• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om klockor som inte lockar oss!

Burnman

Audemars
2-Faktor
Jag hoppas på att göra detsamma! Vilken modell blir det?

Måste ju ärligt säga att jag blev mer sugen efter att ha lyssnat på ett avsnitt med Urbildningsradion på väg hem från jobbet som handlade om Panerai. Alltid spännande när man får höra om en klocktillverkas historia :woot:
Lite oklart än så länge. Var, i princip, helt bestämd på en sub. Men har börjat vackla aningen. Om jag bara kunde bära upp den skulle det bli en 372. Men är orolig att jag inte har handleder nog till att göra den rättvisa. En 112 kanske skulle vara en perfekt instegspanna men då kanske jag skulle känna det som inget annat än ett substitut för vad jag verkligen vill ha (som jag knappt vet själv) hade 372 funnits i ett identiskt utförande men 44mm hade saken varit biff! Men tror jag skulle behöva närvara på en gtg och verkligen hitta rätt.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Richard Mille (hela märket känns som en stor bluff)
Hublot (gräsliga)
Patek`s sportmodeller (gillar inte formspråket)
Jacob & Co (gräsliga)

richard-mille-new-limited-blue-skull-3554-800x800.jpg
+1 på Jacob & Co
 

ScubaKing

Audemars
Utveckla mer än gärna vad som är en bluff med RM.

Hela marknadsföringen är bluff i mina ögon. Att strössla mängder med gratisklockor till allt i från suspekta prinsar i diktaturer till rap artister och mängder av andra och på så sätt chansa att sälja fåtalet enligt mig högt överprissatta klockor till övriga kunder. Klockorna kommer inte åldras, designen är väldigt bunden till vår tid just nu. I mina ögon hör märket till historien om tio år och är i bästa fall värda en tiondel av dagens priser.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Hela marknadsföringen är bluff i mina ögon. Att strössla mängder med gratisklockor till allt i från suspekta prinsar i diktaturer till rap artister och mängder av andra och på så sätt chansa att sälja fåtalet enligt mig högt överprissatta klockor till övriga kunder.
Hur vet du att dessa prinsar och rapartister fått sina klockor gratis och inte köpt dem?
 

ScubaKing

Audemars
Hur vet du att dessa prinsar och rapartister fått sina klockor gratis och inte köpt dem?

Jag kan lova dig att så är fallet. Du behöver givetvis inte tro mig, men så är fallet. Det finns mängder av information om just detta om du tar dig tiden att läsa runt lite. Det finns liksom inte en sportslig att den annars så minimalistiske prinsen av Brunei skulle ta på sig en RM om han inte fick klockan gratis samt mängder med pengar för att bära den.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Oj det finns ju massor men omega och sjö Sandström lockar föga....
Iofs inte steinhart...och inte heller Grand Seiko.
 

ScubaKing

Audemars
Okej. Om du kan lova så kanske du kan visa något som styrker ditt påstående? ;)

The Jewellery Editor är en respekterad tidning. Dem har en artikel om ämnet.

Dem som bär klockorna som ambas får dem gratis, dem ombeds komma med förslag på design och funktion och kan på så sätt förklaras ha varit med och designat dessa. Inget annat märke har lika många sponsorbärare som RM. Och inget annat märke bryr sig lika lite om moralen kring dem som bär klockorna.

The line-up of Richard Mille’s brand ambassadors includes high-profile athletes like Wayde van Niekerk and Yohan Blake; golfers Bubba Watson and Diana Luna; F1 drivers Felipe Massa and Romain Grosjean; tennis ace Rafa Nadal and Alexandre Zverev; rally drivers Sebastien Loeb and Sebastien Ogier and martial arts wonder Jackie Chan; actresses Michelle Yeoh and Natalie Portman; celebrity chef Carlo Cracco; and even Benjamin Millepied, a choreographer.

Dmitry Peskov provoked outrage among Russian bloggers and accusations of corruption when he was spotted wearing a $500,000 Richard Mille watch (a RM 52-01 with a skull) at his wedding, a watch that is worth four times his annual income.
 
Senast ändrad:

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
The Jewellery Editor är en respekterad tidning. Dem har en artikel om ämnet.

The line-up of Richard Mille’s brand ambassadors includes high-profile athletes like Wayde van Niekerk and Yohan Blake; golfers Bubba Watson and Diana Luna; F1 drivers Felipe Massa and Romain Grosjean; tennis ace Rafa Nadal and Alexandre Zverev; rally drivers Sebastien Loeb and Sebastien Ogier and martial arts wonder Jackie Chan; actresses Michelle Yeoh and Natalie Portman; celebrity chef Carlo Cracco; and even Benjamin Millepied, a choreographer.

