• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

Adro

Panerai
2-Faktor
Nån som har provat denna från Nynäs tidigare? Den var helt ny för mig i alla fall. En mycket trevlig bekantskap måste jag säga.
6BF40A00-98AE-4B8F-A3A7-90F569D338A5.jpeg
Nynäs är riktigt bra, blir en och annan sån på deras bryggeripub
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Nynäs är riktigt bra, blir en och annan sån på deras bryggeripub
Jag håller med. Bedarö Bitter är min favorit från dem. Passar till det mesta och känns aldrig tråkig eller fel enligt mig. Även Ålö Ale och Brännskär Brown Ale gillar jag riktigt mycket!
Sen är det något med Nynäs som gör att man känner igen deras öl. Det är en lite torrsmak som återkommer i alla deras öl. Jag vill hävda att det är väldigt sällsynt hos andra bryggerier.
 

Acos

Audemars
Tjena alla hoppas det är okej att be om lite tips här då jag hade tänkt prova lite nytt ikväll från systembolaget, ser gärna att den är lite av det ljusare slaget (läs inte guinnes) och gärna med lite schvung i, Provade en brooklyn på 6.9% förra helgen som var ruskigt trevlig
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Tjena alla hoppas det är okej att be om lite tips här då jag hade tänkt prova lite nytt ikväll från systembolaget, ser gärna att den är lite av det ljusare slaget (läs inte guinnes) och gärna med lite schvung i, Provade en brooklyn på 6.9% förra helgen som var ruskigt trevlig
När du menar ljusare, är det åt lagerhållet då? Finns IPA som är ljus men helt annan smak samt suröl, veteöl och annat :)
 

Gustafs

Omega
Tjena alla hoppas det är okej att be om lite tips här då jag hade tänkt prova lite nytt ikväll från systembolaget, ser gärna att den är lite av det ljusare slaget (läs inte guinnes) och gärna med lite schvung i, Provade en brooklyn på 6.9% förra helgen som var ruskigt trevlig
Arboga 10,2 är det schvung i... om det är procenten som du söker. Annars leta Sculpin IPA (Ballast Point) eller Fatamorgana (Omnipollo).
 

Acos

Audemars
När du menar ljusare, är det åt lagerhållet då? Finns IPA som är ljus men helt annan smak samt suröl, veteöl och annat :)
Ja du man är väl inte kunnig inom öl men ingen super mörk och tung öl eller hur man ska förklara det, Gillar ju allt från Pripps blå på flaska till newcastle, Bernand celebration lager, innis and gun session ipa,Brutal brewing a full ship of ipa, en gunniess går ju självklart ner men inget jag skulle handla och inget jag skulle dricka mer än en av om du förstår vad jag menar :)
 

Acos

Audemars
Arboga 10,2 är det schvung i... om det är procenten som du söker. Annars leta Sculpin IPA (Ballast Point) eller Fatamorgana (Omnipollo).
Dricker ogärna en arboga 10,2,åbro eller elk för den delen då det ska smaka gott också men smaken är ju som baken :D

Editnr2: Båda fanns tydligen inne så får prova dom, Tack för tipset!
 
Senast ändrad:

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Ja du man är väl inte kunnig inom öl men ingen super mörk och tung öl eller hur man ska förklara det, Gillar ju allt från Pripps blå på flaska till newcastle, Bernand celebration lager, innis and gun session ipa,Brutal brewing a full ship of ipa, en gunniess går ju självklart ner men inget jag skulle handla och inget jag skulle dricka mer än en av om du förstår vad jag menar :)
Låter som du har bästa utgångsläge, du kan testa massor av nytt! :)
Enkelt tips är att ta ett par olika sorter från olika stilar och testa dig fram. Ipa är en djungel i sig med olika stilar och personligen gillar jag amerikansk stil från västkusten med mycket "käftsmäll" av humlen :)
 

