• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om High Accuracy Quartz (HAQ) Klockor

RikNik

Panerai
2-Faktor
53EABF83-5D23-4C6F-A08A-62F011024171.jpeg
99CC9CBE-5542-4AB4-BEC2-E21BAD0C9824.jpeg
Ny HAQ i 18k in. Nu måste jag bara bestämma mig vad jag ska beställa för band till
Ruskigt fin. Grattis! Vad är det för storlek?
 

Urtyp

Audemars
Njae, det är ju ganska luddigt med Precidrive. Så här står det på ETAs sida
1641055715612.png

Det är alltså inte specat till några exakta spy, bara att det kan överträffa COSC som är 25spy.
Däremot har ju exempelvis Certina själva specat vissa modeller till 10spy. Tissot har ju både COSC-modeller och icke COSC-modeller med samma urverk. Och mig veterligen säger inte Tissot något om 10spy på någon modell. Jag har ett par Longines med Precidrive som inte heller är officiellt specade.
Men åter igen behöver vi ibland påminna oss själva om att HAQ inte är någon officiell spec som tillverkare använder, det är vi användare som hittat på.
Då frågar man ju sig om nödvändigheten av att ha COSC som garant när dom ändå kan förväntas prestera bättre
Trådens titel bör bytas ut från flummiga HAQ till 10 spy eller bättre tråden. 😅
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Trådens titel bör bytas ut från flummiga HAQ till 10 spy eller bättre tråden. 😅
Njae, nu är det ju just ETA som är lite flummiga. Jag minns inte vem det var som hade bild på handboken, men tydligen specar Certina vissa av sina modeller med just 10spy. Då är det ju HAQ med löfte ifrån Certina ;)
Nu gillar vi ju HAQ termen, men annars kan jag tycka att "kvarts COSC eller bättre" är en bra beskrivning :)
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Kul tråd (och grymt bra resultat för en gammal Megaquartz)...

Slänger med en bild på min klocka (kan ta bättre bild när jag är hemma)

Omega Megaquartz "...the most accurate non-thermocompensated wrist-watch in the world" tillverkad i ca 1000 exemplar (varav uppskattningsvis 100st med den blå "Stardust-urtavlan)
1641206279313.png
En favorit !
 

Urtyp

Audemars
Korspostar från kvartstråden då jag tycker den här är riktigt nice.

Om någon missat (Det hade jag):

Nya Seastar från Tissot i 36 mm.
Helt grymma om ni frågar mig, kanske får revidera årets Tissotköp som skulle bli en PRX35.... 😎🤘

Roligt att dom påpekar att den går att användas av BÅDE män och kvinnor. 😆
Nåja, även klock-industrin går åt rätt håll.

Water-resistant up to a pressure of 30 bar (300 m / 1000 ft)
Thickness 9.7
Sapphire crystal with double-sided antireflective coating
ETA F05.412 (HAQ 10spy vad jag fattat)

T120.210.11.041.00_R_1.png
T120.210.21.051.00_DETAIL.1-1.png
T120.210.11.011.00_SET.png
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Korspostar från kvartstråden då jag tycker den här är riktigt nice.

Om någon missat (Det hade jag):

Nya Seastar från Tissot i 36 mm.
Helt grymma om ni frågar mig, kanske får revidera årets Tissotköp som skulle bli en PRX35.... 😎🤘

Roligt att dom påpekar att den går att användas av BÅDE män och kvinnor. 😆
Nåja, även klock-industrin går åt rätt håll.

