• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Gummo

Joker
2-Faktor
Nyinkommen Autavia 11630 issued av Fuerza Aerea Argentina, dvs. Argentinska flygvapnet. Det är ett välanvänt exemplar med rätt härjad boett och man kan bara gissa vad som föranlett det märkliga draget att polera vridningsinlägget. Kanske var det slitet och någon har tyckt att det såg tråkigt ut!? Skulle jag snubbla över ett lagom slitet inlägg kanske jag byter men annars får den vara som den är :) Original länk sitter på också. I princip samtliga Autavior som lämnades ut av Argentinska flygvapnet skall enligt uppgift levererats på länk. FAA lämnade ut Autavior från 60-talet fram till sent 70-tal/tidigt 80-tal. 11630 var den sista modellen. Många var av en specialversion med röda visare (men i övrigt likt denna) men det fanns även den variant som min är med standard vita visare och även varianter med orange detaljer.

IMG_4301.jpg


IMG_4302.jpg


IMG_4306 (1).jpg
Stenhård! Grattis som fan!
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Nyinkommen Autavia 11630 issued av Fuerza Aerea Argentina, dvs. Argentinska flygvapnet. Det är ett välanvänt exemplar med rätt härjad boett och man kan bara gissa vad som föranlett det märkliga draget att polera vridningsinlägget. Kanske var det slitet och någon har tyckt att det såg tråkigt ut!? Skulle jag snubbla över ett lagom slitet inlägg kanske jag byter men annars får den vara som den är :) Original länk sitter på också. I princip samtliga Autavior som lämnades ut av Argentinska flygvapnet skall enligt uppgift levererats på länk. FAA lämnade ut Autavior från 60-talet fram till sent 70-tal/tidigt 80-tal. 11630 var den sista modellen. Många var av en specialversion med röda visare (men i övrigt likt denna) men det fanns även den variant som min är med standard vita visare och även varianter med orange detaljer.

Grym! Dom är tooliga i i sig, men i det härjade utförandet så är den som Gummo säger, stenhård!
 

Simpatico

Rolex
Nyinkommen Autavia 11630 issued av Fuerza Aerea Argentina, dvs. Argentinska flygvapnet. Det är ett välanvänt exemplar med rätt härjad boett och man kan bara gissa vad som föranlett det märkliga draget att polera vridningsinlägget. Kanske var det slitet och någon har tyckt att det såg tråkigt ut!? Skulle jag snubbla över ett lagom slitet inlägg kanske jag byter men annars får den vara som den är :) Original länk sitter på också. I princip samtliga Autavior som lämnades ut av Argentinska flygvapnet skall enligt uppgift levererats på länk. FAA lämnade ut Autavior från 60-talet fram till sent 70-tal/tidigt 80-tal. 11630 var den sista modellen. Många var av en specialversion med röda visare (men i övrigt likt denna) men det fanns även den variant som min är med standard vita visare och även varianter med orange detaljer.

IMG_4301.jpg


IMG_4302.jpg


IMG_4306 (1).jpg


Sjukt cool klocka, stort grattis.
Snyggt fångat.
Tänk vilka historier som den klockan skulle kunna berätta.
 

Quaker

Panerai
2-Faktor
Då har den nog varit med om en krasch, men eftersom piloten var stolt över sin klocka lät han lokala smeden göra en ny ring i silver då han ändå skulle göra ny vigselring.
Rådande sanktioner gjorde att heuer inte fick sälja reservdelar till Argentina.
Högst osannolikt, men vore det 1.a april så kanske.
 

fc2

Rolex
Ja enligt säljaren så hade den ursprungliga brukaren varit pilot under just Falklandskriget. Men om det stämmer vet man ju aldrig...

Riktigt ball!

Tror de första kvartsklockorna som köptes in av Fleet Air Arms kom 1983, vilket betyder att den Lemania jag postade var i service under Falklandskriget och kanske flög samtidigt, i samma luftrum, som din Heuer.
 

