• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hej tråden :)

Tänkte fråga er som är något mer insatta i militär ur om en ganska risig Alpina jag plockade upp.

På baksidan finns ”54/AL 25-275” ingraverat. Det är inget som ser ut att vara original och jag tycker att gravyren och typsnittet ser ut som något som militären kanske petat dit. Är det något ni känner igen och vad betyder märkningen i sånna fall?

Tack på förhand :)
27C42899-C25D-4071-8C06-F6C6608C653F.jpeg
 
Senast ändrad:

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Hej tråden :)

Tänkte fråga er som är något mer insatta i militär ur om en ganska risig Alpina jag plockade upp.

På baksidan finns ”54/AL 25-275” ingraverat. Det är inget som ser ut att vara original och jag tycker att gravyren och typsnittet ser ut som något som militären kanske petat dit. Är det något ni känner igen och vad betyder märkningen i sånna fall?

Tack på förhand :)
27C42899-C25D-4071-8C06-F6C6608C653F.jpeg
Ser ut som en ganska amatörmässig gravyr, men det utesluter ju inte militär proveniens. Har ingen aning om vad inskriptionen står för. Bild på framsidan?
 
Såg snyggare ut utan lupp :) Sitter ett ETA9362 i den. Gissar att den är från 76-79 någon gång.
C47BFBF2-E285-4B35-85F0-047A9394426F.jpeg

Jag har en Citizen med snarlik urtavla och visare, och som kanske kan dateras ungefär till samma period.
På min Citizen ser man både en klar, om än malplacerad, kronmärkning i nedre högra hörnet.
Dessutom en tydlig stämpling på baksidan, märkt BK113, vilket skulle kunna stå för Blekinge Kustartilleri.
Vad jag vill med detta är att säga att om min klocka är ungefär samma tidsålder på som din, och om man ser de klara, skarpa och tydliga graveringarna på min, så tror jag att din klocka inte är av militärt ursprung.
Men jag kan naturligtvis ha fel.
Däremot är ju alla typer av märkningar lite spännande att leta up varifrån dom kommer och varför... kanske sitter du på någon roligare historia än militärt ursprung:)
5378E303-7D67-421F-A8AD-10BB5DCAE117.jpeg

2CAD3490-436D-4288-9124-37C934E9617C.jpeg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jag har en Citizen med snarlik urtavla och visare, och som kanske kan dateras ungefär till samma period.
På min Citizen ser man både en klar, om än malplacerad, kronmärkning i nedre högra hörnet.
Dessutom en tydlig stämpling på baksidan, märkt BK113, vilket skulle kunna stå för Blekinge Kustartilleri.
Vad jag vill med detta är att säga att om min klocka är ungefär samma tidsålder på som din, och om man ser de klara, skarpa och tydliga graveringarna på min, så tror jag att din klocka inte är av militärt ursprung.
Men jag kan naturligtvis ha fel.
Däremot är ju alla typer av märkningar lite spännande att leta up varifrån dom kommer och varför... kanske sitter du på någon roligare historia än militärt ursprung:)
5378E303-7D67-421F-A8AD-10BB5DCAE117.jpeg

2CAD3490-436D-4288-9124-37C934E9617C.jpeg
Så kan det säkert vara :) Tyckte bara att det var ett udda nummer att gravera in. Sökt lite på nuffrorna men inte hittat något om vilken betydelse de kan ha.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
@Senpai

Jag tänker mig att Seiko 7005an är:
M3440-503010 Seiko , vattentät 70 m , 1973

Här är bild på två exemplars baksidor.
57E01C6F-E6ED-4930-B4CD-F656AE324FA5.jpeg
7F64EB22-1EF1-49A0-8D4B-DBEB72254BF5.jpeg

Ja, det är den slutsatsen jag dragit också. Men det hade varit kul att få detta bekräftat. Jag skickade mail till FM och fick svar från Muskö:

”Försvarsmakten har under årens lopp köpt in en stor flora av olika klockor för olika behov. I Marinen har det främst rört dykklockor till såväl arbetsdykare som attackdykare och röjdykare. Vi har även emellanåt tilldelat navigatörer på vissa fartyg personliga kronometrar. Någon information om vilka kommersiella modellbeteckningar som döljer sig bakom våra interna förrådsbeteckningar har tyvärr inte Försvarsmakten tillgång till. Av bilden att döma vore det emellertid ett sannolikt antagande att tro att detta rör sig om en klocka som tilldelats dykare.

Som du kanske känner till görs inte inköpen av materiel av Försvarsmakten utan av den fristående myndigheten Försvarets materielverk, vilken inrättades 1968. Om klockan inte är äldre än så, vilket jag håller för troligt, kan möjligen FMV hjälpa dig i dina efterforskningar.

Vad som däremot kan konstateras är att kronmärkning vanligen ska ses som en kvalitetsstämpel.
Å myndighetens vägnar vill jag önska dig lycka till.
Väl mött!”
Löjtnant S****

Ett väldigt generellt svar men ändå mycket hövligt och kul att de tar sig tid att svara. FMV har tyvärr inte svarat på mitt mail. Kanske jag ska försöka igen. Intressant också att ingen av bilderna på en kronmärkt 7005-8050/8052 kommer på den H-länk som tillhör, utan samtliga är på nato/perlon/gummi. Tack för att du delade den sista bilden, vad är källan till den? Har inte sett den tidigare. Då är vi uppe i 3st vad jag vet.
 

