• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....










Jag har visst svårt att hålla mig ifrån dessa (min fjärde?) …i tid till julen dök det upp ännu en flygardinka från England… Det här är en Omega HS8 från Fleet Air Arm dvs flyget inom Royal Navy i Storbritannien och är från 1943/44 och har antagligen använts av en navigatör eller pilot. Serienummer 9.95M.


Det här är en s.k. ”issued” klocka, d.v.s. den har givits ut som professionell utrustning till sin användare. Issued betecknar oftast en militär klocka, men kan även vara privat som tex ”Comex” dykklockor. Issued klockor är i allmänhet märkta med ett serienummer och är ett särskilt populärt samlarområde på vintageklockor. Jag gillar det, dels för att det så tydligt placerar klockan i en tid och ett sammanhang, dels för att klockan så tydligt är ett instrument/verktyg snarare än en modeassessoar.


Inte det bäste exemplaret jag haft, men med originaltavla och charmig patina. På en sån här klocka vill man ju inte ha exet som legat på förrådet hela sitt liv utan hellre det som har varit i vattnet och i aktiv tjänst!



HS ”broadarrow” 8 är RN:s kod för ”pilots wristwatch”.





Ursprungligen bars dessa klockor antagligen på grisskinn eller beige tygstronk. Klockorna hade fasta bandstift från början så det är ”open end” som gäller. Mitt ex har dock fått bandstiften urborrade, mindre originalitet, men enklare att använda… Får skaffa ett sandfärgat band till sommaren!


Se nedan några urklipp ur originalbilder från FAA, avsmalnande strap, ljust tyg, fatstrap.




















Lyxig originalkartong (inte min)




Originalspec.




Den här typen av lakonisk/drakonisk/ironisk humor måste man ju bara älska (en annan Omegaägare berättar om proveniensen på sin 6b/159)…


My wife's grandfather was a Pathfinder Navigator in a Lancaster and was issued with this Omega. He was shot down and hidden by the French Resistance, after getting back to the UK and his squadron, he tried to return the watch and was told 'you lost a brand new Lancaster, keep the bloody watch'! …nåja… …killen på förrådet är egentligen onödigt hård… ”Operational average life expectancy” på en Lancaster var 40 timmar flygtid… ungefär som kraftreserven på Omegan…




Finns en del färgbilder från tiden som gör det hela lite mer levande


FAA




RAF




FAA

 









Jag har visst svårt att hålla mig ifrån dessa (min fjärde?) …i tid till julen dök det upp ännu en flygardinka från England… Det här är en Omega HS8 från Fleet Air Arm dvs flyget inom Royal Navy i Storbritannien och är från 1943/44 och har antagligen använts av en navigatör eller pilot. Serienummer 9.95M.


Det här är en s.k. ”issued” klocka, d.v.s. den har givits ut som professionell utrustning till sin användare. Issued betecknar oftast en militär klocka, men kan även vara privat som tex ”Comex” dykklockor. Issued klockor är i allmänhet märkta med ett serienummer och är ett särskilt populärt samlarområde på vintageklockor. Jag gillar det, dels för att det så tydligt placerar klockan i en tid och ett sammanhang, dels för att klockan så tydligt är ett instrument/verktyg snarare än en modeassessoar.


Inte det bäste exemplaret jag haft, men med originaltavla och charmig patina. På en sån här klocka vill man ju inte ha exet som legat på förrådet hela sitt liv utan hellre det som har varit i vattnet och i aktiv tjänst!



HS ”broadarrow” 8 är RN:s kod för ”pilots wristwatch”.





Ursprungligen bars dessa klockor antagligen på grisskinn eller beige tygstronk. Klockorna hade fasta bandstift från början så det är ”open end” som gäller. Mitt ex har dock fått bandstiften urborrade, mindre originalitet, men enklare att använda… Får skaffa ett sandfärgat band till sommaren!


Se nedan några urklipp ur originalbilder från FAA, avsmalnande strap, ljust tyg, fatstrap.




















Lyxig originalkartong (inte min)




Originalspec.




Den här typen av lakonisk/drakonisk/ironisk humor måste man ju bara älska (en annan Omegaägare berättar om proveniensen på sin 6b/159)…


My wife's grandfather was a Pathfinder Navigator in a Lancaster and was issued with this Omega. He was shot down and hidden by the French Resistance, after getting back to the UK and his squadron, he tried to return the watch and was told 'you lost a brand new Lancaster, keep the bloody watch'! …nåja… …killen på förrådet är egentligen onödigt hård… ”Operational average life expectancy” på en Lancaster var 40 timmar flygtid… ungefär som kraftreserven på Omegan…




Finns en del färgbilder från tiden som gör det hela lite mer levande


FAA




RAF




FAA

Mycket trevlig. Ser ofta dessa med utbytt boett och tavla från 1950-talet men originalet är mycket coolare.

