Fin! Men jag förstår inte vad det är som tyder på någon militär bakgrund. Är den märkt med tre kronor eller något? :)
På klockan finns det inget som indikerar det. Jag har endast fått det återberättat att min farfar köpte den av en svensk löjtnant på tidigt 50-tal som i sin tur ska ha fått den via armén. Sedan har klockan funnits annonserad på Chrono24 med beskrivande text av någon försäljare, men frågan är vart försäljaren fått denna information förstås. :)
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
På klockan finns det inget som indikerar det. Jag har endast fått det återberättat att min farfar köpte den av en svensk löjtnant på tidigt 50-tal som i sin tur ska ha fått den via armén. Sedan har klockan funnits annonserad på Chrono24 med beskrivande text av någon försäljare, men frågan är vart försäljaren fått denna information förstås. :)
Jag är generellt skeptisk till den här typen av historier. Att försvarsmakten skulle ha delat ut fina schweiziska klockor till höger och vänster utan någon speciell märkning vid en tid då man märkte varenda gaffel och kökshandduk förefaller ganska otroligt. Informationen på c24 skulle jag nog ta med en rejäl nypa salt. Det är väldigt vanligt att handlare fabulerar ihop någon form av militär proveniens för att kunna motivera ett högre pris. Men det är ju en fin klocka alldeles oavsett den detaljen. Håll hårt i den! :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
På klockan finns det inget som indikerar det. Jag har endast fått det återberättat att min farfar köpte den av en svensk löjtnant på tidigt 50-tal som i sin tur ska ha fått den via armén. Sedan har klockan funnits annonserad på Chrono24 med beskrivande text av någon försäljare, men frågan är vart försäljaren fått denna information förstås. :)

Oavsett militär bakgrund är det en förbaskat fin klocka!
 

Exxet

Rolex
Ingen som kan nåt om gamla Zenith på KS? Nää det tror jag inte på!
Svarade i en annan tråd på din Zenith, kanske tyckte du att svaret inte var intressant, men provar igen :)
Eftersom det inte står något på tavlan så heter den nog inget, typ Sporto, Captain, Pilot eller dyl.
Finns ju några verk att välja mellan, 106, 120 (Hacking) 126, 12 eller om du har tur ett 135, men enklast är ju om du kan öppna den, annars får du ta den till en Uris och ta några foton.
 

Andsan

Rolex
Ramlade över denna lilla goding idag. Nån som kan hjälpa mig identifiera den? Har tyvärr inte lyckats öppna den. Märkt ”stötsäker” på baklocket. Gissar på nånstans kring 33mm.

28BFC36F-4DD9-413A-A0B3-1567D7C3D40D.jpeg
EECE3859-A5AD-4BD7-962F-59235556FAC9.jpeg
4607FE74-92BC-417D-B2C2-7EADCE1E6F01.jpeg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Svarade i en annan tråd på din Zenith, kanske tyckte du att svaret inte var intressant, men provar igen :)
Eftersom det inte står något på tavlan så heter den nog inget, typ Sporto, Captain, Pilot eller dyl.
Finns ju några verk att välja mellan, 106, 120 (Hacking) 126, 12 eller om du har tur ett 135, men enklast är ju om du kan öppna den, annars får du ta den till en Uris och ta några foton.
Missade nog ditt svar, ska leta det 😃
 

Fadershan

Patek
Var mest ute efter att få reda på årgång, ev ref och kaliber.
Ok! Gör så här! Superlimma en stor mutter på baklocket och spara inte på lim. Låt det brinna ordentligt. Sätt fast klockan sen på något bra vis så du får lite mothåll. Vidare tar du en skiftnyckel eller liknande och skruvar upp den. Sen lär du ha den mesta infon du söker! :) När du är klar kan du lägga baklocket med mutter och koka det i vatten i 10min ca så släpper limmet från locket utan märken eller spår.
 
Senast ändrad:
Topp