• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Dom rika dom kan...
Själv har jag inte ens råd att sätta etikett på mitt hembryggda :)
0C723E36-DD8C-411D-A9B2-90F7B62C694F.jpeg
Jag satte inte heller etiketter på min öl. Vad bryggde du? Jag bryggde en IPA med två ganska generösa givar torrhumling.
F02AC560-166C-48EF-B2DB-CC266A7DC227.jpeg
 

JohanHLM

Rolex
Jag satte inte heller etiketter på min öl. Vad bryggde du? Jag bryggde en IPA med två ganska generösa givar torrhumling.
F02AC560-166C-48EF-B2DB-CC266A7DC227.jpeg
Blev IPA även för min del.
Första gången jag brygger och blev förvånad över hur bra resultatet blev!
Vet inte om det beror på känslan av att jag själv gjort det, tyckte det blev minst lika bra som random systemipa.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Blev IPA även för min del.
Första gången jag brygger och blev förvånad över hur bra resultatet blev!
Vet inte om det beror på känslan av att jag själv gjort det, tyckte det blev minst lika bra som random systemipa.
Vad kul att det blev bra! Jag tycker det brukar bli det när man brygger. Bara man är noggrann på hygien och temperaturer så är det inte mycket som kan gå fel. Nästa gång blir det nog en brown ale för min del. Lagom till den annalkande hösten.
 

JohanHLM

Rolex
Vad kul att det blev bra! Jag tycker det brukar bli det när man brygger. Bara man är noggrann på hygien och temperaturer så är det inte mycket som kan gå fel. Nästa gång blir det nog en brown ale för min del. Lagom till den annalkande hösten.
Hade en eftermiddag fri utan barn och fru så jag hade tid att göra allt by the book. I efterhand kändes det som att jag var överdrivet noggrann med allt. Körde ex. satsen 5-6 gånger genom en saftsil eftersom det fanns tid till det.
Men som du säger är den lilla extra ansträngningen kanske guld värd i slutändan? :)
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Hade en eftermiddag fri utan barn och fru så jag hade tid att göra allt by the book. I efterhand kändes det som att jag var överdrivet noggrann med allt. Körde ex. satsen 5-6 gånger genom en saftsil eftersom det fanns tid till det.
Men som du säger är den lilla extra ansträngningen kanske guld värd i slutändan? :)
Noggrannheten är allt. Har man tiden att lägga så lönar det sig i slutändan.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hade en eftermiddag fri utan barn och fru så jag hade tid att göra allt by the book. I efterhand kändes det som att jag var överdrivet noggrann med allt. Körde ex. satsen 5-6 gånger genom en saftsil eftersom det fanns tid till det.
Men som du säger är den lilla extra ansträngningen kanske guld värd i slutändan? :)
Var försiktig med att utsätta grönölen för syre. Det minskar hållbarheten på smakerna avsevärt, så att filtrera många gånger behöver inte vara bättre.
Sedan gör inte lite skräp så mycket. Lägger sig oftast fint i botten av jäshinken.
Edit: efter kylning kan man iofs filtrera hur bäst man vill, men då utsätts den för infektionsrisk istället.


@NiklasF ställ de klara flaskorna mörkt. UV-ljuset är styggt mot ölen, men det kanske du har koll på.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Håller helt med er, den var riktigt bra och måste säga: skönt med en ipa som inte är hazy, börjar bli lite less på dem :)
Håller helt med dig! New England IPA slutade vara läckert för ett bra tag sen. Jag kan fortfarande uppskatta en NEIPA, men jag ser gärna att fokus återgår till en ren och stiltypisk IPA.
Det kräver dessutom lite mer finess att brygga en klassisk IPA än en NEIPA, även om IPA i sig effektivt döljer många felsmaker som framträder tydligare i andra ölstilar.
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Håller helt med dig! New England IPA slutade vara läckert för ett bra tag sen. Jag kan fortfarande uppskatta en NEIPA, men jag ser gärna att fokus återgår till en ren och stiltypisk IPA.
Det kräver dessutom lite mer finess att brygga en klassisk IPA än en NEIPA, även om IPA i sig effektivt döljer många felsmaker som framträder tydligare i andra ölstilar.
Instämmer helt. När vi hade vårt lilla bryggeri igång och gjorde just ipor var det svårt att bedöma övriga delar om kvalitén var god då humlen lätt kan dölja skavanker :)
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Att göra egen öl har jag länge funderat på och för två dagar sedan köpte jag denna bok, läste första delen och köpte nästa dag ett startkit för hemmabryggare. Nästa helg ska jag brygga min första batch. Skönt att ha något nytt att snöa in på!
7D56E541-6B03-42BA-879E-3DF4A83A42FC.jpeg
Härligt! Har bryggt hemma och sedan utökat till mer seriöst, hojta till om du behöver support :)
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Härligt! Har bryggt hemma och sedan utökat till mer seriöst, hojta till om du behöver support :)
Jo tack, det kommer jag säkert att behöva. Jag har redan börjat snegla lite på hur man bygger ett microbryggeri med 3 kittlar och en HERMS coil (; Det verkar vara lagom svårt men ändå effektivt. Men först ska jag få till ett par goda batcher med handkokat öl såklart och se om jag fastnar för hantverket.
 
Topp