• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Medan alla medlemmar är upptagna i Basel-tråden i den ointressanta delen av forumet passar jag på att posta en halvudda sak här. Köptes för en vecka sedan av en kollega som hade två (!). Klockan är en så kallad Lemania Twin Pusher från 1975. Ni har säkert sett bilder på en Lemania monopusher. De fanns under en ganska lång tid och levererades mestadels till marinens piloter även om några fann sin väg till testpiloter och till och med till atomdrivna ubåtar. Monopusher'n fanns med vit, svart och silvrig urtavla, och med symmetriska och asymmetriska boetter. I början på 70-talet gjordes nya beställningar och denna gång specades klockor med två tryckknappar för kronografen. Denna gång levererade inte bara Lemania klockor utan även bl a CWC, dock hade de klockorna enklare Valjoux 7734-verk.

Min klocka har däremot ett Lemania 1872-verk, eller detsamma som sitter i "Viggen-Lemanian", och systerverk till Omega cal. 861. Man brukar komma fram till att ungefär 400 Lemania Twin Pushers tillverkades men inte många finns kvar idag, och de tidiga (fanns -75 och -76) som min har man hittat totalt 12 st av om jag inte minns fel. Mitt ex är verkligen inget skönexemplar, utan är väldigt överpolerad av någon tidigare ägare men för mig gör det inget alls. Den har även enligt vissa fel timvisare men som så många gånger tidigare med issued klockor vet man inte vad som faktiskt sattes dit av marinens urmakare och vad som sats dit i efterhand.

IMG_3195_small.png


Vilka kunde då få tillgång till denna pjäs? Tiden 1975 och marinen ger vissa ledtrådar och tex så kunde en pilot som flög planen Harrier eller Buccaneer eller helikoptern Westland Gazelle ha denna klocka som utrustning.

En lista på flygplan och helikoptrar som använts av Fleet Air Arms finns här:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_of_the_Fleet_Air_Arm

Edit: Nato-bandet är ett Phoenix (korrekt tillverkare för NATO-band) G10 av den färg som användes i service.
 
Medan alla medlemmar är upptagna i Basel-tråden i den ointressanta delen av forumet passar jag på att posta en halvudda sak här. Köptes för en vecka sedan av en kollega som hade två (!). Klockan är en så kallad Lemania Twin Pusher från 1975. Ni har säkert sett bilder på en Lemania monopusher. De fanns under en ganska lång tid och levererades mestadels till marinens piloter även om några fann sin väg till testpiloter och till och med till atomdrivna ubåtar. Monopusher'n fanns med vit, svart och silvrig urtavla, och med symmetriska och asymmetriska boetter. I början på 70-talet gjordes nya beställningar och denna gång specades klockor med två tryckknappar för kronografen. Denna gång levererade inte bara Lemania klockor utan även bl a CWC, dock hade de klockorna enklare Valjoux 7734-verk.

Min klocka har däremot ett Lemania 1872-verk, eller detsamma som sitter i "Viggen-Lemanian", och systerverk till Omega cal. 861. Man brukar komma fram till att ungefär 400 Lemania Twin Pushers tillverkades men inte många finns kvar idag, och de tidiga (fanns -75 och -76) som min har man hittat totalt 12 st av om jag inte minns fel. Mitt ex är verkligen inget skönexemplar, utan är väldigt överpolerad av någon tidigare ägare men för mig gör det inget alls. Den har även enligt vissa fel timvisare men som så många gånger tidigare med issued klockor vet man inte vad som faktiskt sattes dit av marinens urmakare och vad som sats dit i efterhand.

IMG_3195_small.png


Vilka kunde då få tillgång till denna pjäs? Tiden 1975 och marinen ger vissa ledtrådar och tex så kunde en pilot som flög planen Harrier eller Buccaneer eller helikoptern Westland Gazelle ha denna klocka som utrustning.

En lista på flygplan och helikoptrar som använts av Fleet Air Arms finns här:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_of_the_Fleet_Air_Arm

Edit: Nato-bandet är ett Phoenix (korrekt tillverkare för NATO-band) G10 av den färg som användes i service.


riktigt fin, det får bli ett vintage ur snart tror jag minsann
 
Medan alla medlemmar är upptagna i Basel-tråden i den ointressanta delen av forumet passar jag på att posta en halvudda sak här. Köptes för en vecka sedan av en kollega som hade två (!). Klockan är en så kallad Lemania Twin Pusher från 1975. Ni har säkert sett bilder på en Lemania monopusher. De fanns under en ganska lång tid och levererades mestadels till marinens piloter även om några fann sin väg till testpiloter och till och med till atomdrivna ubåtar. Monopusher'n fanns med vit, svart och silvrig urtavla, och med symmetriska och asymmetriska boetter. I början på 70-talet gjordes nya beställningar och denna gång specades klockor med två tryckknappar för kronografen. Denna gång levererade inte bara Lemania klockor utan även bl a CWC, dock hade de klockorna enklare Valjoux 7734-verk.

