• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

ace

Cartier
Ska Suverän'en räknas som militärur? Såld till vanligt folk för att hjälpa till att finansiera militären.

jojo men med militär bakgrund sånt tjafs, bagateller officer , suverän såldes under ww2 för att hjälpa försvarsmakten ekonomiskt, vad tycker du om klockan för övrigt?
 

fc2

Rolex
jojo men med militär bakgrund sånt tjafs, bagateller officer , suverän såldes under ww2 för att hjälpa försvarsmakten ekonomiskt, vad tycker du om klockan för övrigt?

Gillar klockorna väldigt mycket. Hade de inte haft radiumtavlor och visare hade jag ägt flera stycken (är lite nojjig när det kommer till radium).
 
  • Like
Reactions: ace

Parmesan

Breitling
Jag funderar lite på vilken klocka som piloterna använde i J-29 tunnan under 50-talet. Var det Lemania Tg195 som postats här i tråden ett par gånger, eller inom vilket område använde man lemanian i?
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag funderar lite på vilken klocka som piloterna använde i J-29 tunnan under 50-talet. Var det Lemania Tg195 som postats här i tråden ett par gånger, eller inom vilket område använde man lemanian i?
Tg 195 , kallas artilleri klockan. Även andra i armen ev. dock inte flygvapnet som jag förstår det.
 

Andsan

Rolex
Jäklar Andsan att du sålde den! Vilken höjdare! Har aldrig sett någon live!

Skälet till försäljning var att bidra till mitt första Rolexköp och då fick den samt några andra gå iväg.
Nu är det inte riktigt helt säkert att flygaren bär en av dessa weems men man kan inte helt utesluta det. Köpte den från Frankrike för några år sedan och det är möjligt att klockan tagits tillvara av någon efter att ett bombplan skjutits ner.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tg 195 , kallas artilleri klockan. Även andra i armen ev. dock inte flygvapnet som jag förstår det.
Bloggaren "Chefsingenjören" (tidigare major inom FV, flög både Viggen och Gripen) pratade om att flygförarna tidigare hade Tg195 men att de vid det laget föll sönder. Själv ska han ha flugit med någon slags (skarp) Musse Pigg-klocka.
 
image.jpg


Annorlunda militärklocka!
 
Inte ny, Har haft den ett tag.
Kammat 0 i upplysningar, så jag vet ingenting om den alls, bara att urtavlan har denna coola märkning, som får mig att tänka på svenska flygvapnet.
 

sweedee

Cartier
Tänkte spara dessa till "dagens" tråd. Men när jag såg denna tråd så är det lika bra jag delar med mig. Tvär tog en bild nu så inte den bästa kvaliten.

Två stycken ww2 klockor. En Tysk Helma Luftwaffe och en Brittisk Timor ATP. Lite good vs evil stuk var väll tanken.

wkSK.jpg
 

Ragge

Cartier
20150114_225848.jpg
20150114_225516.jpg

Jag är ju svag för stoppur. Dessa har varit hos Kanadas flygvapen, men är brittiska. Kronan och AM står för air ministry som var brittiska flygvapnet 1918-52 om jag inte missminner mig. 6B/117 betyder att det var navigationsutrustning. Och sedan ett lagernummer/år som 39 på den ena. Den andra har GG istället. Kan någon förklara det? Har inte lyckats hitta något om det. Jag har ett par till som är märkta så. Med på bilden är en brittisk militärkniv från 1943.
 

Ragge

Cartier
20150114_225848.jpg
20150114_225516.jpg

Jag är ju svag för stoppur. Dessa har varit hos Kanadas flygvapen, men är brittiska. Kronan och AM står för air ministry som var brittiska flygvapnet 1918-52 om jag inte missminner mig. 6B/117 betyder att det var navigationsutrustning. Och sedan ett lagernummer/år som 39 på den ena. Den andra har GG istället. Kan någon förklara det? Har inte lyckats hitta något om det. Jag har ett par till som är märkta så. Med på bilden är en brittisk militärkniv från 1943.

En korrigerig: Air ministry hade hand om RAF 1918-1964.
 
Topp