Jag har visst svårt att hålla mig ifrån dessa (min fjärde?) …i tid till julen dök det upp ännu en flygardinka från England… Det här är en Omega HS8 från Fleet Air Arm dvs flyget inom Royal Navy i Storbritannien och är från 1943/44 och har antagligen använts av en navigatör eller pilot. Serienummer 9.95M.
Det här är en s.k. ”issued” klocka, d.v.s. den har givits ut som professionell utrustning till sin användare. Issued betecknar oftast en militär klocka, men kan även vara privat som tex ”Comex” dykklockor. Issued klockor är i allmänhet märkta med ett serienummer och är ett särskilt populärt samlarområde på vintageklockor. Jag gillar det, dels för att det så tydligt placerar klockan i en tid och ett sammanhang, dels för att klockan så tydligt är ett instrument/verktyg snarare än en modeassessoar.
Inte det bäste exemplaret jag haft, men med originaltavla och charmig patina. På en sån här klocka vill man ju inte ha exet som legat på förrådet hela sitt liv utan hellre det som har varit i vattnet och i aktiv tjänst!
HS ”broadarrow” 8 är RN:s kod för ”pilots wristwatch”.
Ursprungligen bars dessa klockor antagligen på grisskinn eller beige tygstronk. Klockorna hade fasta bandstift från början så det är ”open end” som gäller. Mitt ex har dock fått bandstiften urborrade, mindre originalitet, men enklare att använda… Får skaffa ett sandfärgat band till sommaren!
Se nedan några urklipp ur originalbilder från FAA, avsmalnande strap, ljust tyg, fatstrap.
Lyxig originalkartong (inte min)
Originalspec.
Den här typen av lakonisk/drakonisk/ironisk humor måste man ju bara älska (en annan Omegaägare berättar om proveniensen på sin 6b/159)…
My wife's grandfather was a Pathfinder Navigator in a Lancaster and was issued with this Omega. He was shot down and hidden by the French Resistance, after getting back to the UK and his squadron, he tried to return the watch and was told 'you lost a brand new Lancaster, keep the bloody watch'! …nåja… …killen på förrådet är egentligen onödigt hård… ”Operational average life expectancy” på en Lancaster var 40 timmar flygtid… ungefär som kraftreserven på Omegan…
Finns en del färgbilder från tiden som gör det hela lite mer levande
FAA
RAF
FAA