Medan alla medlemmar är upptagna i Basel-tråden i den ointressanta delen av forumet passar jag på att posta en halvudda sak här. Köptes för en vecka sedan av en kollega som hade två (!). Klockan är en så kallad Lemania Twin Pusher från 1975. Ni har säkert sett bilder på en Lemania monopusher. De fanns under en ganska lång tid och levererades mestadels till marinens piloter även om några fann sin väg till testpiloter och till och med till atomdrivna ubåtar. Monopusher'n fanns med vit, svart och silvrig urtavla, och med symmetriska och asymmetriska boetter. I början på 70-talet gjordes nya beställningar och denna gång specades klockor med två tryckknappar för kronografen. Denna gång levererade inte bara Lemania klockor utan även bl a CWC, dock hade de klockorna enklare Valjoux 7734-verk.
Min klocka har däremot ett Lemania 1872-verk, eller detsamma som sitter i "Viggen-Lemanian", och systerverk till Omega cal. 861. Man brukar komma fram till att ungefär 400 Lemania Twin Pushers tillverkades men inte många finns kvar idag, och de tidiga (fanns -75 och -76) som min har man hittat totalt 12 st av om jag inte minns fel. Mitt ex är verkligen inget skönexemplar, utan är väldigt överpolerad av någon tidigare ägare men för mig gör det inget alls. Den har även enligt vissa fel timvisare men som så många gånger tidigare med issued klockor vet man inte vad som faktiskt sattes dit av marinens urmakare och vad som sats dit i efterhand.
Vilka kunde då få tillgång till denna pjäs? Tiden 1975 och marinen ger vissa ledtrådar och tex så kunde en pilot som flög planen Harrier eller Buccaneer eller helikoptern Westland Gazelle ha denna klocka som utrustning.
En lista på flygplan och helikoptrar som använts av Fleet Air Arms finns här:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_of_the_Fleet_Air_Arm
Edit: Nato-bandet är ett Phoenix (korrekt tillverkare för NATO-band) G10 av den färg som användes i service.
Min klocka har däremot ett Lemania 1872-verk, eller detsamma som sitter i "Viggen-Lemanian", och systerverk till Omega cal. 861. Man brukar komma fram till att ungefär 400 Lemania Twin Pushers tillverkades men inte många finns kvar idag, och de tidiga (fanns -75 och -76) som min har man hittat totalt 12 st av om jag inte minns fel. Mitt ex är verkligen inget skönexemplar, utan är väldigt överpolerad av någon tidigare ägare men för mig gör det inget alls. Den har även enligt vissa fel timvisare men som så många gånger tidigare med issued klockor vet man inte vad som faktiskt sattes dit av marinens urmakare och vad som sats dit i efterhand.
Vilka kunde då få tillgång till denna pjäs? Tiden 1975 och marinen ger vissa ledtrådar och tex så kunde en pilot som flög planen Harrier eller Buccaneer eller helikoptern Westland Gazelle ha denna klocka som utrustning.
En lista på flygplan och helikoptrar som använts av Fleet Air Arms finns här:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_of_the_Fleet_Air_Arm
Edit: Nato-bandet är ett Phoenix (korrekt tillverkare för NATO-band) G10 av den färg som användes i service.