Patron Ur.
Guld
Senaste militärklockan i samlingen: En Kronmärkt Cityklocka.Nr 480. Finaste jag sett.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
GADDAMN!Fattar inte att ni vill se samlingsbild, det blir ju aldrig snyggt!(kanske beror på fotografen...)
Hursomhelst, varsågod, min samling så långt jag kommit:
UnderbartFattar inte att ni vill se samlingsbild, det blir ju aldrig snyggt!(kanske beror på fotografen...)
Hursomhelst, varsågod, min samling så långt jag kommit:
Här kommer lite fler bilder på bandet till er som velat se mer.
Inga märkningar någonstans, och det ser ut att vara i enkelt svinläder.
Någon som har en annan uppfattning?
ja, pigskin, superstarkt och mer vattentåligt än de flesta andra skinn, standard på tuffare klockor från trench watches 1914 till synteten uppfanns och tog fart kanske 1955-60 (nån annan kanske vet bättre? när uppfanns natot eg.? man körde väl en del canvas fr typ 1940 oxo?)Svinläder?
Ascoolt.Är man helt ute och cyklar om man skaffar en bund till denna?
Får testa isfAscoolt.
Är man helt ute och cyklar om man skaffar en bund till denna?
Inte bara sverige som använder denna Lemania modellen? http://www.chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?page=1;md=read;id=60942
Detta var ju Brittiisk RAF men liknar ganska mycket TG195?Finns den i svensk version?
Tror knappast det gör någon skillnad. Har varit ute i -20*c samt i +40*c med klocka på mig och vid de temperaturerna är klockans värme/kyla inget bekymmer. Brinner man så är klockan det minsta bekymret.Många intressanta idéer. Just för att minska metallens värme (och kyl) -ledande känns ju rimligt. En snabb googling visar att mång tror det kommer från risken med metall mod huden vid brand i cockpit eller motsv. Dock har jag inte hittat info som hänvisar till "oficiella" källor.
Det stämmer kanske. Är man i extrem värme så länge att metallen hinner bli brännhet är det nog redan kört. Finns det ingen fysiker eller någon annan som är en hejare på termodynamik i tråden som kan reda ut det härTror knappast det gör någon skillnad. Har varit ute i -20*c samt i +40*c med klocka på mig och vid de temperaturerna är klockans värme/kyla inget bekymmer. Brinner man så är klockan det minsta bekymret.
Har ni provat att ta av er klockan för att tvaga er i -20, och sedan sätta tillbaka den på armen efter säg 20min?Tror knappast det gör någon skillnad. Har varit ute i -20*c samt i +40*c med klocka på mig och vid de temperaturerna är klockans värme/kyla inget bekymmer. Brinner man så är klockan det minsta bekymret.
Fast nu pratar vi väl Bund-ursprunget? Känns mer logiskt att det har att göra med att klockan inte snurrar runt på armen lika lätt när den är fäst utanpå en jacka, jämfört med annat band alltså.Har ni provat att ta av er klockan för att tvaga er i -20, och sedan sätta tillbaka den på armen efter säg 20min?
Det "kan" finnas tillfällen då man inte lyckas hålla klockan i kroppstemperatur konstant, framförallt i vinterklimat och under militär verksamhet. Därav kan den där extra lilla skinnbiten vara ganska najs på ett militärur.
Har ni provat att ta av er klockan för att tvaga er i -20, och sedan sätta tillbaka den på armen efter säg 20min?
Det "kan" finnas tillfällen då man inte lyckas hålla klockan i kroppstemperatur konstant, framförallt i vinterklimat och under militär verksamhet. Därav kan den där extra lilla skinnbiten vara ganska najs på ett militärur.
Fast nu pratar vi väl Bund-ursprunget? Känns mer logiskt att det har att göra med att klockan inte snurrar runt på armen lika lätt när den är fäst utanpå en jacka, jämfört med annat band alltså.
Det stämmer kanske. Är man i extrem värme så länge att metallen hinner bli brännhet är det nog redan kört. Finns det ingen fysiker eller någon annan som är en hejare på termodynamik i tråden som kan reda ut det här
Jag har också boken I den står det dock ingenting vad jag kan se om den "lilla extra skinnbiten", i de träffar jag fått när jag sökt på nätet så står det i samtliga att dess funktion är att skydda pilotens bara hud mot temperaturförändringar ledda genom boettens metall. Jag tolkar det som om att den skyddar både mot kyla och hetta. Just my two cents...Har läst om båda alternativen, men jag tänker att det kanske borde stå i någon av Konrad Knirims böcker om militärklockor, gissar att någon på forumet borde ha någon bok från honom. Ping @Quaker @Seikosthlm
Hmm, läste enbart igenom kapitlet om "Bundes Luftwaffe" (eller vad det nu hette) i Knirims bok, får skumma igenom de kapitel som tar upp WW1 och WW2 också Tack för infon @Joakim CBund är ju Bundeswehr, men det kanske är allmänt bekant. Bandtypen kommer från när man använde konverterade fickur och går tillbaka till tiden för "det stora kriget" WW1. Det talas också om att piloter under WW2 använde denna bandtyp för att skydda handleden mot kyla och hetta. Men ursprunget är alltså tidigare än 40-talet.
Riktigt bra på nato!Väldigt vackra ur dessa. Lättlästa, vackra arabiska siffror och mycket fint matchande visare. En av de bättre inköpen FMV gjorde.
Jag gillar tyvärr inte nato, har försökt så många gånger, men tycker inte det lirar riktigt. Funderar på om militärgrönt kanvas kanske kan fungera bättre?Riktigt bra på nato!
Militärgrönt canvas låter ju som en kanonkomboJag gillar tyvärr inte nato, har försökt så många gånger, men tycker inte det lirar riktigt. Funderar på om militärgrönt kanvas kanske kan fungera bättre?