• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Tg195 i sin rätta miljö. Brigadmuseet i Karlstad.
IMG_20200510_214743_356.jpg
 

Bilagor

  • DSC_3077-2.jpg
    DSC_3077-2.jpg
    247 KB · Visningar: 8

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Samma här!
Jag beställde ett band av Anders av flygvapnets gamla pistolhölster , med kronmärkningslogga på.
Blev riktigt bra för mig.
6651F983-3F59-4F20-A1A9-7098138553B2.jpeg
Skoj idé! Har själv ett gammalt patronbälte som jag hoppas kunna "recycla" till några klockband om jag kan få tillgång till en spaltmaskin eller vad det heter. Vad är det för hölster du använt exakt? Har du en bild på det innan det slaktades?
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Många olika tidsepoker i den bilden helt klart, När utgick Lemanian ur krigsorganisationen?
Vet inte hur länge Tg195 var med, men den var knappast med när M90 började användas sent -80 tal. Antar att museet använt vad man haft när man satte upp vissa utställningar. Notera fö att uret bäres med bandet fastskruvat i handleden ... här ska inte stjälas någon klocka inte!
 
Skoj idé! Har själv ett gammalt patronbälte som jag hoppas kunna "recycla" till några klockband om jag kan få tillgång till en spaltmaskin eller vad det heter. Vad är det för hölster du använt exakt? Har du en bild på det innan det slaktades?

Det var awstraps som inhandlade flygvapnets pistolhölster, så ställ frågan, han är en trevlig prick som gärna hjälper dig!:)
 

Ed Black

Breitling
Vilket härligt ur du har fått tag i ! Mera bilder Tack. !! Tror du snart får svar från ”Esset på Lemania ” Viggen”. Du är i trygga händer. Har ett ex själv, så jag vill gärna följa ditt ägande till detta udda, men framförallt fantastiskt välbyggda ur. Val av band.. du hittar nog din stil när ni får umgås ett tag.
Tack för det! Ja det är ett fint ur med en väldigt go känsla i. Kan fylla i historien lite om just detta urets bakgrund. Gentlemannen som jag köpte den av hade varit räddningsledare inom försvaret, F6 i Karlsborg. Klockan fick han ta över när Viggenpiloterna fick nya (Breitling) som spons - alltså Breitling levererade klockorna gratis som en PR-grej. Som räddningsledare behövde han kunna ta tid från att ett plan störtat, hur lång tid de hade på sig för räddningsinsatsen, innan planet exploderade, beroende på vilka vapen det var bestyckat med. I åtanke hade man en förfärlig olycka när en Lansen störtade med en 250 kilos laddning.
 

Fakachta

Breitling
Köpte den här på tradera för nåt år sen. Vet inte om det är en riktig militärklocka eller bara Tissot som försökte hänga på pilottrenden snygg är den i alla fall
 

Bilagor

  • 3A818273-E9FE-46CE-83B6-85E4DAA21ADE.jpeg
    3A818273-E9FE-46CE-83B6-85E4DAA21ADE.jpeg
    488.7 KB · Visningar: 6

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Gillar Bund skarpt men absolut inte på Bund-strap, tycker den passar bra på i princip allt annat (gillar inte heller NATO dock..) :)
IMG_2941.jpeg

Min förra Bund körde jag på Omega Shark Mesh ett tag, kanske inte helt koscher men det var faktiskt inte så dumt det heller :happyhappy:
IMG_0782.jpeg

Säkert mången "die hard" militärur fan som tycker att länk på militär ur är höjden av hädelse men jag gillade det i alla fall :)
 
Senast ändrad:
Topp