Richispice
Guld
Det är ju inte så många som går igång på stoppur här, men jag tänkte bjuda på två med ett troligtvis dramatiskt och med säkerhet ett hårt förflutet.
Det till vänster är ett Wagner som har hört till den tyska sida. RLM märkningen står för Reichluftfahrtministerium (Riksluftfartsministeriet) som var högsta organ för Luftwaffe under andra världskriget. Den till höger var på brittiska sidan. Kronan och AM står förstås för Air Ministry och var den brittiska motsvarigheten mellan 1918 och 1964. 6B/117 som säger att det är navigationsutrustning och sedan lagernummer/årtal 1939.
Den Tyska har ett verk som är ett Excelsior park i någon form och den Engelska är en Lemania. Ingen av dessa är särskilt ovanliga, även om ett Engelskt lemania är betydligt lättare att hitta. Trevliga historiska saker som är kapabla att mäta alla möjliga aktiviteter med än idag.
Men nu till det som gör dessa två lite mer ovanliga. Insidan av boetten.
Titta stämplar!
Det är sällan man har turen att hitta dessa stämplar kvar. Inte sällsynt kanske, men ovanligt.
BAL stämpeln i den Tyska, som har en svårtydd nummer under som jag tolkar till 601är dittryckt av luftwaffes tekniker som tyckte att den uppfyllde deras krav. BAL står för Betriebs Aufsich Luft.
Den runda stämpeln i den Engelska, med AID som betyder Aeronautical Inspection Directorate skötte motsvarande uppgifter. Bokstäverna under tyder jag till EYS eller EVS och det är troligen initialer för den aktuella inspektören. R/30 stämpeln har jag inte lyckats få någon klarhet i alls trots ett ivrigt letande på nätet.
Hoppas det glädjer någon annan än mig också. Jag tycker det ger lite extra krydda åt dom och det är intressant att försöka tyda det som hittas.
Rättande av eventuella felaktigheter och/eller kompletterande uppgifter mottages med tacksamhet.
Är av någon anledning inget fan av stoppur, men jag älskar klockor med en egen historia.