• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Öl

Skulle skriva; ”årets BA-version av Noa” men känns som om dom släpper flera per år numera. Vilket fall, denna version är väääldigt bra. Coconut edition. Kanske bästa versionen av BA Noa jag har druckit på ett tag?
B07EC22B-E582-423B-840D-9965ACE6D7CC.jpeg

Dugges Idjit - såhär ska en imperial stout smaka enligt mig! Tydliga brända toner, kaffe, lite lakrits (ej artificiell), låg sötma, väl avvägd bitterhet, en lätt syrlig knorr på slutet. Inga konstigheter här!

Bravo Dugges. Jag hade nästan glömt hur bra den här stilen egentligen kan vara. Landskapet är lite skadat av alla supersöta stouts med massa konstiga tillsatser och fatlagringar. (Looking at you Dersert in a Can-serien och Omnipollo). Här blir allt så mycket renare och ärligare. Felsmaker går inte att dölja på samma sätt heller vilket vittnar om vilket hantverk detta är.

3AA6BDF1-2EA4-4B56-9D37-FCA5BC1116F4.jpeg

Säljs i kollin om fyra vilket inte borde avskräcka någon ölnörd. Jag hade gärna tagit en till direkt efter denna ikväll.

Jag såg just ett initiativ som heter Brygg För Ukraina och tänkte tipsa alla glada hemmabryggare om det. I korthet går det ut på att man går hem och brygger öl för att sedan ge bort det till vänner och bekanta mot att de skänker pengar till någon av organisationerna som jobbar för Ukraina. Istället för jag som bryggare swishar 500kr till Drones2Ukraine exempelvis, så köper jag ingredienser för samma peng och mina vänners sammanlagda bidrag blir förhoppningsvis mer än mina 500kr. Dessutom kan jag underhålla min hobby och kompisarna kan dricka öl. Inte så dumt tycker jag! Nu ska jag bara hitta tiden att brygga en trevlig brown ale.

Dugges Idjit - såhär ska en imperial stout smaka enligt mig! Tydliga brända toner, kaffe, lite lakrits (ej artificiell), låg sötma, väl avvägd bitterhet, en lätt syrlig knorr på slutet. Inga konstigheter här!

Bravo Dugges. Jag hade nästan glömt hur bra den här stilen egentligen kan vara. Landskapet är lite skadat av alla supersöta stouts med massa konstiga tillsatser och fatlagringar. (Looking at you Dersert in a Can-serien och Omnipollo). Här blir allt så mycket renare och ärligare. Felsmaker går inte att dölja på samma sätt heller vilket vittnar om vilket hantverk detta är.

Säljs i kollin om fyra vilket inte borde avskräcka någon ölnörd. Jag hade gärna tagit en till direkt efter denna ikväll.
Instämmer till fullo! Problemet är att man inte vet hur söta dom är om inte SB har testat. Brukar kolla lite på Untappd för att få en hint om sötman.

Här har vi två svenska kvadruplar på burk som levererar varierande kvalitet. Den vänstra var något tunn, men växte lite när den fick komma upp i temperatur. Den högra var riktigt bra från start, med ett undantag som jag återkommer till. Len munkänsla, fyllig och komplex smakbild. Möjligen något för söt för stilen. Men varför är den fatlagrad?! För det första passar det inte bra ihop med övriga smaker, och för det andra är det en kardinalsynd när det kommer till den här typen av öl! Visst - det finns exempel från Chimay och andra välkända bryggerier som har gjort samma sak i modern tid. Men det är enligt mig bara taffliga försök att försöka följa den senaste trenden. Det blir alltid sämre än originalet.

Men en Vow of Silence utan fatlagring hade jag gärna druckit en till av ikväll. Allt annat var riktigt bra med den.
0C96485B-5AEA-44EB-93D1-F9013FEA3221.jpeg

Senast ändrad:
Blivit mycket Apex och lite postande från min sida på sistone.
Märkliga bara att jag ändå fotat ölen jag druckit, men sedan har posten glömts bort. Här kommer tre favoriter.
Ingen har gjort mig besviken i vilket fall.

Trevlig kväll hörrni!
PXL_20230211_190837611.jpg
PXL_20230211_194542039.jpg
IMG-20230303-WA0013.jpeg

Här har vi två svenska kvadruplar på burk som levererar varierande kvalitet. Den vänstra var något tunn, men växte lite när den fick komma upp i temperatur. Den högra var riktigt bra från start, med ett undantag som jag återkommer till. Len munkänsla, fyllig och komplex smakbild. Möjligen något för söt för stilen. Men varför är den fatlagrad?! För det första passar det inte bra ihop med övriga smaker, och för det andra är det en kardinalsynd när det kommer till den här typen av öl! Visst - det finns exempel från Chimay och andra välkända bryggerier som har gjort samma sak i modern tid. Men det är enligt mig bara taffliga försök att försöka följa den senaste trenden. Det blir alltid sämre än originalet.

Men en Vow of Silence utan fatlagring hade jag gärna druckit en till av ikväll. Allt annat var riktigt bra med den.
0C96485B-5AEA-44EB-93D1-F9013FEA3221.jpeg

Blev en fatlagrad från Chimay ikväll, två år sedan buteljering, kanske positivt, tycker nog att den är bättre än när jag köpte dom, dock den sista.

Påminner om en fatlagrad barley wine mer än en kvadrupel men tycker att den är ganska trevlig ändå.

Förstår din synpunkt, en välgjord kvadrupel räcker definitivt.

IMG_20230303_201454.jpg

Jag fortsätter med Pentavägen och två exempel där fatlagringen faktiskt lyfter ölen. Stråfatet var bättre, men inget av dem tog över för mycket. För mig brukar det vara just det - en allt för tydlig fatkaraktär - som gör att jag inte gillar det.

Sen måste jag säga att Pentavägen verkligen imponerar på mig!

7166B552-F99D-47C2-9B3C-69B4442E0CF0.jpeg

7EE0AA65-7580-46FA-AD05-9BE74B911F82.jpeg

Håller med lite, har inte smakat just Idjit men jag hade tanken i huvudet när jag drack denna. Söt och sliskig rakt igenom, med eftertanke känner jag att 3,5/5 var ett högt betyg av mig på Untappd
20230302_212250.jpg

Tillbaka
Topp