• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Öl

Är ju ändå bryggd på rökmalt från bamberg då passar ju glaset bra 😃

Riktigt god rököl faktiskt!
IMG_6757.jpeg

IMG_6758.jpeg

Hoppas det är ok med ett gäng bilder på innan det blir öl. 😃. Bryggdag idag. Belgisk tripel på schemat.

Öl i sin renaste form (malt) på väg ner i krossen

IMG_3572.jpeg

Vattnet är varmt och redo för inmäskning.

IMG_3573.jpeg

Bygga om örebros vatten till ett lämpligt belgiskt

IMG_3576.jpeg

Innäskning pågår

IMG_3578.jpeg

Nu får mäsken stå och cirkulera en stund.

IMG_3580.jpeg

Uppvägning av humle till koket.

IMG_3581.jpeg

Nu lite förberedelser för kommande koket. Disk mm. Återkommer.

Jäskaret fyllt med tvättmedel för att döda ev bakterier redo för att fylla på med vörten

IMG_0727.jpeg

Kopplar om slangarna och pumpar över vörten från mäskkastrullen till koket

IMG_0728.jpeg

Skickar på full effekt för att gå upp i kok. Värten är klar o fin.

IMG_0730.jpeg

Proteinet bildar skummet vid upphettning och det är ljust och fint så ingen onödig oxidation idag.

IMG_0731.jpeg

Ingedienserna står redo så fort koket börjar. Humle, jästnäring, klarningsmedel. Belgarna älskar dessutom socker så 1,5kg skall i koket. Det ger ölet extra styrka men med en lättare kropp i typisk belgisk stil. Jästen står redo att ta över stafettpinnen och göra vörten till öl.

IMG_0729.jpeg

Mätning av sockermängden i vörten och den ligger enligt plan. Urverkstvätten i bakgrunden….

IMG_0734.jpeg

Koket börjar så dags för första humlen att bada.

IMG_0733.jpeg

Koket är klart och slutmätning av sockret. Ölen borde landa på ca 8%. Återigen urverkstvätten i bakgrunden så blir det iallfall lite klockrelaterat.

IMG_0736.jpeg

Man pumpar vörten via plattvärmeväxlaren och skapar en virvel i kastrullen under kylningen. Då samlas allt bös i en kon i mitten och behöver inte åka med i jäskärlet. Här är resterna kvar i kastrullen efter att vörten pumpats över till jäskärlet.

IMG_0737.jpeg

Nu lämnar jag över stafettpinnen till jästen, den här kommer från början från Orval.

IMG_0735.jpeg

Vörten i jäskärlet, jästen är pitchad och så vispar man in så mycket syre man kan så jästen får en bra start att föröka sig, därav skummet. När syret tar slut omvandlar jästen sockret till alkohol och kolsyra vilket jag kan stå ut med. Nu vänta ca 2 veckor innan man kan njuta, även om en tripel mår bäst av att lagras i ett halvår och uppåt. Jäskärlet är placerat i ett ombyggd kylskåp där jag kan styra jästemperaturen mellan -5 till +40 grader för att få det resultat jag vill ha. Tempgivaren sitter under skumgummisvampen och mäter vörtens temperatur. Det var dagens äventyr…. Nu diska lite….

IMG_0738.jpeg

Jäskaret fyllt med tvättmedel för att döda ev bakterier redo för att fylla på med vörten

IMG_0727.jpeg

Kopplar om slangarna och pumpar över vörten från mäskkastrullen till koket

IMG_0728.jpeg

Skickar på full effekt för att gå upp i kok. Värten är klar o fin.

IMG_0730.jpeg

Proteinet bildar skummet vid upphettning och det är ljust och fint så ingen onödig oxidation idag.

IMG_0731.jpeg

Ingedienserna står redo så fort koket börjar. Humle, jästnäring, klarningsmedel. Belgarna älskar dessutom socker så 1,5kg skall i koket. Det ger ölet extra styrka men med en lättare kropp i typisk belgisk stil. Jästen står redo att ta över stafettpinnen och göra vörten till öl.

IMG_0729.jpeg

Mätning av sockermängden i vörten och den ligger enligt plan. Urverkstvätten i bakgrunden….

IMG_0734.jpeg

Koket börjar så dags för första humlen att bada.

IMG_0733.jpeg

Koket är klart och slutmätning av sockret. Ölen borde landa på ca 8%. Återigen urverkstvätten i bakgrunden så blir det iallfall lite klockrelaterat.

IMG_0736.jpeg

Man pumpar vörten via plattvärmeväxlaren och skapar en virvel i kastrullen under kylningen. Då samlas allt bös i en kon i mitten och behöver inte åka med i jäskärlet. Här är resterna kvar i kastrullen efter att vörten pumpats över till jäskärlet.

IMG_0737.jpeg

Nu lämnar jag över stafettpinnen till jästen, den här kommer från början från Orval.

