• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

MAz_666

Rolex
Tackar ödmjukast för svaret! Det låter som att jag behöver forska lite mer i den här..
Haha, felstavningen får jag brösta, det går snabbt ibland:p Jag såg den där för 599$, är det ett realistiskt värde idag tro?
Är (tyvärr) bara allmänt klockintresserad militär, och har inga som helst färdigheter inom kronografer än ren googling.
Så värde och liknande får andra stå för.
Men som sagt: skulle jag våga mig på en killgissning gick det till så här:
Militärdistrikt Norr (MDN) bestämde inför nedläggningen 2005 (beslut ca 2004) att man skulle framta en minnessak. Då man "tillhörde" Boden, och där fanns ett artilleriförband kom man listigt över ett gäng gamla nästan-NOS-kronografer som man kvickt graverade och gav bort i sina tillhörande NOS-lådor. Kanske till alla i staben som lades ned; kanske bara till utvalda (typ en förtjänstmedalj).
Min gissning.
Själv har jag en fickplunta med gravyr från Östra Arméfördelningen (verksam 1943-2000) ...

EDIT: efter superdupergoogling har det visat sig att Marinkommandot HAR hetat MDN (det också). Så FM har haft samma förkortning på två helt olika "kommandon". Kronografen därmed mer trolig graverad som minne/gåva ca 50-57?!
 
Senast ändrad:
Min nyinköpta Raf Gen 1 Seiko (7A28-7120)
926B0174-DC12-46D6-AC46-49F760CA5F44.jpeg
 
Är (tyvärr) bara allmänt klockintresserad militär, och har inga som helst färdigheter inom kronografer än ren googling.
Så värde och liknande får andra stå för.
Men som sagt: skulle jag våga mig på en killgissning gick det till så här:
Militärdistrikt Norr (MDN) bestämde inför nedläggningen 2005 (beslut ca 2004) att man skulle framta en minnessak. Då man "tillhörde" Boden, och där fanns ett artilleriförband kom man listigt över ett gäng gamla nästan-NOS-kronografer som man kvickt graverade och gav bort i sina tillhörande NOS-lådor. Kanske till alla i staben som lades ned; kanske bara till utvalda (typ en förtjänstmedalj).
Min gissning.
Själv har jag en fickplunta med gravyr från Östra Arméfördelningen (verksam 1943-2000) ...
Jag hittade precis den här informationen på Wikipedia:

MDN kan referera till:

Så det lär stämma med graveringen och årtalet lär stämma med fickuret (50-tal..?)
Tack för din info, den fick mig att djupdyka.
 

MAz_666

Rolex
Jag hittade precis den här informationen på Wikipedia:

MDN kan referera till:

Så det lär stämma med graveringen och årtalet lär stämma med fickuret (50-tal..?)
Tack för din info, den fick mig att djupdyka.
Men jävlar i min låda! ;)
Marinkommandot HAR hetat MDN (det också).
Jag trodde Försvarsmakten var experter på att inte blanda ihop förkortningar som betyder samma saker.
Då är det nog säkert ett 50-talsur som gavs ut som ett "fira-" eller nedläggnings-minne.
Glöm allt jag fabulerat om!
😮😂😂😂
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Men jävlar i min låda! ;)
Marinkommandot HAR hetat MDN (det också).
Jag trodde Försvarsmakten var experter på att inte blanda ihop förkortningar som betyder samma saker.
Då är det nog säkert ett 50-talsur som gavs ut som ett "fira-" eller nedläggnings-minne.
Glöm allt jag fabulerat om!
😮😂😂😂
Lite nyfiken, varför tror du att det skulle vara ett ur från 50-talet som "gavs ut för att fira nåt", det ser väl ut som vilken funktionell marinkronograf som gjort aktiv tjänst som helst?
Det var det bästa man hade på 50-talet för att mäta typ allt ombord som hade med tid att göra?
 

MAz_666

Rolex
Lite nyfiken, varför tror du att det skulle vara ett ur från 50-talet som "gavs ut för att fira nåt", det ser väl ut som vilken funktionell marinkronograf som gjort aktiv tjänst som helst?
Det var det bästa man hade på 50-talet för att mäta typ allt ombord som hade med tid att göra?
Min uppfattning är att en hög militär stab ej har (hade) egna artillerikronografer, och jag har ej heller sett att ett förband märker sina saker med förbandets "namn" (i detta fallet MDN). Tre kronor/krona ja, m-nummer ja, och ibland med löpnummer - men sällan vilken stab/vilket förband.
Enligt Wikipedia bestod MDN av: stab, personalavdelning, intendenturförvaltning, sjukvårdsförvaltning, kameralkontor, fartygsdepå samt en örlogsdepå, d.v.s. inga "skarpa" förband som ledde strid eller så, utan ett riktigt skrivbordsförband.
 
