• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om High Accuracy Quartz (HAQ) Klockor

Dåligt drag i HAQ-tråden. 🥹
IMG_20230620_174705401~2.jpg

Är det 36 mm modellen?
den är riktigt snygg, men lite skrämmande att man kan tappa datumet om man missköter batteribytena...

Är det 36 mm modellen?
den är riktigt snygg, men lite skrämmande att man kan tappa datumet om man missköter batteribytena...
Japp, det är 36 mm.

Vad menar du "tappa datumet om man missköter batteribytena"?
Om du tänker på perpetual-kalendern hamnar i fel fas om klockan legat länge helt utan batterier är det bara att konfigurera om det även om det är lite stökigt. (som på alla med perpetual). :)

Japp, det är 36 mm.

Vad menar du "tappa datumet om man missköter batteribytena"?
Om du tänker på perpetual-kalendern hamnar i fel fas om klockan legat länge helt utan batterier är det bara att konfigurera om det även om det är lite stökigt. (som på alla med perpetual). :)

Aha, så det går att ändra datum själv, det står ju överallt att man måste skicka den till schweiz om batteriet laddat ur...

jag tycker också det är bökigt att behöva byta datum varannan månad, men rätt praktiskt är det att ha ibland när man är veckovill :)

8f56 196khz 15sek/yr true gmt perpetuell kalender 10år batteri är inte det Haq quartz om något☺️ just denna är SLT057p1 från 2001 i mint skick
IMG_0650.jpeg
IMG_0646.jpeg
IMG_0422.jpeg
Dom är riktigt coola dom där :)
Nu vill jag ju inte vara någon konservativ purist, men HAQ brukar tillskrivas +/-10spy... ;) Personligen kan jag tycka att all kvarts som kan utlova under halvminuten / år är HAQ. Exempelvis kvarts COSC där ETA´s Precidrive återfinns.
8F56 är specad av Seiko som +/-20spy med 10 års batteritid, helt klart trevliga prestanda :)

Min Grand Seiko Sport Collection SBGX337 med 9F61 tror jag kan få godkänt som HAQ. Jag har inte ställt om den sen det blev sommartid. Då ställde jag den mot klockan i telefonen. Certina DS Action Precidrive C032.410 44.081.00 till vänster på bilden nedan ställde jag nyligen om efter telefonen och när jag kollade i dag stämde den än. Som man kan se på bilden nedan så ligger GS:en bara två sekunder efter sen omställningen till sommartid.

tempImageYUjFSw.png

Certinan är faktiskt den som håller tiden näst bäst på bilden, men den brukar forta sig lite. Omega Seamaster Professional 2541.80.00 är den som håller tiden sämst av dessa tre, den fortar sig lite mer än Certinan. Eftersom det går att ställa om timmarna utan att stanna klockan så har jag redan ställt om den. Jag brukar rätta till sekunderna på den då och då. Vet inte om någon av dessa två kvalar in som HAQ.

Vore roligt att ha en GS med 9F65, som man kan ställa om timmarna på utan att stanna, och se hur de håller sig över flera år.

Senast ändrad:
Min Grand Seiko Sport Collection SBGX337 med 9F61 tror jag kan få godkänt som HAQ. Jag har inte ställt om den sen det blev sommartid. Då ställde jag den mot klockan i telefonen. Certina DS Action Precidrive C032.410 44.081.00 till vänster på bilden nedan ställde jag nyligen om efter telefonen och när jag kollade i dag stämde den än. Som man kan se på bilden nedan så ligger GS:en bara två sekunder efter sen omställningen till sommartid.

tempImageYUjFSw.png

Certinan är faktiskt den som håller tiden näst bäst på bilden, men den brukar forta sig lite. Omega Seamaster Professional 2541.80.00 är den som håller tiden sämst av dessa tre, den fortar sig lite mer än Certinan. Eftersom det går att ställa om timmarna utan att stanna klockan så har jag redan ställt om den. Jag brukar rätta till sekunderna på den då och då. Vet inte om någon av dessa två kvalar in som HAQ.

