• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Köpte denna i morse på en lokal 'antik'-mässa. Enl säljaren så var det svenska befäl, lägst löjtnants grad, som fick
dessa under 2:a världskriget. Hittar inte så mycket om Skantic, nån som vet mer ?
upload_2016-4-9_14-0-57.png
Aldrig hört talas om, ingen märkning?
 

GMT Andy

Omega
Baksidan; Mja, känner mig inte speciellt lurad, 300 spänn är den värd. Känns bra på armen och är snygg att titta på,
upload_2016-4-9_15-9-42.png
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Borde gå att byta till ett sånt om man vill? ETA 2750 är väl inte så sällsynta? Om dom nu inte brytit av fötter m,m för att få ditt Certina verket?
Sant. Någon aning kring prisbild på dem? Jag är helt novis på denna modell men vet en Candino enligt ovan utsago för ca 1500. Värt?
 

GMT Andy

Omega
Får börja med att slå upp vad det betyder:) Tack för tipset,, ska kolla med watchshop Bertil om han kan berätta lite mer om Scantic. Jag kommer faktiskt ihåg att vi hade en sån TV på 70-talet så det kan ju vara ett gammalt svensk företag med olika verksamheter.
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Min søster har akkurat funnet min morfars gammle klokke, en Laco Sport Wasserdicht med 526 verk. Tror den er fra midt/slutt 30 tall. Disse klokkene ble gitt som tjenesteur av den tyske armeen. Han var tysk, og ble selvsagt innrullert i 39. Denne klokken mangler DH (Dienstuhr Heer) stempel bak, men etter hva jeg har forstått hadde ikke alle dette. Denne klokken var ihvertfall med ham fra innmarsjen i Polen og overlevde beleiringen av Leningrad hvor han mistet 3 fingre og ble dimmitert. Han var etter dette aktiv i motstandsbevegelsen og fungerte som liaison for de allierte etter kapitulasjonen. Dette var den eneste klokken han hadde, og brukte den daglig til han døde i 82. Den har vært borte i mange år, men dukket nå opp igjen.

received_10153394657937455.jpeg
received_10153394684672455.jpeg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Citizen Viggen!
Flygvapet körde Citizen till Viggenpiloterna ett tag.
Bilder:
IMG_2855_zpsnd0np2bz.png

IMG_2854_zps94krqz4r.png

Flygvapnet Team 60.jpg

E690F024-87AD-48D1-956A-E74651A35852_zpsxflcyruk.jpg

A0113F00-0D11-40AD-944B-64BF6EE04DB9_zpswlr2uloz.jpg

IMG_7128_zpscdh09dgy.jpg



IMG_7129_zpsgjjw9etj.png
Vad kul, farsans gamla flygvapenkollegor där till vänster. Ber för övrigt om ursäkt att jag inte återkom om en av klockorna - pappa ville behålla båda två och det föll i glömska. Kul att du hittade en till slut iallafall!
 
Senast ändrad:
Min søster har akkurat funnet min morfars gammle klokke, en Laco Sport Wasserdicht med 526 verk. Tror den er fra midt/slutt 30 tall. Disse klokkene ble gitt som tjenesteur av den tyske armeen. Han var tysk, og ble selvsagt innrullert i 39. Denne klokken mangler DH (Dienstuhr Heer) stempel bak, men etter hva jeg har forstått hadde ikke alle dette. Denne klokken var ihvertfall med ham fra innmarsjen i Polen og overlevde beleiringen av Leningrad hvor han mistet 3 fingre og ble dimmitert. Han var etter dette aktiv i motstandsbevegelsen og fungerte som liaison for de allierte etter kapitulasjonen. Dette var den eneste klokken han hadde, og brukte den daglig til han døde i 82. Den har vært borte i mange år, men dukket nå opp igjen.

received_10153394657937455.jpeg
received_10153394684672455.jpeg

Intressant historia.
 

