• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Öl

Klipper en lunchpilsner inför kvällens middagsbjudning hos oss! 🍺

• Liten skumkrona, lätt kolsyrad endast.
  • Svag ton av beska.
  • Ljus och tunn i konsistens.
  • 3/5 yxor
20221203_141106.jpg

Senast ändrad:
Detta är den bästa svenska ipan enligt mig. Pestdoktorn är en belgisk DIPA som spelar i samma liga som De Ranke XX Bitter, och gör så med den äran! Detta är långt ifrån allt vad New England IPA och hazy heter. Lika så west coast IPA, och allt däremellan.
Tydlig beska, kryddighet och funkiga toner från jästen, stor kropp. Konst för gommen.

3B96DC91-853F-451F-873B-68A5B1B9CEEE.jpeg

1. O/O brewing
2. Omnipollo
3. Stigbergets

Typ så 🙂
Hehe ja de finns många bra bryggerier. Gillar ofta Dugges stout. Tänkte mer på att @gruby och jag båda gillar liknande öl och när de kommer till ipa/dipa osv gillar jag bryggerierna i den ordning jag skrev.

Omnipollo är iofs också en favorit. Men att diskutera bryggerier i denna tråd är väl lite som att sparka in öppna dörrar 😁

Vi var på julmarknad idag och köpte några ostar som produceras på grannön. Till dem blev en Orval den självklara kombon.

Visste ni föresten att Orval förmodligen är tolkning av en IPA? Enligt modern forskning och studier av originalreceptet drar man den slutsatsen. Receptet ska ha kommit från England till klostret på 1930-talet. Då som ett recept på en, för tiden, klassisk IPA. Än idag är ölet torrhumlat, vilket är mycket ovanligt för belgisk klosteröl.

403FDDCC-F817-4873-B256-09FC572B74DC.jpeg

Nästa gång jag dricker en Orval kommer det mer kuriosa om ölen.

Lucka nummer fem. Helt klart bästa luckan hittills! En vildöl lagrad på chardonnayfat, och som sedan har vilat i sin flaska i två år. Syra, kryddighet, hö, pomerans, rund och fyllig. Med åldern har den förmodligen blivit lite mindre spretig i smakerna. En riktig fullträff @Kalkyl!

57CD0BDA-F80B-4847-89C1-2170361C8F36.jpeg

FA9C1D44-E9A2-41BD-9F8C-625FCEDCFE86.jpeg

Tillbaka
Topp