• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Schloppie

Breitling
Testade först i fel tråd, gör nytt försök här:

Första inlägget på KS!
Efter att en älskad Morfar kastat in handduken, dök denna upp, tillsammans med en Omega Officer i dödsboet. Omegan har min Morfars fars initialer samt datumet för hans 50-årsdags ingraverat, 1942. De är självklart mina käraste ägodelar och en sätt att bära minnet med sig.

Historien om Omega Officeren visste jag faktiskt innan, men kan någon svara på varför det står ”Stötsäker” på svenska samt en sifferkombination ingraverat i denna Zenith 106-P (och många med denna)?

Vet att de är från mitten av 40-talet. Är det en militär anknytning eller va det helt enkelt ett förtydligande för den svenska marknaden?
Och blir nu smärtsamt uppenbart medveten om att här postar man militära ur och ställer inte trevande frågor. Försöker rädda med bilder på min Omega Officer på GF-bonklip, och hur jag fann den...
 

Bilagor

  • BB1069B2-B24A-4C02-B2C1-E964AE5F3F01.jpeg
    BB1069B2-B24A-4C02-B2C1-E964AE5F3F01.jpeg
    407.9 KB · Visningar: 60
  • CAC0C69D-84A4-40BA-8D7A-C822C38558B6.jpeg
    CAC0C69D-84A4-40BA-8D7A-C822C38558B6.jpeg
    308.6 KB · Visningar: 42
  • 4E313C5F-0620-4D22-9B68-23F9690B146D.jpeg
    4E313C5F-0620-4D22-9B68-23F9690B146D.jpeg
    274.5 KB · Visningar: 46

fc2

Rolex
Testade först i fel tråd, gör nytt försök här:

Första inlägget på KS!
Efter att en älskad Morfar kastat in handduken, dök denna upp, tillsammans med en Omega Officer i dödsboet. Omegan har min Morfars fars initialer samt datumet för hans 50-årsdags ingraverat, 1942. De är självklart mina käraste ägodelar och en sätt att bära minnet med sig.

Historien om Omega Officeren visste jag faktiskt innan, men kan någon svara på varför det står ”Stötsäker” på svenska samt en sifferkombination ingraverat i denna Zenith 106-P (och många med denna)?

Vet att de är från mitten av 40-talet. Är det en militär anknytning eller va det helt enkelt ett förtydligande för den svenska marknaden?

Först och främst, välkommen hit!

Omega Suverän och Officer var ett sätt för svenska regeringen att få in pengar från folket under andra världskriget. Klockorna köptes in från Omega och såldes sedan här därav kunde text på tex baklock vara på svenska.
Suveränenes referens, 2400, är unik för just den modellen.
Klockorna har således ingen militär koppling direkt, men indirekt då de hjälpte till ekonomiskt under tid av krig.

 

Schloppie

Breitling
Först och främst, välkommen hit!

Omega Suverän och Officer var ett sätt för svenska regeringen att få in pengar från folket under andra världskriget. Klockorna köptes in från Omega och såldes sedan här därav kunde text på tex baklock vara på svenska.
Suveränenes referens, 2400, är unik för just den modellen.
Klockorna har således ingen militär koppling direkt, men indirekt då de hjälpte till ekonomiskt under tid av krig.

Först och främst tack! Och tack för upplysning, förtydligande och info. Då fortsätter jag creepa i denna tråd tills jag landar något issued.
Gott nytt 2021!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Kan bandet vara ursprungligt militärt på denna kronmärkta Minerva? Bandet saknar märkning, men är väldigt praktiskt..
IMG_20210206_150827.jpg
IMG_20210206_151052.jpg
IMG_20210206_151100.jpg
Kanske det! Tänkte att kardborreband inte funnits så länge, att det var en nyare uppfinning, så fick googla. Enligt wikipedia uppfanns det 1941. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kardborrband

