Jag fann denna gamla "stämpel" och ni som har ur med "Tre kronor" känner igen er. Proveniensen är intressant:
Den har kommit från Civliförsvaret, till Räddningsverket men har hela tiden legat i Brännebronas mobförråd (lite norr om Götene), men tyvärr så vet jag inte så mycket mer vad den användes till. Kollegor sade att den användes till lacksigill på meddelanden på 50-talet, men det är inget jag tar gift på. Hoppas att denna lilla info kan vara till någon glädje.
//S
Nu kan ju dottern göra egna baklock
Fakta om heraldiska vapen:
Med ett heraldiskt vapen är det möjligt att profilera sig i bild på ett sätt som härstammar från medeltiden och som samtidigt uppfyller nutidens höga krav på effektiv visuell kommunikation. Heraldiken lyder vissa traditionella och internationellt accepterade regler beträffande heraldiska färger, former och kompositioner. Ett heraldiskt vapen beskrivs i ord och kan till skillnad från en logotyp avbildas på olika sätt av olika konstnärer med vägledning av vapenbeskrivningen. Tack vare denna flexibilitet har heraldiken kunnat överleva genom århundraden.
Till en början syftade det heraldiska vapnet på en person eller en släkt men mycket tidigt förde även riken och städer vapen. Förutom stora och lilla riksvapnet har vi i Sverige vapen för landskap, län, kommuner och stift. Myndigheter och militära enheter har också vapen. Varje vapen kan användas i form av en flagga.
Källa: riksarkivet.se
Här är några bilder från boken, Svenska Försvarmaktens Fälttecken Efter Millenieskiftet, Christian Braunstein, MBE, Statens Försvarshistoriska Museer, Elanders 2004.