IMG_0735.jpeg

Vörten i jäskärlet, jästen är pitchad och så vispar man in så mycket syre man kan så jästen får en bra start att föröka sig, därav skummet. När syret tar slut omvandlar jästen sockret till alkohol och kolsyra vilket jag kan stå ut med. Nu vänta ca 2 veckor innan man kan njuta, även om en tripel mår bäst av att lagras i ett halvår och uppåt. Jäskärlet är placerat i ett ombyggd kylskåp där jag kan styra jästemperaturen mellan -5 till +40 grader för att få det resultat jag vill ha. Tempgivaren sitter under skumgummisvampen och mäter vörtens temperatur. Det var dagens äventyr…. Nu diska lite….

IMG_0738.jpeg
Superkul att se. Dessutom är belgiskt den eviga favoriten. Hur många liter blir en batch?

Superkul att se. Dessutom är belgiskt den eviga favoriten. Hur många liter blir en batch?
Den här blir 21 liter men lite bös o botten efter att man kallkrashat ölen, man kyler till minus 1 grad i några dagar så klarnar ölen bättre. Mina fat är 19 liter så blir lagom. Ja belgare är svårt att vara utan och den här tripeln brukar bli riktigt trevlig. Även om det inte uteslutar att göra de övriga belgiska sorterna. 😃

Vilken jäst brukar du köra med? Inte gett mig på belgare ännu, annat än Saison
Den här tripeln kör jag med wlp-510 vilket är jäst från orval och den passar bra till tripeln. Dubbel och quadrupel har jag provat wlp-530 (westmalle) wlp-540 (rochefort) och wlp-500 (chimay). Alla dom blir bra men jag föredrar 500 då den är lättare att odla fram. 530 kokar över konstant i förkulturen. 540 är bra att jobba med men tycker att utjäsningen är lite sisådär från gång till gång. Kör även duvels jäst om jag vill göra en golden ale. Recepten är lite blandat men jag moddar dom en hel del allteftersom.

Den här tripeln kör jag med wlp-510 vilket är jäst från orval och den passar bra till tripeln. Dubbel och quadrupel har jag provat wlp-530 (westmalle) wlp-540 (rochefort) och wlp-500 (chimay). Alla dom blir bra men jag föredrar 500 då den är lättare att odla fram. 530 kokar över konstant i förkulturen. 540 är bra att jobba med men tycker att utjäsningen är lite sisådär från gång till gång. Kör även duvels jäst om jag vill göra en golden ale. Recepten är lite blandat men jag moddar dom en hel del allteftersom.
Visste inte att westmalles jäst gick att köpa, får bli den när det är dags! Hör och häpna, beställde lite flaskor orval med tanke på att odla upp men var inte jätte imponerad så har en stackare som står kvar i kylen😬

Visste inte att westmalles jäst gick att köpa, får bli den när det är dags! Hör och häpna, beställde lite flaskor orval med tanke på att odla upp men var inte jätte imponerad så har en stackare som står kvar i kylen😬
White labs jästen heter wlp530. Wyeast heter 3787. Båda härstammar från westmalle. Gör du en stark går det åt några paket eller att du odlar en ordentlig förkultur. Den skummar dock grymt mycket så den kommer garanterat att jäsa över. Jag har kört i både 3 och 5 liters ekolv så var beredd på att det kan hända.

Om jag inte minns fel så kör orval med vanlig jäst och sen typ syrabakterier vilket ger den lite säregen smak. Det kan nog lugna sig med lagring. Dock kan den jästen köpas från white labs som wlp510 vill du labba lite har du mer infå nedan. 😃

IMG_3587.png

Om någon är intresserad kommer här en liten uppdatering på tripeln.

Jästen har förökat sig och skummet på toppen är ren jäst och den jäser fruktansvärt intensivt. Filmade lite i jäskaret där man ser hur jäst partiklarna far runt i full fart utan att någor rör i vätskan. Tyvärr lyckas jag inte ladda upp filmen så om nån har lust att se o kan berätta hur man får upp filmsnuttar på forumet så lägger jag gärna upp dom. O blir det för mycket nördinfo/bilder så säg bara till. 😃
IMG_3586.jpeg

Om någon är intresserad kommer här en liten uppdatering på tripeln.

Jästen har förökat sig och skummet på toppen är ren jäst och den jäser fruktansvärt intensivt. Filmade lite i jäskaret där man ser hur jäst partiklarna far runt i full fart utan att någor rör i vätskan. Tyvärr lyckas jag inte ladda upp filmen så om nån har lust att se o kan berätta hur man får upp filmsnuttar på forumet så lägger jag gärna upp dom. O blir det för mycket nördinfo/bilder så säg bara till. 😃
IMG_3586.jpeg
Du pratar ölbryggning i en tråd för ölnördar. Du behöver inte oroa dig 😁

Angående film så går de inte. Då får man ladda upp den på annat håll se länka här.

Tillbaka
Topp