• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Öl

De Ranke alltså. Har de någonsin gjort något som inte håller högsta kvalitet?
Den här skulle jag närmast beskriva som en Bedarö Bitter i belgisk tappning. Skitbra med andra ord.

IMG_8080.jpeg
Tyckte också den var en hit. Extra kul att de bryggs i Dottignies som är en tämligen glåmig och sliten byhåla i utkanten av Lille/Roubaix. Har varit där på cykellopp ett par gånger och det mest glamorösa där har varit den mobila frituur-vagnen 😃.

Skulle ni säga att denna är lagringsbar?
20230514_172955.jpg
Helt klart drickbar åtminstone 👌🏻 Tog precis en till thaimat och tycker trots sin styrka för ljusare öl att det var förvånansvärt lite av alkoholen som påverka smakprofilen.

* Men för att svara på frågan, den är så billig så det kostar ju inte mycket att prova lagra den. Jag tror personligen den är för ljus och inte åldras så väl.
8AC193D3-9B77-4069-82FD-C0DD8B622DE4.jpeg

Senast ändrad:
Jag kör mitt årliga race med fransk öl just nu. Först ut har vi tre ipor. De var bra allihopa, men Castelian var strået vassare än övriga. Sen är franska ipor generellt sett ganska långt ifrån vad vi är vana vid hemma i Sverige. Inget hazy, inga tropiska frukter, ingen sötma att tala om. Mer som en lite kraftigare pale ale.

IMG_8105.jpeg

IMG_8108.jpeg

IMG_8116.jpeg

Fortsättning följer.

Mer craft beer från Fankrike. Här har vi två red ale, en ipa och dipa. Red ale är något man ser väldigt ofta här. Hemma i Sverige är ju stilen nästan bortglömd. Här kommer kvällens skörd rankade från bäst till… minst bäst. (Alla var bra)

Kvällens bästa. En red ale men väldigt fyllig kropp. Den här kommer jag absolut köpa igen.
IMG_8168.jpeg

Tvåa var denna dipa.
IMG_8171.jpeg

Trea var en klassisk västkust-ipa.
IMG_8170.jpeg

Fyra blev denna red ale.
IMG_8167.jpeg

Men som sagt - alla höll väldigt hög kvalitet. Kul att fransk ölkultur levererar!

Mer fransk öl från mig.

Jag börjar med en ipa som mannen i ölbutiken bjöd på. Väldigt god!

IMG_8172.jpeg

Sen har vi en ipa bryggd med peppar och lime. Tyvärr slog limen igenom för mycket, vilket sänkte helhetsintrycket för mig. Pepparn var däremot ett spännande inslag.

IMG_8173.jpeg

Därefter kom en riktigt bra dubbel-ipa. Den hade mycket väl kunnat ha en etikett från Stigbergets eller O/O och varit en av deras bättre.

IMG_8174.jpeg

Avslutningsvis blev det en baltic porter, även denna bryggd med peppar. Jag gillar baltic porter väldigt mycket och är lite kräsen vad gäller den stilen. Men denna höll jämna steg med många av de mer välkända namnen. Riktigt bra!

IMG_8179.jpeg

Här var det mer franskt! Två riktigt bra öl, men ”india stouten” var bättre, och betydligt mer intressant. En mycket välhumlad stout, eller kanske en svart dubbelipa? Svårt att ringa in denna öl. Väldigt bra var den i alla fall!

IMG_8190.jpeg

Sen har vi en tripelipa som även den var väldigt välgjord. Den håller jämna steg men Omnipollos dito skulle jag säga.

IMG_8191.jpeg

Trevlig kväll!

Gör bekantskap med ett för mig nytt bryggeri denna helg - Brygghus 19.
Först ut Decade DIPA, helt OK hazy stil, dock inget som sticker ut
IMG_2865.jpeg

Ikväll blir det Crucifixion Hazy IPA. Borde kallas DIPA med sina 8,5%. En öl som ”bara fått” 3,8 på Untappd. I mitt tycke en av de bästa IPA jag provat hittills 2023. Tjock och fyllig konsistens, sköna tropiska frukter i kroppen, som mango, banan etc. Skön humlig beska på slutet. Helt otroligt god
IMG_0444.jpeg

Nu börjar min franska period lida mot sitt slut. Men några öl till hinner jag med.

Bäst ikväll var denna ipa. Fyllig och bra utan för mycket sötma.

IMG_8203.jpeg

Därefter kom denna som de kallar för belgisk dubbel. För mig var det mer en klassisk julöl med sina tillsatta kryddor. Inte alls dum!

IMG_8208.jpeg

Sen har vi en ipa som var helt okej. Inget jag köper med mig hem, men god och passade bra till pizzan.

IMG_8207.jpeg

Medan @NiklasF harvar runt i Frankrike sitter jag på andra sidan Biscaya-bukten i Spanien, just nu närmare bestämt i Ares.
Finns verkligen inte mycket till findricka här att tillgå, men hittade dessa på supermercadon.
PXL_20230520_201800334.jpg

Bryggda av (eller tillsammans med) Founders.
SessionIPA som smakar som den ska, men inte mycket mer än så. 9€ för 8 burkar ger ändå mycket förlåtelse.

Inte mkt för suröl men denna var inte tokig
IMG_20230519_200652.jpg

Dock en annorlunda skumkrona
IMG_20230519_200631.jpg

Sista av denna jag hade kvar, från -19 skulle egentligen drickas upp -21 men suttit på den tills nu å den var fortfarande väldigt fin
IMG_20230519_222740.jpg
Har CBS:n skött sig bra med lagring? Tror jag har två eller tre kvar jag verkligen dras för att dricka pga hur (ursäkta min franska) jäkla god den va

Har CBS:n skött sig bra med lagring? Tror jag har två eller tre kvar jag verkligen dras för att dricka pga hur (ursäkta min franska) jäkla god den va
Jag tycker den var supergod trots att den gått 'över tiden' men jag vet inte om du skall sitta på de för länge...

Grabbarna grus var en gång i den de mest spännande inte craft beer (av det man kunde få tag på).
Blev sugen på denna när de gör en icke hazy dubbel IPA!
Grunden sitter med maltiga toner och viss knäckighet vilket jag gillar. Humlen är mer bitter vilken är trevlig men oj vad alkoholen slår igenom. God men hade hoppats på mer.
IMG_8073.jpeg

Tillbaka
Topp