Har noterat att många militärur från 1900-talets första hälft har blå visare, som Omegan ovan. Finns det nåt specifikt syfte med det, eller är det bara en designgrej?
När man härdar metall genom upphättning så får det en blå färg :)
 
Så det handlar kanske helt enkelt om enkelhet och inga onödiga utsmyckningar, kanske? Att man helt enkelt bara härdat visarna utan att förnickla/försilvra/kroma dom efteråt.
Kan nog har varit båda av enkelhet och som utsmyckning, jag menar, hur coolt är det inte med visare som skiftar i blått? ;)

MN2.jpg
 









Jag har visst svårt att hålla mig ifrån dessa (min fjärde?) …i tid till julen dök det upp ännu en flygardinka från England… Det här är en Omega HS8 från Fleet Air Arm dvs flyget inom Royal Navy i Storbritannien och är från 1943/44 och har antagligen använts av en navigatör eller pilot. Serienummer 9.95M.


Det här är en s.k. ”issued” klocka, d.v.s. den har givits ut som professionell utrustning till sin användare. Issued betecknar oftast en militär klocka, men kan även vara privat som tex ”Comex” dykklockor. Issued klockor är i allmänhet märkta med ett serienummer och är ett särskilt populärt samlarområde på vintageklockor. Jag gillar det, dels för att det så tydligt placerar klockan i en tid och ett sammanhang, dels för att klockan så tydligt är ett instrument/verktyg snarare än en modeassessoar.


Inte det bäste exemplaret jag haft, men med originaltavla och charmig patina. På en sån här klocka vill man ju inte ha exet som legat på förrådet hela sitt liv utan hellre det som har varit i vattnet och i aktiv tjänst!



HS ”broadarrow” 8 är RN:s kod för ”pilots wristwatch”.





Ursprungligen bars dessa klockor antagligen på grisskinn eller beige tygstronk. Klockorna hade fasta bandstift från början så det är ”open end” som gäller. Mitt ex har dock fått bandstiften urborrade, mindre originalitet, men enklare att använda… Får skaffa ett sandfärgat band till sommaren!


Se nedan några urklipp ur originalbilder från FAA, avsmalnande strap, ljust tyg, fatstrap.




















Lyxig originalkartong (inte min)




Originalspec.




Den här typen av lakonisk/drakonisk/ironisk humor måste man ju bara älska (en annan Omegaägare berättar om proveniensen på sin 6b/159)…


My wife's grandfather was a Pathfinder Navigator in a Lancaster and was issued with this Omega. He was shot down and hidden by the French Resistance, after getting back to the UK and his squadron, he tried to return the watch and was told 'you lost a brand new Lancaster, keep the bloody watch'! …nåja… …killen på förrådet är egentligen onödigt hård… ”Operational average life expectancy” på en Lancaster var 40 timmar flygtid… ungefär som kraftreserven på Omegan…




Finns en del färgbilder från tiden som gör det hela lite mer levande


FAA




RAF




FAA

Tacktack och stort, fett grattis till en grym klocka!!!
 
För att det är ett arbetsredskap, ibland skall detta redskap klara av extrema förhållanden/ha särskilda specefikationer = kan bli väldigt dyrt och man kan då inte räkna med att en person skall lägga ut pengarna.
 
För att det är ett arbetsredskap, ibland skall detta redskap klara av extrema förhållanden/ha särskilda specefikationer = kan bli väldigt dyrt och man kan då inte räkna med att en person skall lägga ut pengarna.
Känns som man kommer ganska långt med en GShock..... Köper inte riktigt det argumentet. Förr kanske det var ett giltigt skäl, det håller jag med om. Men nuförtiden är jag extremt skeptisk

Är iofs i vintageforat
 
Kan nån förklara för mig varför Försvarsmakten förser viss personal med klockor? Det är för mig obegriplig.

Hej "mannis"!

Jag respekterar din åsikt men delar den inte.

Först ett påpekande, även om det inte är något du direkt skriver i ditt inlägg. En vanlig missuppfattning är nämligen att Försvarsmakten ”delar ut” klockor till sina piloter, d.v.s. skänker dessa till sin personal, utan kostnad för den enskilde. Så är det inte. Klockorna är flygtjänstmateriel vilka i likhet med dräkt, hjälm, väst, flygkängor m.m. brukas av den som upprätthåller flygtjänst inom Flygvapnet. När man avslutar sin karriär lämnas utrustningen tillbaka, den tillhör Försvarsmakten.

