• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Öl

Glömde fota men var på Öltullen precis och drack en suris som hette Tropical Whiff från fermenterarna. Mycket härlig med mycket syrlighet och ananas.
B3EE20AD-D92B-4A52-A2EF-856A854E33B9.jpeg

Kan hjälpa dig med bild! :D
Trevlig!

Hade tänkt att imponera på polarna om ett par helger med en ölprovning. Mina kunskaper om diverse sorter osv är tyvärr bristfällig. Har läst X antal sidor av den här tråden och det gör mig faktiskt sugen på att grotta ner mig lite i detta jag med.

Är det någon som har kunskap och lust att tipsa om typ 5-10 olika och spännande öl? Eller om ni bara har en favorit som ni tycker att jag borde ha med. Ser gärna en go variation i allt från %, pris och typ av öl. Beställningsbart från systemet.

Alla tips tas emot :) tack!

Hade tänkt att imponera på polarna om ett par helger med en ölprovning. Mina kunskaper om diverse sorter osv är tyvärr bristfällig. Har läst X antal sidor av den här tråden och det gör mig faktiskt sugen på att grotta ner mig lite i detta jag med.

Är det någon som har kunskap och lust att tipsa om typ 5-10 olika och spännande öl? Eller om ni bara har en favorit som ni tycker att jag borde ha med. Ser gärna en go variation i allt från %, pris och typ av öl. Beställningsbart från systemet.

Kul med ölprovning! Min erfarenhet är att det brukar räcka med 5-6 olika. Dels för att man kan bli rätt full annars, och dels för att smaklökarna blir utmattade och de sista ölen inte riktigt får komma till sin rätt då.

Om det är nybörjare, eller icke-ölnördar om man så vill, så skulle jag köra på 5-6 olika stilar av öl för att visa på brädden av vad öl kan vara. Gärna öl som representerar respektive stil väl. Undvik de allra knäppaste grejerna då det ofta kan avskräcka folk.

Några förslag på stilar och öl:
Lager - Nynäshamns Ångbryggeri, Landsort Lager
(Amerikans) pale ale - Oppigårds Bryggeri, Amarillo
India Pale Ale - Duggrs, Fresh IPA
Belgisk blond - Omnipollo, Levon
Porter/stout - Nya Carnegiebryggeriet, Hingstin Stout

All öl ovan är svensk, vilket jag personligen tycker är lite extra kul. Levon är för visso bryggd i Belgien, men det är svenskar som står för recept och allt hantverk.

Se gärna till att det finns något att tugga på som neutraliserar smakpaletten mellan ölen. Vanligt knäckebröd duger gott. Om du har möjlighet är det också kul om man får ett glas till varje öl så man kan gå fram och tillbaka mellan ölen under provningen.

Kör hårt, det kommer bli succé!

Kul med ölprovning! Min erfarenhet är att det brukar räcka med 5-6 olika. Dels för att man kan bli rätt full annars, och dels för att smaklökarna blir utmattade och de sista ölen inte riktigt får komma till sin rätt då.

Om det är nybörjare, eller icke-ölnördar om man så vill, så skulle jag köra på 5-6 olika stilar av öl för att visa på brädden av vad öl kan vara. Gärna öl som representerar respektive stil väl. Undvik de allra knäppaste grejerna då det ofta kan avskräcka folk.

Några förslag på stilar och öl:
Lager - Nynäshamns Ångbryggeri, Landsort Lager
(Amerikans) pale ale - Oppigårds Bryggeri, Amarillo
India Pale Ale - Duggrs, Fresh IPA
Belgisk blond - Omnipollo, Levon
Porter/stout - Nya Carnegiebryggeriet, Hingstin Stout

All öl ovan är svensk, vilket jag personligen tycker är lite extra kul. Levon är för visso bryggd i Belgien, men det är svenskar som står för recept och allt hantverk.

Se gärna till att det finns något att tugga på som neutraliserar smakpaletten mellan ölen. Vanligt knäckebröd duger gott. Om du har möjlighet är det också kul om man får ett glas till varje öl så man kan gå fram och tillbaka mellan ölen under provningen.

Kör hårt, det kommer bli succé!

Tack så mycket för ett väldigt utförligt svar, uppskattas! Ska köra på upplägget du skrev :) väldigt snällt av dig

Tack så mycket för ett väldigt utförligt svar, uppskattas! Ska köra på upplägget du skrev :) väldigt snällt av dig
Inga problem! Det är bara kul att kunna hjälpa till. Dra ett pm om det är något mer du funderar över. Det går att dyka väldigt djupt i det här med ölprovningar.

Ett gemensamt tema är alltid bra, exempelvis enbart svensk öl. Något som jag både uppskattar själv och som jag brukar få positiv feedback på när jag håller provningar är om man har lite trivia om ölen man provar. Ölet kanske blev till av en slump? Bryggmästaren kanske bryggde det av en väldigt personlig anledning osv... Lite överkurs kanske, men det brukar uppskattas väldigt mycket!

Skickat några olika som jag tycker är trevliga. Inom parentesen har du nr på systembolaget då vissa är beställningsvara :)

Stigbergets - West coast IPA (30853)

Omnipollo - Fatamorgana (31186)

Omnipollo - Noa pecan mud caka (1427)

Brew dog - Elvice juice (88539)

Åre Bryggeri - Community beer (30097)

Vega bryggeri - May day (32707)

Oppigårds - Utah Dipa (31266)

Yeti imperial stout (1667)

Beavertown - Gamma ray (82627)

Oskar blues - Ten fidy (11349)

Lagunitas - The waldos special ale (11395)

Dala bryggeri - Weisse (32749)

Amundsen - Thunder juice NEIPA (32684)

Skickat några olika som jag tycker är trevliga. Inom parentesen har du nr på systembolaget då vissa är beställningsvara :)

Stigbergets - West coast IPA (30853)

Omnipollo - Fatamorgana (31186)

Omnipollo - Noa pecan mud caka (1427)

Brew dog - Elvice juice (88539)

Åre Bryggeri - Community beer (30097)

Vega bryggeri - May day (32707)

Oppigårds - Utah Dipa (31266)

Yeti imperial stout (1667)

Beavertown - Gamma ray (82627)

Oskar blues - Ten fidy (11349)

Lagunitas - The waldos special ale (11395)

Dala bryggeri - Weisse (32749)

Amundsen - Thunder juice NEIPA (32684)

Tack så mycket för tipsen, ska undersökas! :)

Jag gav denna en andra chans ikväll. Provade den för ett par veckor sen också. På pappret bör den falla mig helt i smaken. Men icke! Det finns lite sköna toner i bakgrunden, men de överskuggas helt av en väldigt dominant filmjölkssmak. Väldigt synd.
FE4CA68C-6C71-49DB-B48A-76A649770D8B.jpeg

Tillbaka
Topp