• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

En märkligt dipa. Inte så kraftfull och fyllig som man väntar sig. Det är snarare en lätt söt och fluffig smak. Ingen beska att tala om och ingen fyllig humle. Hade aldrig trott denna var en dipa eller 8% om jag inte visste redan. Ok men inte som dipa, då ska de vara mer tryck.
20220226_204759.jpg
 
Smakar ännu bättre när de inte kommer från nån vessla till gråhandlare utan direkt uthämtat från AD, eller rättare sagt Sint Sixtus exklusiva och glamourösa Boutique.
IMG_2751.JPG
Kan förstå det, alla har dock inte chansen (eller får möjligheten att köpa för den delen). Nästa gång i Belgien dock, om jag lyckas komma fram på telefon... :)
 
Kan förstå det, alla har dock inte chansen (eller får möjligheten att köpa för den delen). Nästa gång i Belgien dock, om jag lyckas komma fram på telefon... :)
Det har gått utför med munkarna, nu är det online-bokning och QR koder som gäller. Denna bilden är tagen 2017 då det fortfarande var telefonsamtal och bilens regnummer uppskrivet på en papperslista. Tog mig femtielva uppringningsförsök i bilen på autobahn nånstans söder om Bremen för att komma igenom den gången.
 
Det har gått utför med munkarna, nu är det online-bokning och QR koder som gäller. Denna bilden är tagen 2017 då det fortfarande var telefonsamtal och bilens regnummer uppskrivet på en papperslista. Tog mig femtielva uppringningsförsök i bilen på autobahn nånstans söder om Bremen för att komma igenom den gången.
Usch vad tråkigt!
 
Mariatorgets Mikrobryggeri alltså! De är så satans bra! Denna skulle jag beskriva som en svensk gueuze, både i smak och stil. Bier de coupage är en blandning av en äldre lambic och en yngre öl, likt en traditionell gueuze.
Här skulle jag vilja påstå att man slår många belgare på fingrarna vad gäller hantverk och smak. Syrligt på rätt sätt. Ingen tillförd bakteriekultur (=filmjölksmak). Tydliga jästtoner där åtminstone den äldre ölen i denna blend är spontanjäst. En äkta suris som jag absolut kan dricka en storflaska av på egen hand.

Födelsedagsölen nummer ett!

47940636-A89B-4607-A01F-9A2957262097.jpeg


Vi drack en hel del annat gott också idag. Bland annat en mocka-stout från De Struise som inte gick av för hackor! Har man inte provar något från dem så är det min starkaste rekommendation att man gör det. Börja med en tidig årgång av Pannepot.
 
Mariatorgets Mikrobryggeri alltså! De är så satans bra! Denna skulle jag beskriva som en svensk gueuze, både i smak och stil. Bier de coupage är en blandning av en äldre lambic och en yngre öl, likt en traditionell gueuze.
Här skulle jag vilja påstå att man slår många belgare på fingrarna vad gäller hantverk och smak. Syrligt på rätt sätt. Ingen tillförd bakteriekultur (=filmjölksmak). Tydliga jästtoner där åtminstone den äldre ölen i denna blend är spontanjäst. En äkta suris som jag absolut kan dricka en storflaska av på egen hand.

Födelsedagsölen nummer ett!

47940636-A89B-4607-A01F-9A2957262097.jpeg


Vi drack en hel del annat gott också idag. Bland annat en mocka-stout från De Struise som inte gick av för hackor! Har man inte provar något från dem så är det min starkaste rekommendation att man gör det. Börja med en tidig årgång av Pannepot.
Den ska jag prova! Tyckte Mariatorget gjorde en av förra årets bästa öl.

Drack en stout från Nerdbrewing med kardemumma. Den var trevlig, smakar som en god skorpa!
nerdgreen.png
 
I verkliga livet så är det inte munkarna som sköter försäljningsruljansen och kontakten med omvärlden utan en hårt kämpande stressad "civilanställd" vaktmästartyp som antagligen heter Börje (eller nån flamländsk motsvarighet , typ "Bjorg Van De Kroenleins"). Börje skötte allt från telefonsvarandet till utlämningen och betalningen och han fick jobba hårt för lönen så jag gissar att han uppskattar online-bokningen.
 
Drack denna igår
20220227_200656.jpg

En god och välbalanserad stout. Mörk choklad möter salted caramel. Väldigt bra för att inte vara en fatlagrad öl. Men jösses va bra den hade varit om den fått ligga på bourbonfat. Saknar de där sista djupet och sötman för att få toppoäng men bra ändå.
 
Två nya IPA provade i veckan.
Först ut True Bromance IPA 5,6%. Vattnig i smaken, mer åt Session hållet, med en liten diskret sötma.
6D18AB4F-A8B3-469D-BDFB-A728DB3A7ABD.jpeg

You Be Me & IBU DIPA från Stigbergets. Riktigt bra lite mörkare IPA utan smak av humlejuice. Stabilt hantverk som vanligt, men om möjligt lite för mycket beska för toppbetyg
18907464-71B1-4E02-BACE-5DABD0AB7CC0.jpeg
 
En god och lite annorlunda smak på stout. Gillade rom och bourbonfatet men lite osäker på lakrits i stout. Gillar man lakrits är den nog grym, jag hade föredragit en snällare ton på lakrits och mer choklad dock. Helt ok öl men kunde varit bättre
20220304_204136.jpg
 
Måste göra en uppdatering här.
Trodde inte det fanns så mycket att skriva om denna då den är rätt standard, men helsike vad det hänt grejer senaste halvåret!
All sprit är puts väck och kvar är bara lena och söta russinstoner.
Kan vara den bästa Chimay jag druckit hittills!

Det gör mig samtidigt lite stressad då jag har drygt tio kvar av samma årgång på småflaskor, och några på champagnekork.
Hoppas det inte vänder neråt😱
 
Tillbaka
Topp