Klockan ingår som del i flygtjänstutrustningen och oavsett om det finns flygtidsur i den aktuella luftfarkosten skall den bäras av besättningen då det finns tillfällen, räknar inte upp dem här, då inhämtning av korrekt tid endast eller enklast kan ske med hjälp av armbandsuret. Arbetsgivaren (Flygvapnet/Försvarsmakten/Staten) ställer krav på utrustningens funktion och bärande och tillhandahåller därför en klocka för detta, i det kan i alla fall jag inte se något fel. Det finns andra yrkesgrupper i samhället som erhåller tjänsterelaterad utrustning av sin arbetsgivare vilket jag förstås också anser är relevant. Bra och ändamålsenlig utrustning gör dig nämligen bättre och säkrare i din yrkesroll.

Det är säkerligen så att det finns andra klockor som skulle fungera lika bra i flygsammanhang, både dyrare och billigare. Jag tror faktiskt att danskarna flyger med en variant av Casio G-Shock runt handleden och den fungerar förmodligen alldeles förträffligt. Jag tycker trots det att det är bra att Försvarsmakten köpte in en svensk "pilotklocka" denna gång, det finns onekligen ett sorts symbolvärde i det. Om vi inte trodde på det vi gör skulle det kanske ha varit bäst att upphandla en hög med Vostokkronografer från ryssarna (ironi!). Har för mig att det köptes in 1100 Sjöö Sandström UTC Skydiver á 10 000:- styck. Mycket pengar förvisso men klockorna kommer att brukas under flera år så i det stora hela tror jag ändå att det var ett bra köp. Skriver inte detta inlägg för att få dig att ändra åsikt, bara delge dig min. Fortfarande i forumets vintagedel dock, vilket kanske blir lite fel, men jag tyckte det var bäst att svara här.

Vill avslutningsvis tillönska dig och övriga läsare av detta en trevlig helg!

 
Senast ändrad:
Ytterligare två klockor till tråden , den första har jag visat tidigare i Fickur , men passar lika bra här.
Armbandsuret är en Revue Sport från 1930 talet , Tyska Wermacht hade dessa som tjänsteur oftast märkta med D H eller bara D på baksidan.
Min är inte märkt utan har bara serie nr 105390 och gravyren H J . Typisk 30 tals storlek påca 30 mm .
Nästa Ur är ett så kallat " Wachtuhr " ett Junghans Fickur från slutet av trettiotalet med alarmfunktion , dessa fanns också hos WH men jag har aldrig sett
någon klocka med D H märkning, kanske privatköpta ? Mörkgrå boett . /
P1040156.JPG
P1040155.JPG
Christer
 
Saxat från Kings hemsida, modemagasinet för män , en artikel under Veckans Vintage från 2009, som jag tycker skall läggas in här:

Helikoptrar kan vara det absolut tuffaste som finns. Talrika filmer vore bortglömda utan kända helikopterscener (Apocalypse Now? Mannen på taket?), internationella playboys skulle inte ha det mest ståndsmässiga sättet i världen att anlända till kasinot (landa på gräsmattan och hoppa ut i smoking…) och några av mina absolut starkaste minnen i gröna kläder (att blåsa fram över ytterskärgården för att luftlandsättas på "Taggtrådshawaii"…) skulle inte längre finnas. Helikoptrar är tuffa – och detsamma gäller grabbarna och töserna som spakar dem.

Vi har tidigare snuddat vid svenska och tyska flygvapenpiloters tilldelade kronografer och Seikos popularitet bland militärer. Var korsas dessa två (och ovanstående hyllning)? Jo, i en Seikokronograf, tilldelad svenska helikopterpiloter.
Seikokronograf 7A28.jpg

Seikokronografen 7A28 (som betraktas som ett av de mest sofistikerade quartzverken någonsin) tilldelades i början av åttiotalet till de brittiska piloterna och navigatörerna i RAF. Modellen följdes cirka ett decennium senare av modellen 7T27, som är veckans vintagemodell.

Vårt exemplar har lånats av en gentleman som arbetat som pilot på såväl pansardödaren Hkp9 som ubåtsjägaren Hkp4, och det är uppenbart att klockan använts flitigt. NATO-bandet är riktigt välslitet, trådigt och sådär gôtt snuskigt…
Seikokronografen 7A28.jpg


Kikar man på baksidan är det uppenbart att det här är "the real deal" – M-nummer.

Seikokronograf 7A28..jpg


Jag hade personligen ingen aning om att 7T27:an använts av Försvarsmakten, och måste säga att jag med lika delar förvåning som förtjusning fick se den förra veckan. Jag vill med detta rikta ett stort tack till de två grabbar som gjorde det möjligt att visa upp den här – tack!

