• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Jag köpte en likadan Omega Dynamic WWW i Bombay för typ 16 år sedan i fint orört skick. Min daterades av en urmakare till 1949 och hade använts av Brittiska armén.
Jag pröjsade 700 spänn i en antikaffär, hade den sedan liggandes i en byrålåda några år och sålde den på tradera för typ 4600 kr. Var helt bombarderad med mail från klocknördar...
FAN! Den skull jag ju INTE sålt...; (
Undrar var den är värd idag?

.rillerod

Oj dumt gjort... Att sälja den alltså.
Men se de från den ljusa sidan. Du tjänade ju lite pengar på den ;)

Kostar en Omega WWW över 30'? Förmodar Dynamic var en felakrivning eller?
Jag har sett på några sidor att den benämns med Dynamic,
Tyvärr har jag också sett priserna, och de ligger alltifrån 10K till 20K (som jag har sett)...
Skickar med en skärmdump från en annons om just den sorten jag hade...

.rillerod

Bilagor

• omega www.jpg
    omega www.jpg
    228.2 KB · Visningar: 96
Kostar en Omega WWW över 30'? Förmodar Dynamic var en felakrivning eller?

Letade tidigare men snöade in på andra WWWer. För inte så länge sedan kostade de inte 30', är tveksam till att de gör det nu.

Sen ska man också ha klart för sig att det finns en hel del 'förfalskade'/omålade WWWer. Just Omegan verkar extra populär att mixtra med, just pga dess popularitet, och många tveksamma ex kommer just från Indien. Klart värt att göra sin läxa om man ska handla.

Senast ändrad:
Letade tidigare men snöade in på andra WWWer. För inte så länge sedan kostade de inte 30', är tveksam till att de gör det nu.

Sen ska man också ha klart för sig att det finns en hel del 'förfalskade'/omålade WWWer. Just Omegan verkar extra populär att mixtra med, just pga dess popularitet, och många tveksamma ex kommer just från Indien. Klart värt att göra sin läxa om man ska handla.

Det är helt sant att kopior finns. Det gäller att ha koll på läget, det hade inte jag utan jag hade nog ren tur. Jag fick dock ett äkthetsintyg till min i GBG, Kollade faktiskt hos 3 olika urmakare. Och min var the real deal, och alltså värd ca 20000 spänn idag.......
som jag sålde för en spottstyver...; (
Bajs!

.rillerod

Är det någon skillnad på TG 195 om de har "Tre kronor" eller "Tre kronor" + M-nummer? Året de gavs ut? De med m-nummer har varit i tjänst längre?

Det är helt sant att kopior finns. Det gäller att ha koll på läget, det hade inte jag utan jag hade nog ren tur. Jag fick dock ett äkthetsintyg till min i GBG, Kollade faktiskt hos 3 olika urmakare. Och min var the real deal, och alltså värd ca 20000 spänn idag.......
som jag sålde för en spottstyver...; (
Bajs!

.rillerod

Kul! Och tråkigt... Eller hur man nu ska se på saken! :)

Fantastisk historia så klart - och kul minne!

Det finns ju också ett problem, med flera WWWer att 'äkta' klockor fått ommålade tavlor, gäller som sagt särskilt Omega som det verkar. För mig tar det bort hela charmen och intresset för klockan. Tittar man på EBay kommer många av dessa ommålade just från Indien - som tur är finns det några tells kring original/ommålat.

Är det någon skillnad på TG 195 om de har "Tre kronor" eller "Tre kronor" + M-nummer? Året de gavs ut? De med m-nummer har varit i tjänst längre?

När det gäller TG:n så finns det lite olika märkningar och kombinationer, min analys är förmodligen inte helt komplett :-(
Ur märkta med 54 (årtal):
- Kronmärkning: små kronor
- Tavelvarianter: TG195 är vanligast men tavlor som är blanka förekommer, har även sett Tg195 och att kronan över A:et i Lemania saknas
Ur märkta med 57 (årtal):
- Kronmärkning: stora kronor
- Tavelvarianter: Tg195
Ur märkta med 58:
- Kronmärkning: stora kronor (finns även exemplar med 3*3 små kronor)
- Tavelvarianter: Tg195
Ur märkta med 66 (årtal): Finns väldigt få märkta -66
- Kronmärkning: små kronor samt M-nr
- Tavelvarianter: Blank tavla och Tg195 förekommer

-66 med M-nr är med största sannolikhet äldre ur som blivit ommärkta när de varit inne på förrådet.
M-nummer systemet tillkom först då FMV bildades 1968, så frågan är varför dessa är märkta -66 :confused:

