• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
WP_20170224_08_55_05_Pro.jpg
"Viggenkronografen" får hänga med på dagens lågflygning.

Hur är kvalitén på de där?

Var det ett Sea-Gull-verk i? Eller hur var det?
 
Hur är kvalitén på de där?

Var det ett Sea-Gull-verk i? Eller hur var det?
Det är Seagull. Modellen heter ST 1940. Det är samma konstruktion som det Schweiziska Venus. Seagull köpte patent och maskinerna från Venus.
Kan säga att kvalitén är hög, vad jag noterat hittills. Sen får de bittra belackarna tycka vad de vill men det ger jag f-n i, för klockan är min och jag trivs med den och den skapar onekligen stort intresse och uppmärksamhet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är Seagull. Modellen heter ST 1940. Det är samma konstruktion som det Schweiziska Venus. Seagull köpte patent och maskinerna från Venus.
Kan säga att kvalitén är hög, vad jag noterat hittills. Sen får de bittra belackarna tycka vad de vill men det ger jag f-n i, för klockan är min och jag trivs med den och den skapar onekligen stort intresse och uppmärksamhet.
Postade bara i helt fel tråd.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
HAMILTON H3

Hamilton klockorna under 60-70 talet får inte så mycket utrymme. Troligen för att de endast mäter ca 33 med 17/18mm mellan luggarna. Fasta bandstift som sig bör på en militär klocka. Det som kanske är mest intressant är ändå enkelheten. Klockan var tillverkad för att slängas!? De mest eftertraktade 4637 klockorna - som är ett samlingsnamn - är plast boetterna (mitten av 60-talet). Klockan kasserades när den inte uppfyllde kraven att hålla 60sek/dygn. Med ett urverk som endast har 7 stenar var tanken att det skulle vara ekonomiskt fördelaktigt att helt enkelt kasta uret istället för sedvanlig service. Här under är mitt exemplar från 1978. För att kapa kostnader upphandlades delar från olika leverantörer. Boettlocket från CONDE CO (Hong Kong). I källan här under kan ni fördjupa er i Hamilton H3. Jag reserverar mig för eventuella felaktigheter.

http://www.hamiltonchronicles.com/2015/06/1977-mil-w-46374b.html

Här följer lite bilder på min klocka, samt lite info! Kronan är ej original!
DSCF3634.JPG

Serinr: och landsnummer (00 = USA) Tillverkningsår och texten som beskriver att klocka skall kasseras efter rekommendationer. MFG står för verket i klockan.
DSCF3631.JPG

Verket med 7 stenar!
DSCF3633.JPG

Boettlocket märkt med CONDE CO (Hong Kong)
DSCF3632.JPG
 
Senast ändrad:

fc2

Rolex
En intressant bok är denna om märkningen på militära luftfartyg genom tiderna. På bifogad bild kan ni se proportionerna på tre kronor och de bör stämma även på armbandsuren. (Mät på era ur och återkom gärna om detta). Jag är medveten om att jag bryter mot upphovsrätten, och är beredd att ta mitt straff för detta. Jag hoppas författarna har överseende. Boken är svår att få tag på och finns kanske på ditt bibliotek eller något antikvariat. http://antikvariat.net

Kronmärkt.jpg

Tre-kronor.jpg


Betänk att 1 av 10 av dessa unga män omkom på jobbet. Flyget har verkligen lärt av sina misstag....

Kronmärkt_0001.jpg


Kronmärkt_0002.jpg

Mycket intressant info ang Försökscentralen, tack.
 
Topp