• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Öl

God 👍
1000003375.jpg

Cheers 🍻

Va lite nervös över denna då förra från Amundsen va en stor besvikelse.

Här har vi en tomte på snowboard och en ”Sticky Toffee cinnabun- bourbon barrel aged ultra pastry stout”

13% riktigt tjock och fyllig och sparsamt med kolsyra som det brukar va i stout av denna karaktär.

Så ganska trevlig och en bra kompanjon till sällskapsspel.

IMG_7301.jpeg

Lilllördag eller premiäronsdag. Trippeln har nu stått o jäst i 17 dagar så nu har jästen både ätit sockret och gjort öl men samtidigt hunnit städa efter sig. Fördelen med att jäsa under tryck är att ölen är kolsyrad redan i jäskaret när den har jäst färdigt. Jag har ingen pågående jäsning längre vilket leder till…. Färskaste provsmaket man kan göra med andra ord. Ölen är 25 grader (jästemperatur) och redo för test.
IMG_3631.jpeg
Jästen faller till botten (gröna kakan i botten) när sockret är slut så redan nu börjar klarningsprocessen
IMG_3633.jpeg

Mätvärdena visar på ordentligt utjäst och alkoholhalten stannar på 8,4 procent helt enligt plan
IMG_3632.jpeg

dags att sänka temperaturen för en kallkrash till ca minus en grad i några dagar för att få så mycket jäst det går att falla till botten så ölen klarnar innan man tappar över till fat.

Och smaken då…. Tja 25 grader med endast lätt kolsyra ur jästanken är ju inte bästa förutsättningen men skulle lätt kunna dricka den hela kvällen
Så den står sig riktigt bra mot de alla de triplar jag jag druckit hittils så det får jag vara nöjd med.

Efter fatning blir det i helgen att brygga en tjeckisk pilser garage style…..

Skål vänner

Trippel skall helst serveras på burk….. tripeln är nu kolsyrad i jästanken och färdig att dricka. Resterande klarning sker i fatet över tid men om man bortser från klarning och lagring så är det färdigt att konsumera. Här nedan punpar jag över ölen från jäskärlet under lågt tryck med kolsyra till fatet. På så sätt slipper jag onödig syresättning och oxidering av drycken när det bara är kolsyra som kommer i kontakt med ölen under hela processen. Ikväll blir det en skål eller 2.

IMG_0801.jpeg

Tillbaka
Topp