• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

20230210_074620.jpg

Lost Navigator. Underskattad juvel.

Tänkte det var dags för ett familjeporträtt.
Möt Gallet Navigator familjen.
Överst (non issued): Luminox, Swiss Army, Marathon köpt på PX med issued märkning från 91 med unik vridring, Adanac och Marathon som tillverkats av Gallet utan Marathons vetskap och medgivande (spännande historia som ledde till att Marathon öppnade egen fabrik i Schweiz) Swiss Raid Commando.
Rad 2 (issued): Adanac 1986, Adanac 1988, Marathon 1990 och Marathon 1991.
20230222_124705.jpg

Seiko Gen 2. Inte svensk militär tyvärr, men jag letar fortfarande efter en sådan. Men jag lyckades få tag på ett tidstypiskt Morellato-band, som jag vet att de svenska Gen 2-klockorna gavs ut med.

Märkligt nog kom det i en påse som var märkt för samma Seiko-klocka som den brittiskt utfärdade Seiko Gen 1-typen. Såldes dessa också till civila? Jag vet att Gen 2-klockan var det, jag minns att jag såg den hos en juvelerare när jag fortfarande var soldat i tjänst.

Jag köpte denna Luminova Seiko eftersom jag hade problem med min egen brittiska Gen.2. Den höll på att ta bort tänderna från minuthjulet. Det slutade med att jag köpte tre extra civila Gen.2-klockor som donatorklockor för att hålla mina två utfärdade klockor i skick (jag har också den icke-luminösa ubåtsmansklockan).

20230228_105948.jpg

20230228_110253.jpg

Senast ändrad:
Nu klampar jag in på ett område som jag inte har mycket kunskap om, men ändock nyfiken på.

Det ligger tre st Citizen "Viggen" upplagda på Tradera från samma säljare. Har sökt på refnr på dessa och både 8952-085442 och 8952-088719 leder till KS, vilket i sig borde vara en bra indikator på att det inte är så lätt att köpa sig till en bunt av sådan ref och stämpla dit ett M-nummer.
10k verkar också vara ett högt pris om man ska se tidigare försäljningar, men blev lite nyfiken på om någon har någon input gällande dessa ur, eller hur ovanliga de är.

Observera att jag inte misstror säljaren på något sätt, de verkar ju för mitt otränade öga vara tre korrekta klockor, dock fel armband på någon.

Säljaren på Tradera: https://www.tradera.com/profile/items/2673542/frejga

Några skärmdumpar:
Screenshot_20230309-065345_Tradera.jpg
Screenshot_20230309-065306_Tradera.jpg

Screenshot_20230309-062911_Tradera.jpg
Screenshot_20230309-062702_Tradera.jpg

Senast ändrad:
Nu klampar jag in på ett område som jag inte har mycket kunskap om, men ändock nyfiken på.

Det ligger tre st Citizen "Viggen" upplagda på Tradera från samma säljare. Har sökt på refnr på dessa och både 8952-085442 och 8952-088719 leder till KS, vilket i sig borde vara en bra indikator på att det inte är så lätt att köpa sig till en bunt av sådan ref och stämpla dit ett M-nummer.
10k verkar också vara ett högt pris om man ska se tidigare försäljningar, men blev lite nyfiken på om någon har någon input gällande dessa ur, eller hur ovanliga de är.

Observera att jag inte misstror säljaren på något sätt, de verkar ju för mitt otränade öga vara tre korrekta klockor, dock fel armband på någon.

Några skärmdumpar:

Det där är ju baksidan av att det inte kostar något att annonsera på Tradera om varan inte säljs, en massa skojare med fantasipriser i evighetssnnonser som man måste scrolla förbi varje gång de förnyar dem. Men det är väl en taktik som fungerar eftersom så många praktiserar den. När någons maniska skov möter en optimistiskt prissatt och vilseledande annons blir det väl affär då och då gissar jag. 🤷‍♂️

Några skärmdumpar:

Jag ställde en fråga om klockornas ursprung till säljaren och fick följande svar:
"
Om jag förstår dig rätt så vill du gärna veta var vi köpt dessa, är det
korrekt uppfattat? Om så är jag rädd att jag inte har något bra svar men
för kanske 15 ++ år sedan fick jag reda på vad "M" nummer på en klocka
var för något. Jag kan ha köpt den via auktioner, annonser, marknader
"

Jag ställde en fråga om klockornas ursprung till säljaren och fick följande svar:
"
"
Säljaren väntade ändå 15 år innan han/hon la ut dem till försäljning efter att ha fått informationen om M-nummer. Bra tålamod, men kanske vettigt.

"
"
Beskrivning av svaret som Vi ser det:
Helt retarderat.

Tillbaka
Topp