Daytona96

Rolex
Nyinkommen Autavia 11630 issued av Fuerza Aerea Argentina, dvs. Argentinska flygvapnet. Det är ett välanvänt exemplar med rätt härjad boett och man kan bara gissa vad som föranlett det märkliga draget att polera vridningsinlägget. Kanske var det slitet och någon har tyckt att det såg tråkigt ut!? Skulle jag snubbla över ett lagom slitet inlägg kanske jag byter men annars får den vara som den är :) Original länk sitter på också. I princip samtliga Autavior som lämnades ut av Argentinska flygvapnet skall enligt uppgift levererats på länk. FAA lämnade ut Autavior från 60-talet fram till sent 70-tal/tidigt 80-tal. 11630 var den sista modellen. Många var av en specialversion med röda visare (men i övrigt likt denna) men det fanns även den variant som min är med standard vita visare och även varianter med orange detaljer.

IMG_4301.jpg


IMG_4302.jpg


IMG_4306 (1).jpg
Jäklar så stenhård!
Stort grattis!:)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jag har en i lådan tror jag. Har försökt att hitta info om den men utan större framgång. Jag har sett samma modell där det står "Wehrmachtswerk" på tavlan men det gör det inte på min. På baksidan är det ett fint litet flygplan graverat, gissar på att det är en VC-10 eller Il-62. Gissar på att det är en 60-talare med Unitas verk i. Gav hissnande 24kr för den, hoppas på att det inte var en för dålig affär, men den tickar på bra.

[URL='https://flic.kr/p/F6WUni'] [/URL]

EDIT: Arlaska Suisse står det på tavlan :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har en i lådan tror jag. Har försökt att hitta info om den men utan större framgång. Jag har sett samma modell där det står "Wehrmachtswerk" på tavlan men det gör det inte på min. På baksidan är det ett fint litet flygplan graverat, gissar på att det är en VC-10 eller Il-62. Gissar på att det är en 60-talare med Unitas verk i. Gav hissnande 24kr för den, hoppas på att det inte var en för dålig affär, men den tickar på bra.


http://[url=https://flic.kr/p/F6WUn...om/photos/141475022@N05/]L A[/url], on Flickr
EDIT: Arlaska Suisse står det på tavlan :)
Fast wehrmachtswerk är mer en benämning på att urverket håller militär standard och var ett ganska vanligt förekommande marknadsföringsknep. Betyder alltså inte att det är ett militärur :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Liten men jävligt vass. Vetskapen om att denna kan ha suttit på någon av männen nedans handleder är svindlande. Men boetten är i rätt bra skick för en 51-åring, så den har nog suttit på en kocks handled i sådana fall. Issued Benrus från mars 1965.
image.jpeg

image.jpeg
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Liten men jävligt vass. Vetskapen om att denna kan ha suttit på någon av männen nedans handleder är svindlande. Men boetten är i rätt bra skick för en 51-åring, så den har nog suttit på en kocks handled i sådana fall. Issued Benrus från mars 1965.
image.jpeg

image.jpeg
Cool! Kul att du fick den! Vad fick du ge, om man får fråga?
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Någon som har koll på hur man öppnar klockan ovan? Skulle behöva rengöra insidan av plexit. Slänger med en bild på casebacken.
image.jpeg


Edit: Gjorde lite djupare research och kommit fram till att det är ett one piece case som öppnas framifrån, genom glaset. Kronan sitter på en "two piece stem" som möjliggör att plocka ur den med denna boettkonstruktion. För att öppna glaset krävs en "crystal wrench", som jag saknar. Låter därmed klockan vara. Man lär sig något nytt hela tiden, fantastiskt! Bilder och info hämtad från thewatchspot.co.uk.
image.jpeg

image.jpeg
 
Senast ändrad:

PJW

Audemars
2-Faktor
Ytterligare en lördagsfråga. Vad skulle ni inbitna anse om och värdera en Candino Militär till, likt den nedan med bytt verk till Certina utan hacking-funktion?
image.jpeg
 

GMT Andy

Omega
Köpte denna i morse på en lokal 'antik'-mässa. Enl säljaren så var det svenska befäl, lägst löjtnants grad, som fick
dessa under 2:a världskriget. Hittar inte så mycket om Skantic, nån som vet mer ?
upload_2016-4-9_14-0-57.png
 
Topp