HS8:an fick lämna till @Matts igår (stenhård en-in-en-ut princip på casa NA numera...) men en Omega WWW trillade in redan idag!
Omärkt baksida, vilka troligen gick till Australienska trupperna, har beställt utdrag ur Omega-arkivet, serienummer tyder på sept-okt 1945?
bättre skick än förväntat, mycket fin tavla utan de tråkiga färgsläppen i trycket man ofta ser, jämn och fin oförstörd matt, kanske skulle må bra av en re:lume på visarna, lite för stor krona kanske, spricka i glaset iofs, men åker nog strax på service ändå

SJUUUKT nöjd just nu
4f797ef7-c3e3-4be8-a9ea-6f07501f2eb8.jpg

Senast ändrad:
HS8:an fick lämna till @Matts igår (stenhård en-in-en-ut princip på casa NA numera...) men en Omega WWW trillade in redan idag!
Omärkt baksida, vilka troligen gick till Australienska trupperna, har beställt utdrag ur Omega-arkivet, serienummer tyder på sept-okt 1945?
bättre skick än förväntat, mycket fin tavla utan de tråkiga färgsläppen i trycket man ofta ser, kanske skulle må bra av en re:lume på visarna, lite för stor krona kanske, spricka i glaset iofs, men åker nog strax på service ändå

SJUUUKT nöjd just nu
Riktigt cool! :)

bättre skick än förväntat, mycket fin tavla utan de tråkiga färgsläppen i trycket man ofta ser, kanske skulle må bra av en re:lume på visarna, lite för stor krona kanske, spricka i glaset iofs, men åker nog strax på service ändå

SJUUUKT nöjd just nu
Gratulerar :) Riktigt bra! Alltid kul med dessa extracts, man blir förvånad ibland när man ser var den började sin resa, var man köpte den och var den är nu.. klockor har en rätt kul tendens att röra på sig en hel del :) Är lumen på väg att släppa på visarna eller finns det någon annan anledning att prata relume på denna?

bättre skick än förväntat, mycket fin tavla utan de tråkiga färgsläppen i trycket man ofta ser, jämn och fin oförstörd matt, kanske skulle må bra av en re:lume på visarna, lite för stor krona kanske, spricka i glaset iofs, men åker nog strax på service ändå

SJUUUKT nöjd just nu
Häftigt! Posta gärna utdraget sen.

Gratulerar :) Riktigt bra! Alltid kul med dessa extracts, man blir förvånad ibland när man ser var den började sin resa, var man köpte den och var den är nu.. klockor har en rätt kul tendens att röra på sig en hel del :) Är lumen på väg att släppa på visarna eller finns det någon annan anledning att prata relume på denna?

färgen och kvalitén på lumen på visarna får mig att misstänka en äldre relume, då kan man ju lika gärna ersätta den med en mysigare nyans om den ändå är inne, men inget bestämt, funkar helt ok som det är.

fun fact! -jag visste inte att tavlorna hade fördjupningar för maxad lysmassa vid 3-6-9-12:
836f32c7-ebf3-486d-8335-4379f412ae44.jpg

färgen och kvalitén på lumen på visarna får mig att misstänka en äldre relume, då kan man ju lika gärna ersätta den med en mysigare nyans om den ändå är inne, men inget bestämt, funkar helt ok som det är.

fun fact! -jag visste inte att tavlorna hade fördjupningar för maxad lysmassa vid 3-6-9-12:
Inte helt ovanligt med relume på dessa men då brukar också tavlan få sig en omgång.. är det inget som stör nämnvärt skulle jag nog låta bli en relume :)

SJUUUKT nöjd just nu
Stort grattis! Är det en av dem från watches of knightsbridge auktionen i helgen?

Grattis, det där var en riktig godbit med en bakgrund där man kanske inte alltid skulle velat vara bäraren....
Som sagt Grattis!

Stort grattis! Är det en av dem från watches of knightsbridge auktionen i helgen?
nix, kollade på den, tavlan såg jättefin ut, men den hade nog fel visare imho, har inte sett dem nån annanstans, svårt skov SHS på timvisaren?...

(de liknar delvis MOD-replacement-visare som finns ibland och som är istoppade vid militär service, men de jag har sett har då haft mycket längre "spets"? typ som @Donkii s kronograf ovan)

original.jpg

typ såhär:
a284.jpg

Senast ändrad:

Tror faktiskt det brukar vara det på denna typ av militärur, har det på min JLC WWW vad jag förstått.

Grattis @NiklasArvid ! Kul köp! Tavlan ser ju jäkligt fin ut för övrigt och på den bilden ser även caset grymt ut!

...jag hade ju bestämt mig att jag inte skulle ha en till WWW och att jag definitivt inte var sugen på en Omega. Damn.

Tillbaka
Topp