Ragge

Cartier
Det är ju inte så många som går igång på stoppur här, men jag tänkte bjuda på två med ett troligtvis dramatiskt och med säkerhet ett hårt förflutet.
20160426_204050.jpg
20160426_204118.jpg

Det till vänster är ett Wagner som har hört till den tyska sida. RLM märkningen står för Reichluftfahrtministerium (Riksluftfartsministeriet) som var högsta organ för Luftwaffe under andra världskriget. Den till höger var på brittiska sidan. Kronan och AM står förstås för Air Ministry och var den brittiska motsvarigheten mellan 1918 och 1964. 6B/117 som säger att det är navigationsutrustning och sedan lagernummer/årtal 1939.
20160426_204216.jpg

Den Tyska har ett verk som är ett Excelsior park i någon form och den Engelska är en Lemania. Ingen av dessa är särskilt ovanliga, även om ett Engelskt lemania är betydligt lättare att hitta. Trevliga historiska saker som är kapabla att mäta alla möjliga aktiviteter med än idag.
Men nu till det som gör dessa två lite mer ovanliga. Insidan av boetten.
20160426_204344.jpg

Titta stämplar!
Det är sällan man har turen att hitta dessa stämplar kvar. Inte sällsynt kanske, men ovanligt.
BAL stämpeln i den Tyska, som har en svårtydd nummer under som jag tolkar till 601är dittryckt av luftwaffes tekniker som tyckte att den uppfyllde deras krav. BAL står för Betriebs Aufsich Luft.
Den runda stämpeln i den Engelska, med AID som betyder Aeronautical Inspection Directorate skötte motsvarande uppgifter. Bokstäverna under tyder jag till EYS eller EVS och det är troligen initialer för den aktuella inspektören. R/30 stämpeln har jag inte lyckats få någon klarhet i alls trots ett ivrigt letande på nätet.
Hoppas det glädjer någon annan än mig också. Jag tycker det ger lite extra krydda åt dom och det är intressant att försöka tyda det som hittas.
Rättande av eventuella felaktigheter och/eller kompletterande uppgifter mottages med tacksamhet.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det är ju inte så många som går igång på stoppur här, men jag tänkte bjuda på två med ett troligtvis dramatiskt och med säkerhet ett hårt förflutet.
20160426_204050.jpg
20160426_204118.jpg

Det till vänster är ett Wagner som har hört till den tyska sida. RLM märkningen står för Reichluftfahrtministerium (Riksluftfartsministeriet) som var högsta organ för Luftwaffe under andra världskriget. Den till höger var på brittiska sidan. Kronan och AM står förstås för Air Ministry och var den brittiska motsvarigheten mellan 1918 och 1964. 6B/117 som säger att det är navigationsutrustning och sedan lagernummer/årtal 1939.
20160426_204216.jpg

Den Tyska har ett verk som är ett Excelsior park i någon form och den Engelska är en Lemania. Ingen av dessa är särskilt ovanliga, även om ett Engelskt lemania är betydligt lättare att hitta. Trevliga historiska saker som är kapabla att mäta alla möjliga aktiviteter med än idag.
Men nu till det som gör dessa två lite mer ovanliga. Insidan av boetten.
20160426_204344.jpg

Titta stämplar!
Det är sällan man har turen att hitta dessa stämplar kvar. Inte sällsynt kanske, men ovanligt.
BAL stämpeln i den Tyska, som har en svårtydd nummer under som jag tolkar till 601är dittryckt av luftwaffes tekniker som tyckte att den uppfyllde deras krav. BAL står för Betriebs Aufsich Luft.
Den runda stämpeln i den Engelska, med AID som betyder Aeronautical Inspection Directorate skötte motsvarande uppgifter. Bokstäverna under tyder jag till EYS eller EVS och det är troligen initialer för den aktuella inspektören. R/30 stämpeln har jag inte lyckats få någon klarhet i alls trots ett ivrigt letande på nätet.
Hoppas det glädjer någon annan än mig också. Jag tycker det ger lite extra krydda åt dom och det är intressant att försöka tyda det som hittas.
Rättande av eventuella felaktigheter och/eller kompletterande uppgifter mottages med tacksamhet.
Kul att se och läsa om en klocka som luftwaffe använde !
 

Tage_b

Breitling
Har funderat på en Seagull 1963 ett tag nu, men har inte riktigt fått grepp om detaljerna vad gäller urverk och kvalité. Det kanske har diskuterats ovan, men jag frågar ändå.

Finns det orginal från 1963 att få tag på, och vad är ett bra pris på en sådan? På 50-årsklockan, är det ett prisvärt urverk?
 
Topp