Min klocka har däremot ett Lemania 1872-verk, eller detsamma som sitter i "Viggen-Lemanian", och systerverk till Omega cal. 861. Man brukar komma fram till att ungefär 400 Lemania Twin Pushers tillverkades men inte många finns kvar idag, och de tidiga (fanns -75 och -76) som min har man hittat totalt 12 st av om jag inte minns fel. Mitt ex är verkligen inget skönexemplar, utan är väldigt överpolerad av någon tidigare ägare men för mig gör det inget alls. Den har även enligt vissa fel timvisare men som så många gånger tidigare med issued klockor vet man inte vad som faktiskt sattes dit av marinens urmakare och vad som sats dit i efterhand.

IMG_3195_small.png


Vilka kunde då få tillgång till denna pjäs? Tiden 1975 och marinen ger vissa ledtrådar och tex så kunde en pilot som flög planen Harrier eller Buccaneer eller helikoptern Westland Gazelle ha denna klocka som utrustning.

En lista på flygplan och helikoptrar som använts av Fleet Air Arms finns här:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_of_the_Fleet_Air_Arm

Edit: Nato-bandet är ett Phoenix (korrekt tillverkare för NATO-band) G10 av den färg som användes i service.

Kul klocka! Tack för titten och grattis!

Ps. Den slår allt jag sett från basel hittills. ;)
 
Medan alla medlemmar är upptagna i Basel-tråden i den ointressanta delen av forumet passar jag på att posta en halvudda sak här. Köptes för en vecka sedan av en kollega som hade två (!). Klockan är en så kallad Lemania Twin Pusher från 1975. Ni har säkert sett bilder på en Lemania monopusher. De fanns under en ganska lång tid och levererades mestadels till marinens piloter även om några fann sin väg till testpiloter och till och med till atomdrivna ubåtar. Monopusher'n fanns med vit, svart och silvrig urtavla, och med symmetriska och asymmetriska boetter. I början på 70-talet gjordes nya beställningar och denna gång specades klockor med två tryckknappar för kronografen. Denna gång levererade inte bara Lemania klockor utan även bl a CWC, dock hade de klockorna enklare Valjoux 7734-verk.

Min klocka har däremot ett Lemania 1872-verk, eller detsamma som sitter i "Viggen-Lemanian", och systerverk till Omega cal. 861. Man brukar komma fram till att ungefär 400 Lemania Twin Pushers tillverkades men inte många finns kvar idag, och de tidiga (fanns -75 och -76) som min har man hittat totalt 12 st av om jag inte minns fel. Mitt ex är verkligen inget skönexemplar, utan är väldigt överpolerad av någon tidigare ägare men för mig gör det inget alls. Den har även enligt vissa fel timvisare men som så många gånger tidigare med issued klockor vet man inte vad som faktiskt sattes dit av marinens urmakare och vad som sats dit i efterhand.

IMG_3195_small.png


Vilka kunde då få tillgång till denna pjäs? Tiden 1975 och marinen ger vissa ledtrådar och tex så kunde en pilot som flög planen Harrier eller Buccaneer eller helikoptern Westland Gazelle ha denna klocka som utrustning.

En lista på flygplan och helikoptrar som använts av Fleet Air Arms finns här:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_of_the_Fleet_Air_Arm

Edit: Nato-bandet är ett Phoenix (korrekt tillverkare för NATO-band) G10 av den färg som användes i service.
Härligt! Kvalitetsinlägg och -klocka!
 
Medan alla medlemmar är upptagna i Basel-tråden i den ointressanta delen av forumet passar jag på att posta en halvudda sak här. Köptes för en vecka sedan av en kollega som hade två (!). Klockan är en så kallad Lemania Twin Pusher från 1975. Ni har säkert sett bilder på en Lemania monopusher. De fanns under en ganska lång tid och levererades mestadels till marinens piloter även om några fann sin väg till testpiloter och till och med till atomdrivna ubåtar. Monopusher'n fanns med vit, svart och silvrig urtavla, och med symmetriska och asymmetriska boetter. I början på 70-talet gjordes nya beställningar och denna gång specades klockor med två tryckknappar för kronografen. Denna gång levererade inte bara Lemania klockor utan även bl a CWC, dock hade de klockorna enklare Valjoux 7734-verk.