Senast ändrad:

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Min uppfattning är att en hög militär stab ej har (hade) egna artillerikronografer, och jag har ej heller sett att ett förband märker sina saker med förbandets "namn" (i detta fallet MDN). Tre kronor/krona ja, m-nummer ja, och ibland med löpnummer - men sällan vilken stab/vilket förband.
ok, jag tänker att om det hade varit en gåva hade man väl graverat den lite snofsigare? typ med årtal åtminstone?
den ser ju inte heller ut att ha levt sitt liv på en spiselkrans eller i en presentationsbox, utan använts flitigt?
MDN-märkt måste väl inte betyda "hög militär stab", alla grejer på fartyg och i radarbergrum, etc etc hör ju dit?

No:11 har vi sett tidigare, också väl använd?
@meo_swe
1606732278246.png
 
Senast ändrad:

Ed Black

Breitling
Välkommen Viggen 247. För den som är intresserad så kan jag göra lite jämförelser med nr 143. 247 kommer via Aerotech i Arboga, möjligen från F4. F4 fick dock Viggen först 1983, så de flesta Av dessa klockor borde enligt min mening hamnat på andra flottiljer. Min 143 kommer från F6. 247 är den som har brunt läderband. 143 har grönt textilband av typ franska marinen.
 

Ed Black

Breitling
143 har kronografsekund typ speedmaster, fast helt lackad i ljusbeige. 247 har en rak kronografsekund. Jag vet att ingen "vanlig" urmakare har rört dem. Är det någon som har sett något mer ex med denna variation?
 

hejo

Panerai
Välkommen Viggen 247. För den som är intresserad så kan jag göra lite jämförelser med nr 143. 247 kommer via Aerotech i Arboga, möjligen från F4. F4 fick dock Viggen först 1983, så de flesta Av dessa klockor borde enligt min mening hamnat på andra flottiljer. Min 143 kommer från F6. 247 är den som har brunt läderband. 143 har grönt textilband av typ franska marinen.
Hatten av och grattis! Inte varje dag ett nytt exemplar ser ljuset igen :) Viggen Lemaniorna gick som bekant ut i två omgångar och då till AJ 37 förarna, F4 hade aldrig AJ 37 utan J 35D under tiden då Viggenlemaniorna delades ut (F4 gick från J 35D till JA 37 1984). Klockan kan mycket väl varit på F4 av en rad olika anledningar (ex vis kan den ha slunkit med en flyttande förare eller kan den ha gått in i systemet och plockats ut vid ett senare tillfälle på F4).

Lite intressant att veta hur du vet att den kommer via Arboga (Arboga hade ju verkstäder så det stämmer säkert), vore även kul om du kunde dela med dig av historien hur du nosade upp den :)

Som sagt grattis och superkul att ett för mig nytt nummer dykt upp!
 

hejo

Panerai
143 har kronografsekund typ speedmaster, fast helt lackad i ljusbeige. 247 har en rak kronografsekund. Jag vet att ingen "vanlig" urmakare har rört dem. Är det någon som har sett något mer ex med denna variation?
Jag har inte sett någon med den typ av visare förr. Har dock sett andra varianter. Är rätt säker på att denna är bytt vid något tillfälle. Är även rätt säker på att visaren på din 247:a är den typ av visare som levererades med klockorna.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Är det nån här som vet hur pass vanliga de där Lemanikronograferna var eller om det var vissa och i så fall vilka som fick dem?

Verkar inte som de delades ut som nåt obligatorium. Har dels en person i bekantskapskretsen som hann med att flyga viggen och dels en person mer i periferin, bekants bekant kanske man kan säga som det har frågats om Lemaniakronograferna. Ingen av de två hade nån eller erbjöds någon och det låter som de knappt ens hört talats om dem eller känt till nån kollega som haft.

Det enda i klockväg de kände igen från tjänsten är G-Shocks som var den stora innegrejen som enligt dem gällde på 80-talet bland jaktflygarna och skaffades privat, helst den då senaste versionen. En av de G-Shocks som inledde sin bana på Såtenäs i en Viggen har jag här hemma, en DW-5200, eller "Hero" som den kallas.
 

Schloppie

Breitling
Testade först i fel tråd, gör nytt försök här:

Första inlägget på KS!
Efter att en älskad Morfar kastat in handduken, dök denna upp, tillsammans med en Omega Officer i dödsboet. Omegan har min Morfars fars initialer samt datumet för hans 50-årsdags ingraverat, 1942. De är självklart mina käraste ägodelar och en sätt att bära minnet med sig.

Historien om Omega Officeren visste jag faktiskt innan, men kan någon svara på varför det står ”Stötsäker” på svenska samt en sifferkombination ingraverat i denna Zenith 106-P (och många med denna)?

Vet att de är från mitten av 40-talet. Är det en militär anknytning eller va det helt enkelt ett förtydligande för den svenska marknaden?
 

Bilagor

  • F55B38F0-EE90-4978-BC9D-79F0F14FE3F5.jpeg
    F55B38F0-EE90-4978-BC9D-79F0F14FE3F5.jpeg
    68.7 KB · Visningar: 52
  • E9CC1DC4-E976-4A88-9108-A3183A7AE675.jpeg
    E9CC1DC4-E976-4A88-9108-A3183A7AE675.jpeg
    60.1 KB · Visningar: 51
Topp