• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Öl

Hej alla!

För en tid sedan uttrycktes det en önskan om en ny bottle share i gamla PM men ämnet dog ut. Det finns eventuellt en möjlighet för mig att plocka upp den manteln efter @NiklasF och köra en share. Därför undrar jag nu om det finns ett intresse från er övriga? Det skulle i så fall arrangeras i Linköping. Många av er har jag träffat tidigare men minns inte riktigt var ni bor och om ni känner att det är ett rimligt avstånd.

Tiden är då tänkt under hösten. Jag förstår att det bara är Januari ännu men finns intresse för tillräckligt många så kan jag börja titta på en lämplig lokal. Skriv gärna vad ni anser, här eller i ett PM.

Trevlig helg!
Låter riktigt trevligt och jag är inte omöjlig med just god framförhållning :)

Unleash the Krackern
IMG_5875.jpeg

Bra och trevlig imperial stout!

IMG_5871.jpeg

Håller med om beskrivningen 😃

Hej alla!

För en tid sedan uttrycktes det en önskan om en ny bottle share i gamla PM men ämnet dog ut. Det finns eventuellt en möjlighet för mig att plocka upp den manteln efter @NiklasF och köra en share. Därför undrar jag nu om det finns ett intresse från er övriga? Det skulle i så fall arrangeras i Linköping. Många av er har jag träffat tidigare men minns inte riktigt var ni bor och om ni känner att det är ett rimligt avstånd.

Tiden är då tänkt under hösten. Jag förstår att det bara är Januari ännu men finns intresse för tillräckligt många så kan jag börja titta på en lämplig lokal. Skriv gärna vad ni anser, här eller i ett PM.

Trevlig helg!
Det va väldigt trevligt när vi höll det förut. Har fortfarande kvar mina lite tyngre saker jag skulle ta med(blev sjuk så blev tvungen att ställa in). Så nu är dom ännu bättre(förhoppningsvis)!

Jag är gärna med och väldigt uppskattat att du kollar intresset igen!:)

Innis & Gunn - Spiced Rum Cask Ale
Vet inte varför jag fortsätter köpa dessa öler, det var kul i början med deras olika fatlagringar, men jag vet inte om Ale är det bästa ölet att göra detta på. Absolut drickbart, men jag vill i princip aldrig dricka mer än en, oavsett vilket fat det lagrats på.
IMG_20250119_201650~2.jpg

Jag tycker en kall öl av och till är fantastiskt gott.
Och medan lätt och folköl, för att inte tala om alkoholfritt, kan smaka lite blaskigt så finns det de som inte gör det.
Tar nu en alkoholfri period på än så länge obestämd tid. Men vill ändå njuta av en kall.
Denna tycker jag är riktigt god och fyllig för att vara alkoholfri.

1000004743.jpg

Hade egentligen planerat att dricka en Grön Chimay då jag köpt hem fina Chimay glas. Dock var det bara glaskross när jag fick paketet.. 😓

Så det fick helt enkelt bli något annat istället och denna har jag funderat på att testa ett tag.
Brouwerij De Leite De Leite Enfant Terriple Whisky Infused

Öl med whisky på ett ganska avstämt sätt men inget direkt fat. Lite mer alkohol genomslag än önskvärt men kryddig och vass som en belgisk trippel bör vara. Någon liten sötma i bakgrunden kanske honung.
IMG_6048.jpeg

Edit ** Totalt oväntat men den funkar ypperligt tillsammans med Polly blå som tilltugg

Senast ändrad:
Hade egentligen planerat att dricka en Grön Chimay då jag köpt hem fina Chimay glas. Dock var det bara glaskross när jag fick paketet.. 😓

Så det fick helt enkelt bli något annat istället och denna har jag funderat på att testa ett tag.
Brouwerij De Leite De Leite Enfant Terriple Whisky Infused

Öl med whisky på ett ganska avstämt sätt men inget direkt fat. Lite mer alkohol genomslag än önskvärt men kryddig och vass som en belgisk trippel bör vara. Någon liten sötma i bakgrunden kanske honung.
IMG_6048.jpeg

Edit ** Totalt oväntat men den funkar ypperligt tillsammans med Polly blå som tilltugg
Fan va tråkigt med glasen! Var dom dåligt packade eller var det hanteringen som orsakade det?

Fan va tråkigt med glasen! Var dom dåligt packade eller var det hanteringen som orsakade det?
Dåligt packade, 4 glas tillsammans mot varandra i en och samma påse sedan med ett par varv bubbelplast runt i en kartong med tidningspapper nedpressat runt kanterna. Men har fått pengarna tillbaka så bara tråkigt att inte ha glasen. Har någon tips på var man kan köpa belgiska glas så hojta gärna till. De sidor jag hittat skickar antingen inte till Sverige eller så är det slut i lager på de glasen jag vill ha.

Senast ändrad:
Dåligt packade, 4 glas tillsammans mot varandra i en och samma påse sedan med ett par varv bubbelplast runt i en kartong med tidningspapper nedpressat runt kanterna. Men har fått pengarna tillbaka så bara tråkigt att inte ha glasen. Har någon tips på var man kan köpa belgiska glas så hojta gärna till. De sidor jag hittat skickar antingen inte till Sverige eller så är det slut i lager på de glasen jag vill ha.
Var köpte du ifrån? Barshopen har en hyfsat utbud.

Så fick beställt ett helt gäng med roliga glas från Barshopen så tack för tipset! 😊

Under tiden får man fuska lite med ett ”obrandat” glas och lite Chimay Blå från 2023 fantastiskt bra öl.
IMG_6094.jpeg
Jag har bara ett brandat glas kvar numera. De Glazen Toren är ett av mina absoluta favoritbryggerier. Deras saison och deras lantbier är inte av denna värld enligt mig. Jag hade två glas i tidernas begynnelse, importerade av en familjevän till bryggarna. Men ett av glasen gick förlorade till tiden för ett par år sedan. De är tydligen svåra att få tag på även i Belgien.

Utöver det har jag haft ett tiotal glas från diverse ölmässor, samt olika amerikanska och belgiska bryggerier. Men nu finns bara ett kvar. Ett trevligt glas som har sett många öl passera, och har förhoppningsvis många öl kvar att se.

IMG_0538.jpeg

Foton på tomma glas blir ju som dom blir…

Här är en häftig upplevelse från ett fantastiskt bryggeri.
IPA är gammalt, dubbel och trippel och gammalt. Här kommer en QIPA (dom iofs inte är nytt).
Maltig och söt kropp förstås, alkoholen finns tydlig med sina 13% men på något vis tycker jag allt funkar fint ihop, särskilt när den blir lite varmare än kylskåpskall.
IMG_3595.jpeg

IPA är gammalt, dubbel och trippel och gammalt. Här kommer en QIPA (dom iofs inte är nytt).
Maltig och söt kropp förstås, alkoholen finns tydlig med sina 13% men på något vis tycker jag allt funkar fint ihop, särskilt när den blir lite varmare än kylskåpskall.
IMG_3595.jpeg
Provade den för ett tag sedan, riktigt bra. QIPA får man inte chansen att prova varje dag

IMG_3595.jpeg
Dom som slängt på dessa på pall el rent av fraktat måste tagit några testburkar för att smaka. Din burk och även en stor del på systemet hos mig hade sina bucklor.

On topic: För övrigt en jävla god öl. Jag tyckte inte det fanns någon tydlig alkoholsmak. Smaken i sig håller hela vägen. I min bok en top-10-öl. 👌

Tillbaka
Topp