Edit: läste lite till. Det tog ca 10 år att få fram en fungerande produkt, så uppfinnaren, Georges de Mestral lade fram sin ide till patent 1951 och fick patent 1955 och började sälja sin produkt.
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Vacheron
2-Faktor
Kanske det! Tänkte att kardborreband inte funnits så länge, att det var en nyare uppfinning, så fick googla. Enligt wikipedia uppfanns det 1941. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kardborrband

Edit: läste lite till. Det tog ca 10 år att få fram en fungerande produkt, så uppfinnaren, Georges de Mestral lade fram sin ide till patent 1951 och fick patent 1955 och började sälja sin produkt.
Kul! Vet inte så mycket om kardborre sedan tidigare.
Denna är från sent 60- eller tidigt 70-tal har jag för mig. Valjoux 72 sitter i. Den går inte i dagsläget så jag ska ge den en välbehövlig service inom kort. Den har legat i flera decennier..
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Kul! Vet inte så mycket om kardborre sedan tidigare.
Denna är från sent 60- eller tidigt 70-tal har jag för mig. Valjoux 72 sitter i. Den går inte i dagsläget så jag ska ge den en välbehövlig service inom kort. Den har legat i flera decennier..
Inte jag heller, men alltid kul och lära sig. Borde väl finnas gamla militärrävar på forumet som skulle kunna ha koll?
 

henno3

Omega
För ett tag sedan råkade min sambo få syn på min Seiko, så den lånas numera frekvent. Påtalade att hon måste vara försiktig och då
A9DF10DD-0332-40CF-847E-6E2B8CC014BC.jpeg
blev följdfrågan givetvis ”är den dyr”......fan, inmålad i ett hörn. Kan ju inte svara ”skit i de du!”, så svaret blev, brukar samen svara på hur många renar han har? Hon var inte nöjd över det svaret, men jag avslutade diskussionen där.....
 

fc2

Rolex
Her er det meste om Heuer 1550SG Luftforsvaret
_DSC6624.jpg
Stort tack för länken! I artikeln finns en länk till ett norskt klockforum, och på sidan 5 i den tråden finns bilder på en boett och vridring och inget mer. Jag kan meddela att den klockan idag är restaurerad och tickar på även om den är rätt långt ifrån original, men bland annat ny tavla och nya visare. Men en liten bit norsk flyghistoria kunde iaf räddas.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag tycker att Omegan på Kaplans var fin. Men det står i den fördjupade infon att man har bytt ut boetten från vitmetall till stål men att det Inte är Omega som tillverkat den nya boetten. Men man nämner inte vem som kan vara tillverkare. Så är det någon som möjligtvis sitter inne på den informationen? @NiklasArvid möjligtvis?

Skärmavbild 2021-03-10 kl. 19.53.56.png
Skärmavbild 2021-03-10 kl. 19.54.08.png
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att Omegan på Kaplans var fin. Men det står i den fördjupade infon att man har bytt ut boetten från vitmetall till stål men att det Inte är Omega som tillverkat den nya boetten. Men man nämner inte vem som kan vara tillverkare. Så är det någon som möjligtvis sitter inne på den informationen? @NiklasArvid möjligtvis?

Skärmavbild 2021-03-10 kl. 19.53.56.png
Skärmavbild 2021-03-10 kl. 19.54.08.png

Dennison har gjort åtminstone en del av dem har det sagts. Om det gäller alla vet jag inte. De gjorde boetter åt omega även tidigare.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag tycker att Omegan på Kaplans var fin. Men det står i den fördjupade infon att man har bytt ut boetten från vitmetall till stål men att det Inte är Omega som tillverkat den nya boetten. Men man nämner inte vem som kan vara tillverkare. Så är det någon som möjligtvis sitter inne på den informationen? @NiklasArvid möjligtvis?

Skärmavbild 2021-03-10 kl. 19.53.56.png
Skärmavbild 2021-03-10 kl. 19.54.08.png
tror också det är Dennison som byggde stålcases till MoD1956
de vita MoD1956 jag har sett har annan tavla, tycker generellt att de hopskruvade på MoD är rejält mindre charmiga än originalen från kriget

1615408867171.png
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Spännande historia. Kul att lära sig något nytt, hade noll koll på Dennison.