Water-resistant up to a pressure of 30 bar (300 m / 1000 ft)
Thickness 9.7
Sapphire crystal with double-sided antireflective coating
ETA F05.412 (HAQ 10spy vad jag fattat)

T120.210.11.041.00_R_1.png
T120.210.21.051.00_DETAIL.1-1.png
T120.210.11.011.00_SET.png
Eftersom det är Tissot och kvarts, du kanske kan få råd till båda 😉
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur ser batteritiden ut?
F05.412 Seastar
Theoretical battery’s lifetime :
  • 68 months (battery 40.0 mAh)
  • 94 months (battery 55.0 mAh)

F06.115 / F05.115 PRX
Theoretical battery’s lifetime :
  • 68 months (battery 40.0 mAh)
  • 94 months (battery 55.0 mAh)

Alltså mellan 5,6 - 7,8 år beroende på batteri.
Det är längre tid än vad många behåller sin klocka (eller varit medlemmar på KS för den delen ;) )
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
F05.412 Seastar
Theoretical battery’s lifetime :
  • 68 months (battery 40.0 mAh)
  • 94 months (battery 55.0 mAh)

F06.115 / F05.115 PRX
Theoretical battery’s lifetime :
  • 68 months (battery 40.0 mAh)
  • 94 months (battery 55.0 mAh)

Alltså mellan 5,6 - 7,8 år beroende på batteri.
Det är längre tid än vad många behåller sin klocka (eller varit medlemmar på KS för den delen ;) )
Ytterst få KS medlemmar kommer få några problem med batteritiden på dom där 🤣
 

Arcticreef

Panerai
F05.412 Seastar
Theoretical battery’s lifetime :
  • 68 months (battery 40.0 mAh)
  • 94 months (battery 55.0 mAh)

F06.115 / F05.115 PRX
Theoretical battery’s lifetime :
  • 68 months (battery 40.0 mAh)
  • 94 months (battery 55.0 mAh)

Alltså mellan 5,6 - 7,8 år beroende på batteri.
Det är längre tid än vad många behåller sin klocka (eller varit medlemmar på KS för den delen ;) )
Imponerande!
 

Urtyp

Audemars
Ja ingen större överraskning att den här satt på idag med. Måste erkänna att det redan känns som ett farligt beroende att under kaffet plocka fram atomsynk-app på mobilen och sedan se hur sekunderna träffar index exakt... 🤪 För övrigt en utmärkt AR på denna. 😊

IMG_20220413_191003.jpg
 

D..S..

Panerai
Ja ingen större överraskning att den här satt på idag med. Måste erkänna att det redan känns som ett farligt beroende att under kaffet plocka fram atomsynk-app på mobilen och sedan se hur sekunderna träffar index exakt... 🤪 För övrigt en utmärkt AR på denna. 😊

IMG_20220413_191003.jpg
Trevlig. Lägg upp en bild från längre avstånd om du orkar nån dag. Så man får perspektiv på hur den sitter.
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Jag villhöver fler HAQ-klockor men har lite svårt att hitta.
Tips på modeller/listor över vad som finns att köpa?
 

Urtyp

Audemars
Det bästa tipset är att först "lista" vilka urverk det finns (Seiko, Citizen, ETA). Sedan söka på modeller utrustade ned urverken. Du får söka på termokompenserade kvartsverk
När man tänker efter borde det finnas en lista. HAQ (specade till låt oss säga +-1 sekund/månad) är väl inte så vanligt att det skulle ta en grupp klocknördar någon vecka att sammanställa alla som någonsin tillverkats. 🤓 Eller det kanske finns fler än jag tror (hoppas).
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
När man tänker efter borde det finnas en lista. HAQ (specade till låt oss säga +-1 sekund/månad) är väl inte så vanligt att det skulle ta en grupp klocknördar någon vecka att sammanställa alla som någonsin tillverkats. 🤓 Eller det kanske finns fler än jag tror (hoppas).
Jag skulle tro att utbudet att köpa nytt i butik är ganska skralt. Det är ju i princip bara GS 9f, Seiko 8j, Citizen cal 0.100, A660, A010, A060 och ETA Precidrive. Möjligen sitter ETA Precidrive i fler än man tror...
 

Urtyp

Audemars
Avslutade kvällen med min enda HAQ (än så länge) efter ganska precis fyra månader i min ägo så kan man börja ana att sekundvisaren inte ligger helt exakt längre utan tappat kanske en halv sekund eller så. Godkänt säger jag.
😊🤟

Edit: Alltså tidsmässigt, index träffar den exakt.
IMG_20220810_212141.jpg
 
Topp