• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Har sett många sådana "DPW" på ebay med olika sköldar och liknande på urtavlan. Vad är historian bakom dessa, är de issued?
Är nog en mix när det gäller DPW. Gåvor, PX försäljning och issued. De har bland annat levererat issued klockor åt Marina Militare. Inte sprungit på ngn annan med detta case förrut själv. Däremot sjukt många "Breitling Colt". Måste jag gissa så är detta en relativt påkostad gåva till helikopterpiloter. FN pengar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är nog en mix när det gäller DPW. Gåvor, PX försäljning och issued. De har bland annat levererat issued klockor åt Marina Militare. Inte sprungit på ngn annan med detta case förrut själv. Däremot sjukt många "Breitling Colt". Måste jag gissa så är detta en relativt påkostad gåva till helikopterpiloter. FN pengar.
Lite exempel på dessa issued från DPW?
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Lite exempel på dessa issued från DPW?
DPW marina militare.jpg

Finns ett gäng till om du googlar
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Hade de då ett inventarienummer eller vad man kallar märkningen på militärur för?
Ja :) . Min hade t ex #37 tror den finns kvar på forumet. Vill du dyka ned i ett kaninhål deluxe så kolla in Italienska forum när de debatterar olika definitioner, märkningar och upphandlingar. Edit: De tillverkade (monterade) även modellen för franska Marine Nationale.
IMG_20190608_205437_470.jpg
20190608_204905.jpg
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
På tradera nu,lägger om bilder för att dokumentera. Norsk militärklocka Luftforsvaret.
96DCA087-4C88-401E-B41E-A8D1245AAF93.png

68C71AF3-1EFF-4C61-A41E-E237A44E923E.png

0845FBDB-6C87-481E-8DCB-F5CC75AC1EA3.png

F35F657C-C475-451F-AA43-9F5CA757424C.png

9C535029-A767-4A9C-ACED-F70DE4BABF00.png

A3DB87F1-DD2F-4146-9F1A-BC6AAED81F9C.png

B3590E82-18F3-4935-B805-FD46F282C548.png
Nu blir det här anekdotberättaden men jag har via en bekant fått bekräftat att dessa iaf användes av piloter i norska luftförsvaret, han känner en gammal pilot som bar en. Sen om de gavs ut av förvaret själva vet jag inte, jag kan gräva vidare, piloten lever fortfarande så det bör gå att ta reda på.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu blir det här anekdotberättaden men jag har via en bekant fått bekräftat att dessa iaf användes av piloter i norska luftförsvaret, han känner en gammal pilot som bar en. Sen om de gavs ut av förvaret själva vet jag inte, jag kan gräva vidare, piloten lever fortfarande så det bör gå att ta reda på.
Det hade varit väldigt intressant. Det konstiga är ju att det är så många olika klockmodeller som har denna märkningen. Ebel, Movado och Kronometer Stockholm. Ebeln ovan inte ens vattenskyddad.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Det hade varit väldigt intressant. Det konstiga är ju att det är så många olika klockmodeller som har denna märkningen. Ebel, Movado och Kronometer Stockholm. Ebeln ovan inte ens vattenskyddad.

När jag hade Ebeln så hade mycket kontakt med Ompalompa och en till på Tidssonen men fick aldrig fram någon mer info än det som sagts. Ompalompa gjorde en sammanställning för något år sen på de klockor med märkning som han känner till.
https://www.tidssonen.no/forum/threads/klokker-i-luftforsvaret.33259/post-718633 (hela tråden är värd att läsa).
 

hejo

Panerai
Härligt skick! Är det ett ex vi känner igen? @hejo ?
Spontant så känner jag inte igen denna, ingen klocka som ringer. Ser ut att vara i fint skick dock är det en del märken så det borde gå att jämföra med de kända exemplaren (dock lite tidsödande). Blir lite fundersam då det vid en snabbtitt inte går att se några spår efter den "brutala" märkningen mellan bandhornen.
För att svara på din fråga så får jag känslan att jag inte sett denna tidigare (men jag kan ha fel).
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Jag kan inte direkt bringa någon klarhet i dina frågor, men här är ett enligt uppgift kronmärkt exemplar av 7005:
68C87C1D-B116-4BF6-95E4-69BBC6E4B69D.jpeg


Den är dock fastskruvad på en platta så jag har inte sett gravyren med egna ögon. Ska dock be att få göra det vid tillfälle. På nästa bild, som är en 6105, syns även en del av ett tidningsurklipp som om jag inte ser helt fel är en 7005. Av den annonsen skulle man ju kunna dra slutsatsen att den sålts på vanliga marknaden som du uttrycker det.
EAE5BD5C-7EB8-47D7-AEC3-8C55FA4ECCA7.jpeg


Dessa två sitter på väggen i en marin dykeriverkstad. Enligt listan du citerade så är den inköpt som flygmateriel, hur den hamnat där den hamnat har jag ingen aning om men jag kan försöka höra efter vid tillfälle. Tycker själv att de har en mycket trevlig boettform och skulle gärna själv ha en.

Se även här militär 7005 här:
https://klocksnack.se/threads/den-unika-seiko-kvartetten.68303/

Har du någon mer info ang, detta? Vore kul om du fick klämma på dem och ta en bild på baksidan. Finns väldigt begränsad information om just 7005an.
 
Topp