Dmitry Peskov provoked outrage among Russian bloggers and accusations of corruption when he was spotted wearing a $500,000 Richard Mille watch (a RM 52-01 with a skull) at his wedding, a watch that is worth four times his annual income.
Han kan ha ärvt, vunnit på lotto, gjort pengar på annat än just sitt jobb. Tex börs, kryptovalutor, klockaffärer, hmm ja. Listan är ju lång. Man kan ha klockor som kostar mer än sin årslön. Han kanske bara jobbar för att ha något att göra om dagarna.

RM är iaf superbra på marknadsföring, och det är för övrigt riktigt bra klockor. Men jag tror att du överskattar hur många klockor de GER bort. Fram med källor på det isåfall.. köper inte det du klistrade in ovan som ett bevis alls.
 

ScubaKing

Audemars
Han kan ha ärvt, vunnit på lotto, gjort pengar på annat än just sitt jobb. Tex börs, kryptovalutor, klockaffärer, hmm ja. Listan är ju lång. Man kan ha klockor som kostar mer än sin årslön. Han kanske bara jobbar för att ha något att göra om dagarna.

RM är iaf superbra på marknadsföring, och det är för övrigt riktigt bra klockor. Men jag tror att du överskattar hur många klockor de GER bort. Fram med källor på det isåfall.. köper inte det du klistrade in ovan som ett bevis alls.

Du behöver inte köpa någonting, det är mina åsikter. Du har dina. Enligt mig finns det inget annat märke med lika dålig moral kring sina ambassadörer som RM. Sedan måste man vara blind för att inte se ovanstående. Kolla på personerna som bär klockorna, läs på lite om dem och fråga dig sedan om dem någonsin i helvetet skulle bära dylika klocka om dem inte var sponsrade. Som jag skrev tidigare, om 10 år är märket ett minne blott och värt grus om du jämför med idag.
 
Du behöver inte köpa någonting, det är mina åsikter. Du har dina. Enligt mig finns det inget annat märke med lika dålig moral kring sina ambassadörer som RM. Sedan måste man vara blind för att inte se ovanstående. Kolla på personerna som bär klockorna, läs på lite om dem och fråga dig sedan om dem någonsin i helvetet skulle bära dylika klocka om dem inte var sponsrade. Som jag skrev tidigare, om 10 år är märket ett minne blott och värt grus om du jämför med idag.

Som insatt i branschen och ser saker från insidan och att jag känner ett antal som jobbar på RM, så kan jag säga med hyfsad säkerhet att det inte är som du tror. Utöver deras ambassadörer och samarbetspartners så är det ytterst få gratisklockor som ges bort. Vissa lånas ut på vissa uppdrag men detta är rätt ovanligt.
Hur skulle företaget fortsätta att öka sin omsättning, trots att de inte ökar som produktion avsevärt i antal (för några år sedan var det kring 2700 klockor per år, nu är det någonstans kring 3500-3700.) om de ger bort så många som du tror, och framförallt av deras dyra pjäser, samt betalar dessa personer?
Kan det vara så att de ultra-förmögna tröttnat på att 95% av alla top-echelon klockor är av relativt klassiskt design? Att de vill ha något sportigare? Något oerhört bekvämt, vilket jag kan säga personligen att RM är, lätt och generellt rätt coolt i vissas ögon.
Inte alla vill alltid ha en Patek, AP, Lange etc, ibland kanske de vill ha något futuristiskt och mer modernt.
 

Zingo

Rolex
The Jewellery Editor är en respekterad tidning. Dem har en artikel om ämnet.

Dem som bär klockorna som ambas får dem gratis, dem ombeds komma med förslag på design och funktion och kan på så sätt förklaras ha varit med och designat dessa. Inget annat märke har lika många sponsorbärare som RM. Och inget annat märke bryr sig lika lite om moralen kring dem som bär klockorna.

The line-up of Richard Mille’s brand ambassadors includes high-profile athletes like Wayde van Niekerk and Yohan Blake; golfers Bubba Watson and Diana Luna; F1 drivers Felipe Massa and Romain Grosjean; tennis ace Rafa Nadal and Alexandre Zverev; rally drivers Sebastien Loeb and Sebastien Ogier and martial arts wonder Jackie Chan; actresses Michelle Yeoh and Natalie Portman; celebrity chef Carlo Cracco; and even Benjamin Millepied, a choreographer.

