• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om High Accuracy Quartz (HAQ) Klockor

Moilis

Cartier
2-Faktor
1523AFD1-1634-4E79-951D-D9B1DF251397.jpeg

Seiko Superior 9983, thermokompenserad dubbelkvarts, +-5 sekunder/år. Slå det ni. :D
Vad innebär dubbelkvarts? Google gav ej tillfredsställande svar o_O
 

Marcus1797

Omega
2-Faktor
citizen-solar-6.jpg


Citizen pushar verkligen gränsen på exaktheten hos kvartsur. Med deras Calibre 0100 påstår dem att det ska kunna uppnås en exakthet på ± 1 sek per år...

Synd bara att man inte är världens största fan av fickur... :(
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Sjukt snygg och riktigt fint med ± 5 sek per år. Hade den även haft evighetskalendern skulle det inte varit något snack vilken HAQ som är vassast på marknanden IMO :)
Evighetskalender har inget med HAQ att göra, även om det är en trevlig komplikation ;) Av de GS med 9f jag har är det inte någon som faktiskt varit uppe och nosat på 10spy. Brukar ligga under 3spy :)
 
  • Like
Reactions: Kai

Marcus1797

Omega
2-Faktor
Evighetskalender har inget med HAQ att göra, även om det är en trevlig komplikation ;) Av de GS med 9f jag har är det inte någon som faktiskt varit uppe och nosat på 10spy. Brukar ligga under 3spy :)

Formulerade mig kanske lite dåligt, menade snarare att med evighetskalendern hade klockan varit närmare att vara en perfekt/komplett kvartsklocka. ;)

Kul & höra att dina exemplar har så pass bra precision! :) Är själv inne & spanar på GS med 9F. Du som har ägt ett par stycken, hur bra håller sig original polishen över tid?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Formulerade mig kanske lite dåligt, menade snarare att med evighetskalendern hade klockan varit närmare att vara en perfekt/komplett kvartsklocka. ;)

Kul & höra att dina exemplar har så pass bra precision! :) Är själv inne & spanar på GS med 9F. Du som har ägt ett par stycken, hur bra håller sig original polishen över tid?
Den håller sig ganska bra, men repor syns väl när det är så blankt, tyvärr...
 

kuma-kun

Audemars
Evighetskalender har inget med HAQ att göra, även om det är en trevlig komplikation ;) Av de GS med 9f jag har är det inte någon som faktiskt varit uppe och nosat på 10spy. Brukar ligga under 3spy :)

En lite äldre 9F jag hade var helt klart utanför +-10 spy.
Den jag har nu som är drygt 10 år är nog ochså utanför om jag inte missminner mig.
Dom åldras som alla andra kvartsare.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En lite äldre 9F jag hade var helt klart utanför +-10 spy.
Den jag har nu som är drygt 10 år är nog ochså utanför om jag inte missminner mig.
Dom åldras som alla andra kvartsare.
Absolut, ingen är ung för evigt :sorry: Sen kanske man kan misstänka att dom inte bärs dagligen, och därför hamnar lite utanför det optimala temperaturomfånget? ;) Man har för många ur i lådorna och bara en arm att bära med :rolleyes:
 

kuma-kun

Audemars
Absolut, ingen är ung för evigt :sorry: Sen kanske man kan misstänka att dom inte bärs dagligen, och därför hamnar lite utanför det optimala temperaturomfånget? ;) Man har för många ur i lådorna och bara en arm att bära med :rolleyes:[/

Ska kolla upp den jag har nu lite senare vid olika temperaturer.
Just nu utlånad så det far vänta lite.
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Gammal The Citizen A660 utan en massa tjafs på tavlan bara en bra klocka liksom.

32294468077_c18830bf20_b.jpg


Konstig text finns pa boettlocket istället men det ser man ju inte...

33360844668_363075053c_b.jpg
Riktigt fint skick på den :cigar:. Har du någon koll på vilket batteri den vill ha? Förra gången jag bytte (tror det var i december) räckte batteriet bara tills förra veckan?! Jag var ganska säker på att det ska sitta ett maxell sr920sw, men med översättningstabeller brukar det bli Varta eller Energizer 370/371. Nu köpte jag ett Duracell sr920ws, vilket ser ut som ett tryckfel (sw/ws) får väl se hur länge det håller...
 

kuma-kun

Audemars
Riktigt fint skick på den :cigar:. Har du någon koll på vilket batteri den vill ha? Förra gången jag bytte (tror det var i december) räckte batteriet bara tills förra veckan?! Jag var ganska säker på att det ska sitta ett maxell sr920sw, men med översättningstabeller brukar det bli Varta eller Energizer 370/371. Nu köpte jag ett Duracell sr920ws, vilket ser ut som ett tryckfel (sw/ws) får väl se hur länge det håller...

Bytte nyss och stoppade I SR920SW, tyvärr från Sony men hade inget från Maxell eller Seiko hemma.
Hoppas det håller mer än ett par månader.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Här har vi ett par som faktiskt presterar likvärdigt just nu. Longines V.H.P säger 5spy
Och Seiko Grand Quartz tror jag var specad till 20spy.
B3ECBA6D-0306-4421-88AC-0EF389E0722E.jpeg

Ingen av dom bärs regelbundet och driftar ca 1spm vilket skulle ge 12spy.
5362F98F-C14D-47C4-99A0-57C978966527.jpeg

Så trots Longines på pappret fina siffror vill den gärna ligga rätt i temperatur för att hålla vad den lovar.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Cool! Hur är det med namnen på de där? Är ”The Citizen" helt synonymt med "Chronomaster", dvs total överlappning?
Kvartsarna hette bara The Citizen ifrån början. Ungefär som Seiko och Grand Seiko för att utkristallisera en finare linje. Chronomaster var ett namn de finare mekaniska Citizen hade på ´60 talet och som fanns både som manuell, automat, och senare (början av ´90 talet?) även som kvarts och ecodrive. Dom har med andra ord slagits ihop till ett dubbelt samlingsnamn :) A660 kom runt 2000 och i den vevan kom också Chronomaster namnet, tror jag :rolleyes:
Kanske @kuma-kun sitter på någon historisk berättelse
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
D90CE0D3-CB01-48C4-9B32-04BC14784971.jpeg
Grand Seiko idag, den limiterade jubileumsversion ”9F urverket 25 år”. Den lilla stjärnan på tavlan skvallrar om att den här skall hålla sig inom +/- 5 sekunder per år.
Sen frukost idag, sportlovsdagar med barnbarnen har tagit på krafterna och gett oss en ordentlig förkylning :)
 
Topp