Seikokronografen 7A28...jpg
 
Seiko 7A27 Tilldelades flygvapnets helikopterpiloter Hkp9/navigatörer på 90-talet. Skall även ha använts utav förare av ytbärgaren / ubåtsjägaren Hkp4

BB6DB6E4-F6C2-45F4-9AC7-D23A733C3B1D_zpsvtywiryb.jpg

Den är snuskigt bra faktiskt. Gillar min skarpt! Kul klocka med mycket historia och känsla för inte så stora pengar.

image.jpeg


Och trevligt skrivet @Singular

Saxat från Kings hemsida, modemagasinet för män , en artikel under Veckans Vintage från 2009, som jag tycker skall läggas in här:

Helikoptrar kan vara det absolut tuffaste som finns. Talrika filmer vore bortglömda utan kända helikopterscener (Apocalypse Now? Mannen på taket?), internationella playboys skulle inte ha det mest ståndsmässiga sättet i världen att anlända till kasinot (landa på gräsmattan och hoppa ut i smoking…) och några av mina absolut starkaste minnen i gröna kläder (att blåsa fram över ytterskärgården för att luftlandsättas på "Taggtrådshawaii"…) skulle inte längre finnas. Helikoptrar är tuffa – och detsamma gäller grabbarna och töserna som spakar dem.

Vi har tidigare snuddat vid svenska och tyska flygvapenpiloters tilldelade kronografer och Seikos popularitet bland militärer. Var korsas dessa två (och ovanstående hyllning)? Jo, i en Seikokronograf, tilldelad svenska helikopterpiloter.
Seikokronograf 7A28.jpg

Seikokronografen 7A28 (som betraktas som ett av de mest sofistikerade quartzverken någonsin) tilldelades i början av åttiotalet till de brittiska piloterna och navigatörerna i RAF. Modellen följdes cirka ett decennium senare av modellen 7T27, som är veckans vintagemodell.

Vårt exemplar har lånats av en gentleman som arbetat som pilot på såväl pansardödaren Hkp9 som ubåtsjägaren Hkp4, och det är uppenbart att klockan använts flitigt. NATO-bandet är riktigt välslitet, trådigt och sådär gôtt snuskigt…
Seikokronografen 7A28.jpg


Kikar man på baksidan är det uppenbart att det här är "the real deal" – M-nummer.

Seikokronograf 7A28..jpg


Jag hade personligen ingen aning om att 7T27:an använts av Försvarsmakten, och måste säga att jag med lika delar förvåning som förtjusning fick se den förra veckan. Jag vill med detta rikta ett stort tack till de två grabbar som gjorde det möjligt att visa upp den här – tack!

Seikokronografen 7A28...jpg
 
Den är snuskigt bra faktiskt. Gillar min skarpt! Kul klocka med mycket historia och känsla för inte så stora pengar.

image.jpeg


Och trevligt skrivet @Singular
En sån underbar klocka har jag tappat på en strand på Gotland ; (
Jag fick den av mina bäste vän i julklapp, som då var Viggen pilot, som hade flera Seiko liggandes.
Nu för tiden har han såklart en Sjöö Sandström!
Om nån har en sån Seiko till salu så vill jag köpa! Jag har aldrig kommit över den förlusten...
.rillerod
 
Får väl dra upp dom igen, dom passar ju definitivt in här....

dydyvy4a.jpg


ubejysaz.jpg



Sent from my iPhone 4s using Tapatalk



Jag köpte en likadan Omega Dynamic WWW i Bombay för typ 16 år sedan i fint orört skick. Min daterades av en urmakare till 1949 och hade använts av Brittiska armén.
Jag pröjsade 700 spänn i en antikaffär, hade den sedan liggandes i en byrålåda några år och sålde den på tradera för typ 4600 kr. Var helt bombarderad med mail från klocknördar...
FAN! Den skull jag ju INTE sålt...; (
Undrar var den är värd idag?

.rillerod
 
Jag köpte en likadan Omega Dynamic WWW i Bombay för typ 16 år sedan i fint orört skick. Min daterades av en urmakare till 1949 och hade använts av Brittiska armén.
Jag pröjsade 700 spänn i en antikaffär, hade den sedan liggandes i en byrålåda några år och sålde den på tradera för typ 4600 kr. Var helt bombarderad med mail från klocknördar...
FAN! Den skull jag ju INTE sålt...; (
Undrar var den är värd idag?

.rillerod
10 stoppar inte, 20 stoppar inte, 30 stoppar inte.. osv.. osv.. Sorry :dead:
 
Tillbaka
Topp