Notorious Niklas
Silver
Glömde fota men var på Öltullen precis och drack en suris som hette Tropical Whiff från fermenterarna. Mycket härlig med mycket syrlighet och ananas.
Kan hjälpa dig med bild!
Trevlig!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Glömde fota men var på Öltullen precis och drack en suris som hette Tropical Whiff från fermenterarna. Mycket härlig med mycket syrlighet och ananas.
Lagunitas - Mozango
![]()
Snyggt, man tackar!![]()
Kan hjälpa dig med bild!
Trevlig!
Kvar ifrån mitt eget lagerFinns den igen eller har du kvar sedan våren?
Kul med ölprovning! Min erfarenhet är att det brukar räcka med 5-6 olika. Dels för att man kan bli rätt full annars, och dels för att smaklökarna blir utmattade och de sista ölen inte riktigt får komma till sin rätt då.Hade tänkt att imponera på polarna om ett par helger med en ölprovning. Mina kunskaper om diverse sorter osv är tyvärr bristfällig. Har läst X antal sidor av den här tråden och det gör mig faktiskt sugen på att grotta ner mig lite i detta jag med.
Är det någon som har kunskap och lust att tipsa om typ 5-10 olika och spännande öl? Eller om ni bara har en favorit som ni tycker att jag borde ha med. Ser gärna en go variation i allt från %, pris och typ av öl. Beställningsbart från systemet.
Alla tips tas emottack!
Kul med ölprovning! Min erfarenhet är att det brukar räcka med 5-6 olika. Dels för att man kan bli rätt full annars, och dels för att smaklökarna blir utmattade och de sista ölen inte riktigt får komma till sin rätt då.
Om det är nybörjare, eller icke-ölnördar om man så vill, så skulle jag köra på 5-6 olika stilar av öl för att visa på brädden av vad öl kan vara. Gärna öl som representerar respektive stil väl. Undvik de allra knäppaste grejerna då det ofta kan avskräcka folk.
Några förslag på stilar och öl:
Lager - Nynäshamns Ångbryggeri, Landsort Lager
(Amerikans) pale ale - Oppigårds Bryggeri, Amarillo
India Pale Ale - Duggrs, Fresh IPA
Belgisk blond - Omnipollo, Levon
Porter/stout - Nya Carnegiebryggeriet, Hingstin Stout
All öl ovan är svensk, vilket jag personligen tycker är lite extra kul. Levon är för visso bryggd i Belgien, men det är svenskar som står för recept och allt hantverk.
Se gärna till att det finns något att tugga på som neutraliserar smakpaletten mellan ölen. Vanligt knäckebröd duger gott. Om du har möjlighet är det också kul om man får ett glas till varje öl så man kan gå fram och tillbaka mellan ölen under provningen.
Kör hårt, det kommer bli succé!
Inga problem! Det är bara kul att kunna hjälpa till. Dra ett pm om det är något mer du funderar över. Det går att dyka väldigt djupt i det här med ölprovningar.Tack så mycket för ett väldigt utförligt svar, uppskattas! Ska köra på upplägget du skrevväldigt snällt av dig
Hade tänkt att imponera på polarna om ett par helger med en ölprovning. Mina kunskaper om diverse sorter osv är tyvärr bristfällig. Har läst X antal sidor av den här tråden och det gör mig faktiskt sugen på att grotta ner mig lite i detta jag med.
Är det någon som har kunskap och lust att tipsa om typ 5-10 olika och spännande öl? Eller om ni bara har en favorit som ni tycker att jag borde ha med. Ser gärna en go variation i allt från %, pris och typ av öl. Beställningsbart från systemet.
Alla tips tas emottack!
Helt klart en intressant upplevelse. Aldrig druckit någon liknande öl. Väldigt sur och såklart otroligt mycket hallon. Någon mer öl i liknande stil som är värd att testa?![]()
Den där är riktigt bra! Gillar verkligen Mikrofonbryggeriet! Extra kul om man är uppväxt med Millencolin![]()
Dricker denna nu som är i samma stil, sur i smaken är bara förnamnet
Skickat några olika som jag tycker är trevliga. Inom parentesen har du nr på systembolaget då vissa är beställningsvara
Stigbergets - West coast IPA (30853)
Omnipollo - Fatamorgana (31186)
Omnipollo - Noa pecan mud caka (1427)
Brew dog - Elvice juice (88539)
Åre Bryggeri - Community beer (30097)
Vega bryggeri - May day (32707)
Oppigårds - Utah Dipa (31266)
Yeti imperial stout (1667)
Beavertown - Gamma ray (82627)
Oskar blues - Ten fidy (11349)
Lagunitas - The waldos special ale (11395)
Dala bryggeri - Weisse (32749)
Amundsen - Thunder juice NEIPA (32684)
Jepp, träffade ägaren lite snabbt på en ölprovning för ett tag sedan i GBGDen där är riktigt bra! Gillar verkligen Mikrofonbryggeriet! Extra kul om man är uppväxt med Millencolin![]()
Snap,Idag blev det en fin belgare som fick starta helgen!
![]()
Ett köp inspirerat av er i tråden!
![]()
Brutal Brewing hade jag möjligen skippat men resten ser ju bara bra ut! Njut!Ett köp inspirerat av er i tråden!
![]()
Nice! Radio the Mothership är en personlig favorit.Ett köp inspirerat av er i tråden!
![]()
Va fan, har du varit i min kyl och tagit bild på mitt standardsortiment eller?Ett köp inspirerat av er i tråden!
![]()
Drack den precis! (Studentliv) var inte helt felNice! Radio the Mothership är en personlig favorit.