Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Om du kan tänka dig att gå upp lite i storlek (34mm?) så är väl @henno3's Candino nåt du ska spana efter. 70-/80-tal. Brukar inte gå för så fasansfullt många tusenlappar, tror jag?Jävligt grym tråd. Har gått igenom den 10 gånger nu. Hittade den för någon vecka sedan.
Jag behöver nog en kronmärkt militärklocka. Jag älskar små klockor efter att gått runt med farfars omega från -52 alldeles för länge nu.
Finns det något militärur runt 30 mm? Vattentät. Med tre kronor på? Som tål daglig användning.
Gillar den enkla stilen med kolsvart urtavla och tydliga siffror, utan lullull.
Japp, jag kan verkligen rekommendera denna! Stilig och driftsäker. Ligger väl kring 5tkr, och dyker upp då och då, men vattentät....njaää?Om du kan tänka dig att gå upp lite i storlek (34mm?) så är väl @henno3's Candino nåt du ska spana efter. 70-/80-tal. Brukar inte gå för så fasansfullt många tusenlappar, tror jag?
Är det just 30mm som gäller så får du nog spana på betydligt äldre, typ 40-talet. Kan nog bli knepigare att få tag på.
Alla dirty dozen har subsekund, vilket denna inte har.Hittade denna rekorden som har kråkfoten på tavlan men inte är det en dirty dozen va? Ingen märkning på baklocket...
Ahh tänkte jag inte på men blir ändå osäker när det är noll märkning på baklocket. Kråkfötterna är väl bara the commonwealth va?Alla dirty dozen har subsekund, vilket denna inte har.
Har för mig att jag läst nånstans att Record-klockor levererades till Kenyas armé.
Någon annan här har säkert bättre koll. Fin klocka i alla fall!
Vintage och vattentätt går ju inte direkt hand i hand ändå.Japp, jag kan verkligen rekommendera denna! Stilig och driftsäker. Ligger väl kring 5tkr, och dyker upp då och då, men vattentät....njaää?
Om du klarar dig utan tre kronor så är ju Omega Officer en charmig klocka som iofs mäter in på hela 33 mmJävligt grym tråd. Har gått igenom den 10 gånger nu. Hittade den för någon vecka sedan.
Jag behöver nog en kronmärkt militärklocka. Jag älskar små klockor efter att gått runt med farfars omega från -52 alldeles för länge nu.
Finns det något militärur runt 30 mm? Vattentät. Med tre kronor på? Som tål daglig användning.
Gillar den enkla stilen med kolsvart urtavla och tydliga siffror, utan lullull.
Fast Omega Officer är väl 30mm? Eller kom den i flera storlekar?Om du klarar dig utan tre kronor så är ju Omega Officer en charmig klocka som iofs mäter in på hela 33 mm
Ännu bättre för honom i så fall. Hur stor är Suverän? Är det den som är 33mm?Fast Omega Officer är väl 30mm? Eller kom den i flera storlekar?
Suverän är 35.5mmÄnnu bättre för honom i så fall. Hur stor är Suverän? Är det den som är 33mm?
Då tror jag att Officer finns i 33 mm.Suverän är 35.5mm
Är inte så påläst på officer men har nog bara sett dem i 30.5mm, @tdn-dk kanske kan svaret han har väl typ alla varianter av både officer och suveränDå tror jag att Officer finns i 33 mm.
Jag ser ett M-nummer i alla fall vilket tyder på militär användning. Men säkert någon annan kunnig som kan bidra med mer informationSeiko crystal chronometer qc-951
Jeg fant denne på en loppis, ser på baklokket at den har "tre kroner" på baksiden og lurte på om denne har blitt brukt av det svenske militæret? Eller noe som helst info om denne?
English translate:
I found this in a flea market, i see that it have the "three crowns" at the back. Was wondering if it have anything to do with the swedish army? Or any other info about it?
Nu menade jag ju inte häleri främst i en ren rättslig mening då flera av brotten säkert skulle falla för preskriptionstiden som du själv är inne på. Dock är detta väl något som polisen eller militärpolisen får klarlägga och inte den enskilde.De eventuella brotten lär ju som senast ha skett på 70-80-talet så så mycket häleri lär man ju inte befrämja i verkligheten vid det här laget.
Fin! Så charmigt med reservdelslådan inbyggd i verket.Ville bara visa upp den här, rengjord och nytt glas. Från vad jag lyckats forska fram, och rätta mig om jag har fel, så har den tillhört MDN Marindistrikt norr, och är en artilleri koronograf. Jag tycker den är sjukt vacker!
Är visserligen militär sedan 1984, men är inte kung på gamla kommandon. Dock är enligt mitt förmenande MDN inte "Marinkommando" utan är Militärdistrikt Norr. Alla Marinkommandon hette nämligen MKx.Ville bara visa upp den här, rengjord och nytt glas. Från vad jag lyckats forska fram, och rätta mig om jag har fel, så har den tillhört MDN Marindistrikt norr, och är en artilleri koronograf. Jag tycker den är sjukt vacker!
Tackar ödmjukast för svaret! Det låter som att jag behöver forska lite mer i den här..Är visserligen militär sedan 1984, men är inte kung på gamla kommandon. Dock är enligt mitt förmenande MDN inte "Marinkommando" utan är Militärdistrikt Norr. Alla Marinkommandon hette nämligen MKx.
Men sett till OM detta verkligen var MDN: relativt nytt då MDN verkade mellan 2000 och 2005. Militärdistrikten var lite av ett nytt namn på de gamla Militärområdena (MilO) som fanns mellan 1943-2000.
Bakåt i KS trådar finns samma ur men med nr 11. Där skriver ägaren "tillhörde Norrlandskustens Marindistrikt i Härnösand" - men detta stämmer svårligen. Detta kommando förkortades MKN. Man bör inte stavat fel på "sina" ur.
(Se: https://klocksnack.se/threads/vintage-militär-kronograf.23491/ )
Men annan militärt kunnig får gärna bekräfta eller dementera.
Så är detta ett gammalt ur, kanske man tog några fina reliker ur en låda, graverade dem och gav bort det som minnesgåvor?
Är det ett artilleriur - och härstammar från norr - borde det ha nyttjats vid A9 i Boden (har tidigare hetat A4, A5 och A8). Men även själva MDN:s stab låg i Boden.
Och sedan hoppas jag det är en Freudiansk felskrivning så här i dessa tider - men jag hoppas att detta är en kronograf, och inte en korona(o)-graf!
TILLÄGG: på Classicwatch.com såldes ett liknande för ca 6000SEK. Den hade bara EN svensk krona och ett löpnummer. Där i annonsen skrev man då: One of the strangest movements I have ever seen: Excelsior Park Caliber 15 pocket watch chronograph with spare parts, made for the Swedish Military, extra clean, circa late 1950s (Ref rx0164) $599.