Dmitry Peskov provoked outrage among Russian bloggers and accusations of corruption when he was spotted wearing a $500,000 Richard Mille watch (a RM 52-01 with a skull) at his wedding, a watch that is worth four times his annual income.
Ger inte alla märken bort klockor till utvalda representanter? :confused:
 

ScubaKing

Audemars
Som insatt i branschen och ser saker från insidan och att jag känner ett antal som jobbar på RM, så kan jag säga med hyfsad säkerhet att det inte är som du tror. Utöver deras ambassadörer och samarbetspartners så är det ytterst få gratisklockor som ges bort. Vissa lånas ut på vissa uppdrag men detta är rätt ovanligt.
Hur skulle företaget fortsätta att öka sin omsättning, trots att de inte ökar som produktion avsevärt i antal (för några år sedan var det kring 2700 klockor per år, nu är det någonstans kring 3500-3700.) om de ger bort så många som du tror, och framförallt av deras dyra pjäser, samt betalar dessa personer?
Kan det vara så att de ultra-förmögna tröttnat på att 95% av alla top-echelon klockor är av relativt klassiskt design? Att de vill ha något sportigare? Något oerhört bekvämt, vilket jag kan säga personligen att RM är, lätt och generellt rätt coolt i vissas ögon.
Inte alla vill alltid ha en Patek, AP, Lange etc, ibland kanske de vill ha något futuristiskt och mer modernt.

Svar nej, jag tror inte dem väljer klockorna för att dem vill ha något sportigare eller mer modernt. Men som sagt, mina åsikter och inte dina.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Jag gillar Gerald Gentas design. Men både Royal Oak och Nautilus lider av något jag aldrig skulle stå ut med. Hur man satt dit texten på mönstrade tavlorna. Usch. Andra märken lyckas ju sätta sina loggor över mönstrade tavlor utan att slå in de i en "box"
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Du behöver inte köpa någonting, det är mina åsikter. Du har dina. Enligt mig finns det inget annat märke med lika dålig moral kring sina ambassadörer som RM. Sedan måste man vara blind för att inte se ovanstående. Kolla på personerna som bär klockorna, läs på lite om dem och fråga dig sedan om dem någonsin i helvetet skulle bära dylika klocka om dem inte var sponsrade. Som jag skrev tidigare, om 10 år är märket ett minne blott och värt grus om du jämför med idag.
Åsikt ja, inte fakta.

Jag vet precis vilka ambassadörer de har, och är övertygad om att flera av dom gärna hade köpt en RM om de inte var ambassadörer. Det är en modern klocka som vågar sticka ut på många sätt från allt klassiskt med eller utan dagens extrema hype. Om man har råd dvs.
 

ScubaKing

Audemars
Åsikt ja, inte fakta.

Jag vet precis vilka ambassadörer de har, och är övertygad om att flera av dom gärna hade köpt en RM om de inte var ambassadörer. Det är en modern klocka som vågar sticka ut på många sätt från allt klassiskt med eller utan dagens extrema hype. Om man har råd dvs.

Det är väl klart det är åsikter. Jag känner inte LeBaron eller Drake eller Prinsen av Brunei och inte heller Saudiska Kungligheter. Och även om jag gjorde så är jag rätt säker dem är bundna av avtal att inte nämna under vilka förutsättningar dem fått sin klocka. Jag vet att du gillar märket, vi har alla olika smak.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är väl klart det är åsikter. Jag känner inte LeBaron eller Drake eller Prinsen av Brunei och inte heller Saudiska Kungligheter. Och även om jag gjorde så är jag rätt säker dem är bundna av avtal att inte nämna under vilka förutsättningar dem fått sin klocka. Jag vet att du gillar märket, vi har alla olika smak.
Ambassadörer har ju de flesta stora klocktillverkarna? T ex Rolex har ju även en uppsjö av officiella ambassadörer.
Jag förstår inte din kommentar med att RM marknadsföring ”är en bluff”.
 

ScubaKing

Audemars
Ambassadörer har ju de flesta stora klocktillverkarna? T ex Rolex har ju även en uppsjö av officiella ambassadörer.
Jag förstår inte din kommentar med att RM marknadsföring ”är en bluff”.

Läs tråden ovan. Jag har precis skrivit om detta fram och tillbaka. Att jämföra Rolex ambassadörer och RM ambassadörer är som att jämföra äpplen och hamburgare
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Läs tråden ovan. Jag har precis skrivit om detta fram och tillbaka. Att jämföra Rolex ambassadörer och RM ambassadörer är som att jämföra äpplen och päron.
Ja det har jag gjort och förstår fortfarande inte så förtydliga gärna.

Är det du reagerar på att vissa tvivelaktiga karaktärer bär RM och då enligt din utsago är inofficiellt ”sponsrade” av RM? (trots att de inte är listade på deras hemsida)
Är ”bluffen” då att de ger bort klockor till inflytelserika personer som har tvivelaktiga bakgrunder?
 

ScubaKing

Audemars
Ja det har jag gjort och förstår fortfarande inte så förtydliga gärna.

Är det du reagerar på att vissa tvivelaktiga karaktärer bär RM och då enligt din utsago är inofficiellt ”sponsrade” av RM? (trots att de inte är listade på deras hemsida)
Är ”bluffen” då att de ger bort klockor till inflytelserika personer som har tvivelaktiga bakgrunder?

Delvis det, delvis att sätta priserna högt bara för att. Dvs att själva grejen är priset.
 
Topp