Jäskaret fyllt med tvättmedel för att döda ev bakterier redo för att fylla på med vörten
Kopplar om slangarna och pumpar över vörten från mäskkastrullen till koket
Skickar på full effekt för att gå upp i kok. Värten är klar o fin.
Proteinet bildar skummet vid upphettning och det är ljust och fint så ingen onödig oxidation idag.
Ingedienserna står redo så fort koket börjar. Humle, jästnäring, klarningsmedel. Belgarna älskar dessutom socker så 1,5kg skall i koket. Det ger ölet extra styrka men med en lättare kropp i typisk belgisk stil. Jästen står redo att ta över stafettpinnen och göra vörten till öl.
Mätning av sockermängden i vörten och den ligger enligt plan. Urverkstvätten i bakgrunden….
Koket börjar så dags för första humlen att bada.
Koket är klart och slutmätning av sockret. Ölen borde landa på ca 8%. Återigen urverkstvätten i bakgrunden så blir det iallfall lite klockrelaterat.
Man pumpar vörten via plattvärmeväxlaren och skapar en virvel i kastrullen under kylningen. Då samlas allt bös i en kon i mitten och behöver inte åka med i jäskärlet. Här är resterna kvar i kastrullen efter att vörten pumpats över till jäskärlet.
Nu lämnar jag över stafettpinnen till jästen, den här kommer från början från Orval.
Vörten i jäskärlet, jästen är pitchad och så vispar man in så mycket syre man kan så jästen får en bra start att föröka sig, därav skummet. När syret tar slut omvandlar jästen sockret till alkohol och kolsyra vilket jag kan stå ut med. Nu vänta ca 2 veckor innan man kan njuta, även om en tripel mår bäst av att lagras i ett halvår och uppåt. Jäskärlet är placerat i ett ombyggd kylskåp där jag kan styra jästemperaturen mellan -5 till +40 grader för att få det resultat jag vill ha. Tempgivaren sitter under skumgummisvampen och mäter vörtens temperatur. Det var dagens äventyr…. Nu diska lite….