Min klocka har däremot ett Lemania 1872-verk, eller detsamma som sitter i "Viggen-Lemanian", och systerverk till Omega cal. 861. Man brukar komma fram till att ungefär 400 Lemania Twin Pushers tillverkades men inte många finns kvar idag, och de tidiga (fanns -75 och -76) som min har man hittat totalt 12 st av om jag inte minns fel. Mitt ex är verkligen inget skönexemplar, utan är väldigt överpolerad av någon tidigare ägare men för mig gör det inget alls. Den har även enligt vissa fel timvisare men som så många gånger tidigare med issued klockor vet man inte vad som faktiskt sattes dit av marinens urmakare och vad som sats dit i efterhand.

IMG_3195_small.png


Vilka kunde då få tillgång till denna pjäs? Tiden 1975 och marinen ger vissa ledtrådar och tex så kunde en pilot som flög planen Harrier eller Buccaneer eller helikoptern Westland Gazelle ha denna klocka som utrustning.

En lista på flygplan och helikoptrar som använts av Fleet Air Arms finns här:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_of_the_Fleet_Air_Arm

Edit: Nato-bandet är ett Phoenix (korrekt tillverkare för NATO-band) G10 av den färg som användes i service.

Tack för det fina inlägget. väldigt attraktiv klocka!
 
:mad: Nei, hadde lagt inn autobud paa 221.50 USD, siden den endte 05.19 paa morgenen, gikk for 224...... Skulle nok staatt opp tidlig ja...
 
Crosspost fra Seikotråden, men passer vel her. Sier kanskje litt om kvaliteten på datidens issued equipment? Kopiert fra mb.nawcc.org

I spent 18 months in Vietnam with the
United States Marines. (67-69) I went
through a dozen wrist watches until I purchased a blue crytal Seiko self winding watch on a trip to Thailand. It was the only watch I found that would withstand the shock and mositure in the field. The Lt.
I was working with in Fox Co 2/1 First Marines advised me to get a Seiko and it proved true. Any of you out there old
enough to share a story of your watch at
war?
 
Vilka klockor ska man leta efter om man vill ha en klocka från andra världskriget?. Amerikanska och brittiska armèn hade väl ett par modeller vad jag kunnat läsa mig till :)
 
Yes, riktigt roliga klockor:) Hoppas den lever upp till förväntningarna skickmässigt, framförallt att den är omeckad. Den har säkert fått nån omgång med polertrissan, men ser hyfsat skarp ut.
 
Yes, riktigt roliga klockor:) Hoppas den lever upp till förväntningarna skickmässigt, framförallt att den är omeckad. Den har säkert fått nån omgång med polertrissan, men ser hyfsat skarp ut.

Är det en 75:a eller 76:a? Vad jag förstår så har man endast identifierat 15 st 75: or totalt. Har en kollega som har en 75:a i kanonskick så roligt med en till i Sverige.
 
Det är en 75a med issue-nummer 45XX. Har dålig koll på antal producerade/överlevare, men 15st känns ju extremt lite!
 
Det är en 75a med issue-nummer 45XX. Har dålig koll på antal producerade/överlevare, men 15st känns ju extremt lite!

Gjordes ca 400 totalt 75 och 76 men vad jag förstår har man bara lyckats identifiera 15 75: or idag. En anledning kan vara att de flesta lämnades in efter tjönst och såldes/förstördes.
 
Nyinkommen Autavia 11630 issued av Fuerza Aerea Argentina, dvs. Argentinska flygvapnet. Det är ett välanvänt exemplar med rätt härjad boett och man kan bara gissa vad som föranlett det märkliga draget att polera vridningsinlägget. Kanske var det slitet och någon har tyckt att det såg tråkigt ut!? Skulle jag snubbla över ett lagom slitet inlägg kanske jag byter men annars får den vara som den är :) Original länk sitter på också. I princip samtliga Autavior som lämnades ut av Argentinska flygvapnet skall enligt uppgift levererats på länk. FAA lämnade ut Autavior från 60-talet fram till sent 70-tal/tidigt 80-tal. 11630 var den sista modellen. Många var av en specialversion med röda visare (men i övrigt likt denna) men det fanns även den variant som min är med standard vita visare och även varianter med orange detaljer.

IMG_4301.jpg


IMG_4302.jpg


IMG_4306 (1).jpg
 
Tillbaka
Topp