• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Öl

Nu var det återigen länge sedan jag postade här i tråden. Ikväll dricker jag, bland annat, denna Carolus whiskey infused. Riktigt god! De som känner mig vet att jag inte brukar vara så förtjust i fatlagringar, men detta är kanske något annat? Whisky infused. Någon som vet?

IMG_8392.jpeg

Nu var det återigen länge sedan jag postade här i tråden. Ikväll dricker jag, bland annat, denna Carolus whiskey infused. Riktigt god! De som känner mig vet att jag inte brukar vara så förtjust i fatlagringar, men detta är kanske något annat? Whisky infused. Någon som vet?

IMG_8392.jpeg

Den där var ett tag sen man drack nu. Men gillade den, som med dem flesta belgare 😃
Tror inte den är fatlagrad utan bara att man adderat deras egna whisky i den.

Jo, det är väl att det tillsatts något som ibland tagits bort efter att det fått ligga dra ett tag. Så som @Dedj skrev så har de nog tillsatt lite whisky (och kanske tagit bort den efter att den fått ligga och dra ett tag ; )

Minns oxå denna Gouden Carolus som rätt god vilket jag inte kan säga om andra tillverkare som försöker blanda/lagra öl med whisky.
Tänker främst på Innis & Gunn som lyckats ta fram de mest vidriga skapelserna som jag kan komma på. Att lagra öl på whiskyfat ger bara ett surt, rökig, och obehagligt resultat.

Annars har det varit dåligt med öl-drickande på sistone. Har inte blivit en enda öl sedan midsommar då senaste sändningen från Brouwerij Alvinne gick åt. På tal om fatlagring så var samtliga i denna kartong lagrade på olika typer av ekfat. Den sista som slank ner på Akvavit-fat vilket gav en udda men trevlig kummin-ton som funkade fint till sillen.
PXL_20230505_164657397~2.jpg

//j

Senast ändrad:
Ett bryggeri som brukar leverera spännande twist på saker och ting.
Denna är på pappret helt perfekt men...oj vad alkoholen tar över och gör den stickig. Stilen i sig är fantastisk men här hade behövts mer malt för att väga upp alkoholen.
IMG_8614.jpeg

Hårdrocksöl borde vara en egen stil. Och just denna kommer från en av mina två öar ❤️. Den bör vara 1-2 år gammal vid det här laget. Den har lagrats med värdighet och jag är lite ledsen över att jag bara ha en flaska kvar. Men med familjen borta över natten, och grannarna iväg på semester, kan jag ösa på med några runga riff ett tag till. Framåt i natten 🫡

IMG_8398.jpeg

Testar det lokala bryggerier i breiddavik. Surölen med skyr och svarta vinbär var riktigt bra. Är inget fan av surisar men med kontrasten med krämig laktos blev det en mycket trevlig kombination. Även barley wine lagrad på amerikanska
IMG_3140.jpeg
IMG_3142.jpeg
whiskefat var mycket trevlig. En torr barley wine med de söta inslagen av amerikanska vanilj var toppen.
IMG_3138.jpeg

Två amerikanska öl provade ikväll, först ut Imperial IPA varianten av Atomic Torpedo IPA. Hög beska, men lite för mycket spritighet i kroppen, saknar lite balans.
IMG_0766.jpeg

Sedan 72 Pale Ale, bärnstensfärgad öl med OK sötma som dock avslutas med rött vattnig eftersmak. OK, men inte mera
IMG_0767.jpeg

Tillbaka
Topp