• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Svensk 7t27-7a20 idag👌
A96361AF-01B3-41AF-802F-25F1E74155D8.jpeg

Jag fortsätter fylla på när alla andra är tråkiga och sitter och trycker på bilderna😂🤘
Viggen seiko på tysk issued bund.
588B5FFA-CC1A-43F2-9ABD-F40F4E5CF7C4.jpeg
Jag köper den gärna jag med 😁
Jag visste inte att det fanns en Seiko Viggen innan jag såg din här. Ersatte den Lemanian vid någon tidpunkt?
Vad har du att berätta om den?

Kan du inte sälja den där till mig? 😁
Hör av mig om det blir aktuellt😂👍
Jag köper den gärna jag med 😁
Jag visste inte att det fanns en Seiko Viggen innan jag såg din här. Ersatte den Lemanian vid någon tidpunkt?
Vad har du att berätta om den?
Ja precis.
Inte jätte mycket mer än det du skrev. Ersättaren till lemania och en ovanlig klocka. Tog mig ett bra tag att få tag på en.

Ni som gillar militära klockor kanske också gillar flygvapnet. Här kommer ett podtips med pilotlegenden Peter Lindén. Skön snubbe!

Finns även på Youtube

Återupplivningsinsatser pågår på denna DH märkta stålklump.

Hittat krona, installerat kronhals och städat upp tavla. Kan ha visare mem det tar emot att slakta en fin viking sport för dem, så om någon har visare till en Doxa 1 (12") tas förslag gärna emot. Nästa steg är indexrelumande.

Ha en bra dag allihopa!

IMG_5367.jpg

IMG_5402.jpg

IMG_5404.jpg

Kompletterar med en bild på en påstådd NOS variant av samma som referens:

doxa-nos-1.jpeg

Senast ändrad:
Återupplivningsinsatser pågår på denna DH märkta stålklump.

Hittat krona, installerat kronhals och städat upp tavla. Kan ha visare mem det tar emot att slakta en fin viking sport för dem, så om någon har visare till en Doxa 1 (12") tas förslag gärna emot. Nästa steg är indexrelumande.

Ha en bra dag allihopa!

IMG_5367.jpg

IMG_5402.jpg

IMG_5404.jpg

Kompletterar med en bild på en påstådd NOS variant av samma som referens:

doxa-nos-1.jpeg
Underbar. Posta gärna när du har den färdig!

@embassyone m.fl. Är verkligen den "Viggen" du säljer här samma modell som de piloterna fick? Har aldrig sett just den boetten och med den länken, varit m-märkt. Upplys mig gärna! Thread 'Citizen 8950 "Viggen" + 2st Citizen 8950 SÅLDA + Casio SGW-100' https://klocksnack.se/threads/citizen-8950-viggen-2st-citizen-8950-sÅlda-casio-sgw-100.173069/

Hej,

Piloterna fick tydligen olika modeller av 8950. Finns mycket bilder om man googlar. Även visarna kunde variera också. Det fanns svärd, mercedes och raka visare beroende på boetten. En kompis var pilot på just Viggen, och han tycker sig komma ihåg att hans hade med raka visare.

Bilagor

• uppright.JPG
    uppright.JPG
    172 KB · Visningar: 11
Hej,

Piloterna fick tydligen olika modeller av 8950. Finns mycket bilder om man googlar. Även visarna kunde variera också. Det fanns svärd, mercedes och raka visare beroende på boetten. En kompis var pilot på just Viggen, och han tycker sig komma ihåg att hans hade med raka visare.
Jo, jag har sett 2 olika varianter under de ca 11 åren jag varit sjukligt intresserad av armbandsur, dock så har alla med m-märkning haft svart tavla och svärdvisare, samt "säkerhetsbygel" på länklåset. De olika beteckningarna har varit 8950 (80-tal) samt 8952 (90-tal), och de har haft några små skillnader på tavla, ändlänkar samt baklock. Har dock inte sett din typ av luggar och länk på någon m-märkt.

Ok, visa gärna bilder eller länka till bilder på de andra m-märkta du kan googla fram. Vore väldigt kul att se.

Här är några av de jag haft... Troligtvis sitter länken på "fel" klocka vid detta fototillfälle. Den länken torde egentligen höra till den vänstra äldre varianten.

20160529_165722_zpsnwkqecmm.jpg
20160529_165841_zpspcfqsoqk.jpg
20160529_170014_zpsjvayyvaj.jpg

20230129_003806.jpg
20230129_003821.jpg
20230129_003922.jpg

20230129_003934.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp