Som insatt i branschen och ser saker från insidan och att jag känner ett antal som jobbar på RM, så kan jag säga med hyfsad säkerhet att det inte är som du tror. Utöver deras ambassadörer och samarbetspartners så är det ytterst få gratisklockor som ges bort. Vissa lånas ut på vissa uppdrag men detta är rätt ovanligt.
Hur skulle företaget fortsätta att öka sin omsättning, trots att de inte ökar som produktion avsevärt i antal (för några år sedan var det kring 2700 klockor per år, nu är det någonstans kring 3500-3700.) om de ger bort så många som du tror, och framförallt av deras dyra pjäser, samt betalar dessa personer?
Kan det vara så att de ultra-förmögna tröttnat på att 95% av alla top-echelon klockor är av relativt klassiskt design? Att de vill ha något sportigare? Något oerhört bekvämt, vilket jag kan säga personligen att RM är, lätt och generellt rätt coolt i vissas ögon.
Inte alla vill alltid ha en Patek, AP, Lange etc, ibland kanske de vill ha något futuristiskt och mer modernt.