Acos

Audemars
Låter som du har bästa utgångsläge, du kan testa massor av nytt! :)
Enkelt tips är att ta ett par olika sorter från olika stilar och testa dig fram. Ipa är en djungel i sig med olika stilar och personligen gillar jag amerikansk stil från västkusten med mycket "käftsmäll" av humlen :)
Ja så kan man ju absolut se på det, just ipa har man ba provat några stycken av dock aldrig blivit besviken ännu, alltid hållit mig till dom med lite lägre procent dock av nån oförklarlig anledning men sen testade jag den här Brooklyn runt 7% och jävlar va trevligt det var med en liten starkare öl som faktiskt smakade ruskigt bra och trevligt med lite schvung.. i ungdomen har man ju självklart provat på lite "ful"öl i högre procent och kan med handen på hjärtat säga att jag hellre avstår men har nu iallfall komponerat ihop en lista på 7 olika sorter med ett safe card och det är Newcastle brown ale :)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Ja du man är väl inte kunnig inom öl men ingen super mörk och tung öl eller hur man ska förklara det, Gillar ju allt från Pripps blå på flaska till newcastle, Bernand celebration lager, innis and gun session ipa,Brutal brewing a full ship of ipa, en gunniess går ju självklart ner men inget jag skulle handla och inget jag skulle dricka mer än en av om du förstår vad jag menar :)
Nu vet jag ju inte vad du anser är "supermörk eller tung öl". Men testa valfri DIPA på ett bolag nära dig. Hög alkoholvolym och mycket smak.
IPA har också oftast högre och smak. Gå till ett bolag och fråga där, de har oftast ganska bra koll. Om inte annat kan de åtminstone peka dig i rätt riktning.
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Ja så kan man ju absolut se på det, just ipa har man ba provat några stycken av dock aldrig blivit besviken ännu, alltid hållit mig till dom med lite lägre procent dock av nån oförklarlig anledning men sen testade jag den här Brooklyn runt 7% och jävlar va trevligt det var med en liten starkare öl som faktiskt smakade ruskigt bra och trevligt med lite schvung.. i ungdomen har man ju självklart provat på lite "ful"öl i högre procent och kan med handen på hjärtat säga att jag hellre avstår men har nu iallfall komponerat ihop en lista på 7 olika sorter med ett safe card och det är Newcastle brown ale :)
Om jag ska lista mina "det här har jag alltid hemma" skulle det se ut så här:
- Shapeshifter
- Ska brewing Modus
- Oskar blues ipa
- Oskar blues Dale's pale ale
- Founders centennial
- någon av Oppigård, typ Amarillo, Indian tribute eller Thurbo ipa
- Ballast point Sculpin
- Ballast point Grunion

Ja, som du märker finns det alltid ipa hemma hos mig. Men tycker ovan lista är trevlig utifrån standardsortimentet på bolaget :)
 

Acos

Audemars
Om jag ska lista mina "det här har jag alltid hemma" skulle det se ut så här:
- Shapeshifter
- Ska brewing Modus
- Oskar blues ipa
- Oskar blues Dale's pale ale
- Founders centennial
- någon av Oppigård, typ Amarillo, Indian tribute eller Thurbo ipa
- Ballast point Sculpin
- Ballast point Grunion

Ja, som du märker finns det alltid ipa hemma hos mig. Men tycker ovan lista är trevlig utifrån standardsortimentet på bolaget :)
Ska kolla upp dom, Ballast point Grunion står då på listan men kanske får utöka lite :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Om jag ska lista mina "det här har jag alltid hemma" skulle det se ut så här:
- Shapeshifter
- Ska brewing Modus
- Oskar blues ipa
- Oskar blues Dale's pale ale
- Founders centennial
- någon av Oppigård, typ Amarillo, Indian tribute eller Thurbo ipa
- Ballast point Sculpin
- Ballast point Grunion

Ja, som du märker finns det alltid ipa hemma hos mig. Men tycker ovan lista är trevlig utifrån standardsortimentet på bolaget :)
Mycket bra val sist på listan, det är precis så min dubbel för kvällen ser ut! :D
PSX_20190906_194253.jpg
 
Topp