L A

Breitling
Spontant så känner jag inte igen denna, ingen klocka som ringer. Ser ut att vara i fint skick dock är det en del märken så det borde gå att jämföra med de kända exemplaren (dock lite tidsödande). Blir lite fundersam då det vid en snabbtitt inte går att se några spår efter den "brutala" märkningen mellan bandhornen.
För att svara på din fråga så får jag känslan att jag inte sett denna tidigare (men jag kan ha fel).
Hej @hejo
Vet du om alla Viggen har märkning mellan bandhornen (som sedan kan vara bortslipade)?
Om inte, vilka hade resp.hade inte märkningen?
Jag tror denna Viggen var uppe för försäljning på Kaplans i nov-18
 

hejo

Panerai
Hej @hejo
Vet du om alla Viggen har märkning mellan bandhornen (som sedan kan vara bortslipade)?
Om inte, vilka hade resp.hade inte märkningen?
Jag tror denna Viggen var uppe för försäljning på Kaplans i nov-18
Hej,
Man skall nog vara lite försiktig med att "veta" när det gäller Viggen :) Dock är teorin följande:
Batch I (första leveransen) av klockorna hade serinr upp till ca 200 (högsta Batch I jag sett är 190).
Batch I´s märkning på baklocket (kronorna och M-nr) har en "tunnare" märkning och en lite annorlunda font än Batch II. Dessutom är serienumret inte präglat utan graverat för hand. På många Batch I är serienumret nästan helt bortslitet och kronorna och M-nr svårt att se. Mellan bandhornen finns serienumret och det är klumpigt/otydligt (förmodligen gjord med syra) - se bild.
Batch II (andra leveransen) hade förmodligen serienr upp till 400 (har sett nr mellan 205 och 303). Batch II har tydligare märkning och även stansat serienr och enbart på baklocket.
Det som i övrigt skiljer dessa batchar åt är att kronan på batch I har en krona som är räfflad (på utsidan) och batch II:ans krona är helt slät.
Som sagt det är inte mycket vi vet med säkerhet men jag tror de flesta håller med mig i ovan.

Batch I.PNG
 

Beo

Patek
IMG_5926.jpeg

IMG_5927.jpeg

"Marathon H3 Military MIL-W-46374E Mechanical Wrist Watch"
Grattis till den där,var det den som var på köp o sälj för ett litet tag sen?den är rackarns trevlig så om du tänker låta den vandra vidare nån gång kan du väl skicka ett pm:)?år och datum har betydelse för mig nämligen:D..
 

Ed Black

Breitling
Välkommen Lemania Viggen nr 143. Behöver ett band. Den gamle officeren som jag köpte den av menade att de kom på svart lite grövre läderband. Har läst här lite olika teorier om nato eller så. Tar gärna emot tips på nato eller läder med rätt känsla. Vill inte att det känns för nytt/billigt. Vad tycker ni?
2020-05-09 21.34.01.jpg
2020-05-09 21.34.12.jpg
 

Ed Black

Breitling
Lite överraskad att det inte var fasta bandstift. Ändå viktigt att de inte lossnade och flög runt i kabinen.
 
Senast ändrad:

Pictor

Audemars
Välkommen Lemania Viggen nr 143. Behöver ett band. Den gamle officeren som jag köpte den av menade att de kom på svart lite grövre läderband. Har läst här lite olika teorier om nato eller så. Tar gärna emot tips på nato eller läder med rätt känsla. Vill inte att det känns för nytt/billigt. Vad tycker ni?
2020-05-09 21.34.01.jpg
2020-05-09 21.34.12.jpg
Vilket härligt ur du har fått tag i ! Mera bilder Tack. !! Tror du snart får svar från ”Esset på Lemania ” Viggen”. Du är i trygga händer. Har ett ex själv, så jag vill gärna följa ditt ägande till detta udda, men framförallt fantastiskt välbyggda ur. Val av band.. du hittar nog din stil när ni får umgås ett tag.
 

fc2

Rolex
Slänger in denna post även här.

Jag är på jakt efter två specifika delar; en specifik tavla tillsammans med tillhörande Lemania cal 1872 som en gång suttit i en vad som kan varit en prototyp av en Lemania Viggen. Klockan, bild nedan, har inte kvar sin boett utan tavla och verk är på vift. De skulle jag väldigt gärna få tag i!

Det är snart sex år sedan som boett och tavla+verk skiljdes åt, men min förhoppning är att tavla+verk finns kvar i någons gömmor.

Om någon har nån info som kan leda mig i rätt riktning skulle jag vara väldigt tacksam.

Lemania_prot_1.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Välkommen Lemania Viggen nr 143. Behöver ett band. Den gamle officeren som jag köpte den av menade att de kom på svart lite grövre läderband. Har läst här lite olika teorier om nato eller så. Tar gärna emot tips på nato eller läder med rätt känsla. Vill inte att det känns för nytt/billigt. Vad tycker ni?
2020-05-09 21.34.01.jpg
2020-05-09 21.34.12.jpg
Jag var grymt nöjd med det jag fick gjort till mig awstraps. Läder på insidan. Grattis till en fin klocka :)
Inwibg2.jpg
 
Topp