MAz_666
Guld
Är (tyvärr) bara allmänt klockintresserad militär, och har inga som helst färdigheter inom kronografer än ren googling.Tackar ödmjukast för svaret! Det låter som att jag behöver forska lite mer i den här..
Haha, felstavningen får jag brösta, det går snabbt ibland Jag såg den där för 599$, är det ett realistiskt värde idag tro?
Så värde och liknande får andra stå för.
Men som sagt: skulle jag våga mig på en killgissning gick det till så här:
Militärdistrikt Norr (MDN) bestämde inför nedläggningen 2005 (beslut ca 2004) att man skulle framta en minnessak. Då man "tillhörde" Boden, och där fanns ett artilleriförband kom man listigt över ett gäng gamla nästan-NOS-kronografer som man kvickt graverade och gav bort i sina tillhörande NOS-lådor. Kanske till alla i staben som lades ned; kanske bara till utvalda (typ en förtjänstmedalj).
Min gissning.
Själv har jag en fickplunta med gravyr från Östra Arméfördelningen (verksam 1943-2000) ...
EDIT: efter superdupergoogling har det visat sig att Marinkommandot HAR hetat MDN (det också). Så FM har haft samma förkortning på två helt olika "kommandon". Kronografen därmed mer trolig graverad som minne/gåva ca 50-57?!
Senast ändrad: