• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
IMG_20190913_174826.jpg
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Ikväll buteljerade jag min hemmakokade batch med öl, det blev 28 flaskor. Receptet specificerade 5.5% alkohol men jag fick bara ut 4.2%, troligtvis mest beroende på lite för låg mäsktemperatur. Men det spelar ingen roll för ölen var riktigt god även utan CO2. Nu blir det till att vänta två veckor till så är ölen färdig. Farligt detta, jag har redan börjat snegla på The electric brewery och köpt en 50l kittel :nailbiting:
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag kunde inte låta bli även om jag lovat att låta ölen vila en vecka. Lite tidigt på dagen men ok för denna gång. Där fanns ett lätt pys när jag öppnade så jästkulturen lever och jobbar på. Rund och fin smak, lite citrusaktig som hänger kvar länge på sidan av tungan när man har klunkat i sig en munfull. Frisk. Jag är riktigt glatt överraskad :) Ok, tillbaks till arbetet med stenläggning.
BE1947A9-95E7-4517-A1A4-1551730AFF79.jpeg
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Titta vad jag hittade på en promenad i området där jag bor! Detta är bara en bråkdel av all humle som växte längs stängslet till en fotbollsplan. Tyvärr är den nog inte av någon finare kvalitet. I princip helt utan doft.
3569D843-E5D9-4822-9B77-3D6BA4DE5C46.jpeg

EC5DC3A2-1842-4894-ABF1-92809FFB344C.jpeg
Ta några kottar och lägg i varmt vatten, det kanske är en Amarillo som satt bo (man kan ju iallfall hoppas) :)
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Ta några kottar och lägg i varmt vatten, det kanske är en Amarillo som satt bo (man kan ju iallfall hoppas) :)
Jag man kan ju alltid hoppas. Tyvärr lutar jag mer åt att detta inte är en ren humlesort, utan som det ofta är i Sverige - en hybrid kan växa nästan var som helst men som inte duger att brygga med.
Jag ska prova att ta med några kottar hem nästa gång jag går förbi, men mängden alfasyra är nog väldigt låg i dessa.
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Jag man kan ju alltid hoppas. Tyvärr lutar jag mer åt att detta inte är en ren humlesort, utan som det ofta är i Sverige - en hybrid kan växa nästan var som helst men som inte duger att brygga med.
Jag ska prova att ta med några kottar hem nästa gång jag går förbi, men mängden alfasyra är nog väldigt låg i dessa.
Precis, syran är nog tyvärr rätt låg. Återkom när du gjort din kopp med te :)
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Efter morgonpromenad med hunden blev det lite humlete till frukost. Tyvärr smakade det ingenting. Kanske lite höstlöv, men inte mer.
4D4F90DA-C82A-4A5E-93C8-E206283C3603.jpeg

B071FCAD-451C-4117-BB6E-30B71E65CCEC.jpeg

Vi får se om den här lilla rackaren tar sig. Även om det inte smakade något så är ju humle trevligt att titta på.
4D82A35F-3A5E-4D97-AAF1-4892A5EB8F8F.jpeg
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Efter morgonpromenad med hunden blev det lite humlete till frukost. Tyvärr smakade det ingenting. Kanske lite höstlöv, men inte mer.
4D4F90DA-C82A-4A5E-93C8-E206283C3603.jpeg

B071FCAD-451C-4117-BB6E-30B71E65CCEC.jpeg

Vi får se om den här lilla rackaren tar sig. Även om det inte smakade något så är ju humle trevligt att titta på.
4D82A35F-3A5E-4D97-AAF1-4892A5EB8F8F.jpeg
Det blir kanske lite blekt öl om det smakar höstlöv :) Ta och köp en fin humlesort och smygplantera den vid fotbollsplanen så har du plötsligt tillgång till egen humle!
 
Topp