Vore roligt att ha en GS med 9F65, som man kan ställa om timmarna på utan att stanna, och se hur de håller sig över flera år.
Beroende på hur du vill definiera HAQ så är Certinan med Precidrive i alla fall termokompenserad precis som GS 9f. Vet inte vilket urverk som sitter i Omegan, men ETA har haft termokompenserade urverk innan Precidrive. Man kan ju ha tur med tidshållningen av olika anledningar, men just termokompenseringen ska eliminera ”tur” delen lite;)
Stilig line-up :)

tempImageYUjFSw.png

Fina klockor alla tre. Mycket bra! Mina erfarenheter är att samtliga GS jag haft gått bättre än spec. Oftast +4-8 spy mot utlovat +/- 10 spy. Lite otippat att en tonfisk jag har ligger innanför samma spec efter ett år. Förmodligen en tillfällighet. Haft två ”the citizen” och båda något utanför deras utlovade +/- 5 spy.

Senast ändrad:
Beroende på hur du vill definiera HAQ så är Certinan med Precidrive i alla fall termokompenserad precis som GS 9f. Vet inte vilket urverk som sitter i Omegan, men ETA har haft termokompenserade urverk innan Precidrive. Man kan ju ha tur med tidshållningen av olika anledningar, men just termokompenseringen ska eliminera ”tur” delen lite;)
Stilig line-up :)
Tittar man på den här sidan https://www.omegawatches.com/en-se/watch-omega-seamaster-300-m-quartz-25418000 så står det att verket är Calibre OMEGA 1538, men inget om huruvida det är termokompenserat.

Tack för svar och kommentar! Jag gillar dem alla tre. Trots att det är liknande klockor är de lite olika. Omegan och Certinan har jag köpt begagnade och den senare är min "beater". Håller sig ändå bra och jag tycker ibland att den är för fin för det. Omegan är fortfarande favorit då den är lagom stor på min arm och länken känns så mjuk. Perfekt med snabb omställning av timmar när jag reser. GS:en köpte jag ny i Japan tidigare i år. Gillar den väldigt mycket, men den är lite större och tyngre.

Tittar man på den här sidan https://www.omegawatches.com/en-se/watch-omega-seamaster-300-m-quartz-25418000 så står det att verket är Calibre OMEGA 1538, men inget om huruvida det är termokompenserat.

Tack för svar och kommentar! Jag gillar dem alla tre. Trots att det är liknande klockor är de lite olika. Omegan och Certinan har jag köpt begagnade och den senare är min "beater". Håller sig ändå bra och jag tycker ibland att den är för fin för det. Omegan är fortfarande favorit då den är lagom stor på min arm och länken känns så mjuk. Perfekt med snabb omställning av timmar när jag reser. GS:en köpte jag ny i Japan tidigare i år. Gillar den väldigt mycket, men den är lite större och tyngre.
Omegas 1538 är en ETA 255.461 med lite bling bling och är inte thermo-kompenserad.
Omegas egen website specar den till -0.5 to +0.7 spd.

En killgissning är att dom går betydligt bättre än så då dom sitter i en hel flock med Omega (och andra) klockor.

Omegas 1538 är en ETA 255.461 med lite bling bling och är inte thermo-kompenserad.
Omegas egen website specar den till -0.5 to +0.7 spd.

En killgissning är att dom går betydligt bättre än så då dom sitter i en hel flock med Omega (och andra) klockor.
Om jag inte minns fel är det samma urverk som sitter i fruns AT… IAAH och oftast bra tidshållning ihop med att Omega gjort lite handpåläggning av ETA verket gör att det är ett trevligt urverk 😎

@Erik_N hittade den gamla posten i kvartstråden https://klocksnack.se/threads/officiella-quartztråden-för-kvarts-samtal.89963/page-75#post-3596910 post #2237
Och för att förtydliga är det som @Urtyp påpekade, inte termokompenserat :)
Tack för länken, intressant läsning där! Jag har aldrig öppnat min själv. Köpte både Omegan och Certinan på Mollstedts ur i Karlstad, brukar lämna in dem där för batteribyte och provtryckning.

Vilken variant på 1538 sitter det i min Omega från 2002 tro? Har jag någon bokstav efter siffrorna? Det kanske skulle stått på Omgeas webbplats i så fall. Där står det bara 1538 på min ref. https://www.omegawatches.com/en-se/watch-omega-seamaster-300-m-quartz-25418000

Tillbaka
Topp