""...in 1956 the British Ministry of Defense modified existing stocks of its wartime Omega wristwatches by repainting the dials and hands, and re casing them in the more robust and larger (36mm without crown) screw-back stainless steel version sourced from the well regarded case maker Dennison. The watches were then reissued to RAF pilots and crew and used in active service for navigation."

Fast det där med repainted dials fattar jag som det inte var obligatorium eller gjorde som default. Finns de som verkar orörda. Men vid upplevt behov skulle jag säga det menas.

Tror det där är väl en Air ministry, RAFs? Eller så sr den likadan ut som jag tänker på.

tror också det är Dennison som byggde stålcases till MoD1956
de vita MoD1956 jag har sett har annan tavla, tycker generellt att de hopskruvade på MoD är rejält mindre charmiga än originalen från kriget

Jaha det är inte originaltavla alltså?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
"...in 1956."

Fast det där med repainted dials fattar jag som det inte var obligatorium eller gjorde som default. Finns de som verkar orörda. Men vid upplevt behov skulle jag säga det menas.

Tror det där är väl en Air ministry, RAFs? Eller så sr den likadan ut som jag tänker på.



Jaha det är inte originaltavla alltså?
nej det tror jag inte, min förståelse är att de ser ut så här utan undantag:
!B4LiLVg!Wk-$(KGrHqIOKm8E)5eMzGOeBMo4)TQfiQ--_12.jpg

1615408971369.png

6bdial.png
 
Senast ändrad:

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Instämmer, det är min uppfattning också. Den i din förra post ser rejält fugazi ut, men jag kan ha fel...
Ja de där tavlorna ommålade hos MoD1956 är ju inga fagra skapelser... tror de svarta är vanligare, ser typiskt ut så här:
Men de vita är väl likadana fast omvända färger, och utan lume på tavla och visare?

Men har inte riktigt gått på djupet i MoD1956 recase+redial då 1940-talarna så uppenbart är mer prisvärda och trevligare (se upp för risiga spruckna fulmetall-boetter bara...)
1615459738028.png

1615459813925.png
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Gav ju lust att ta på min gamla Ebel "Battle of britain", dvs från 1940, de stora mängderna av 6b/159 (Omega Longines etc med det "dial pattern" som är i boken ovan) är ju senare, från 1943.

Det var väl med ankomsten av dessa precisionsur/nykomlingar som min nedgraderades fr 6b/159 till 6b/234...

Mid-case i fulmetall, front/back i stål.

10079673-684E-4D3D-88F9-94970DBB87F2.jpeg

EC016F29-A8FC-49E8-AF59-C2C93A71A399.jpeg
 
Senast ändrad:

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Ja de där tavlorna ommålade hos MoD1956 är ju inga fagra skapelser... tror de svarta är vanligare, ser typiskt ut så här:
Men de vita är väl likadana fast omvända färger, och utan lume på tavla och visare?

Men har inte riktigt gått på djupet i MoD1956 recase+redial då 1940-talarna så uppenbart är mer prisvärda och trevligare (se upp för risiga spruckna fulmetall-boetter bara...)
1615459738028.png

1615459813925.png
Prisvärda vetefan längre... Den här kromade skönheten ligger ute för £3495...
99CA5D84-332C-480F-AA8E-BA2EC1553AC8.jpeg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Mycket trevlig militaria hos Kaplans nu, förutom ovan nämnda Omega.

 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Mycket trevlig militaria hos Kaplans nu, förutom ovan nämnda Omega.

Lemaniakronografen är riktigt tuff. Hade varit intressant o se den IRL. Står ju att tavlan är renoverad och verkar som man lagt på något slags gräddvitt lager som sen gjorts tryck på?
6


i jämförelse med


Lemania-Non-Lume-W01786.jpg
 
Topp